Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Jakiś czas temu wyposażenie opcjonalne luksusowych limuzyn, obecnie coraz częściej dostępne jako niedroga opcja do tańszych samochodów, już wkrótce obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów w UE. Mowa o systemach kontroli ciśnienia w oponach (które obecnie często potrafią zmierzyć także temperaturę opony) - TPMS. Czy tego typu rozwiązania są przydatne w codziennej eksploatacji czy też stanowią jedynie niepotrzebny "gadżet"?
O roli wÅ‚aÅ›ciwego ciÅ›nienia w oponach nie trzeba nikogo przekonywać. Chodzi tutaj nie tylko o fakt przedwczesnego (nawet o 50%) zużycia opon w których powietrze ma niewÅ‚aÅ›ciwe ciÅ›nienie, lecz także (a może przede wszystkim) o kwestiÄ™ bezpieczeÅ„stwa jazdy. Nierówno napompowane opony wpÅ‚ywajÄ… w znaczÄ…cym stopniu na zachowanie samochodu na drodze zwiÄ™kszajÄ…c jego skÅ‚onnoÅ›ci do niekontrolowanych „wycieczek” poza ustalony przez kierowcÄ™ tor jazdy. Droga hamowania może niebezpiecznie siÄ™ wydÅ‚użyć. O takich „bÅ‚achostkach” jak niższy komfort jazdy, czy zwiÄ™kszone zużycie paliwa nie trzeba nawet wspominać.
Do niedawna kierowcy skazani byli na kontrolowanie ciÅ›nienia w oponach „rÄ™cznie” za pomocÄ… osobnego manometru lub przyrzÄ…du wbudowanego w pompkÄ™ (zaleca siÄ™ robić to co 2 tygodnie). Obecnie w cenach rzÄ™du kilkuset zÅ‚otych można nabyć systemy monitorowania ciÅ›nienia (opcjonalnie temperatury) opon (TPMS). Elementy te sÄ… oczywiÅ›cie także elementem wyposażenia możliwym do zakupu wraz z samochodem (najczęściej jako dodatkowa opcja). NajproÅ›ciej rzecz ujmujÄ…c systemy te ragujÄ… na niewÅ‚aÅ›ciwe parametry pracy opon informujÄ…c kierowcÄ™ o koniecznoÅ›ci dopompowania opony lub np. zmiany stylu jazdy w przypadku przegrzania opony.
Systemy te składają się z czujników umieszczanych na kołach oraz jednostki sterującej. Systemy zakupione razem z samochodem ostrzegają kierowcę poprzez tablicę wskaźników, natomiast dokupywane osobno najczęściej mają osobny wyświetlacz prezentujący poziom ciśnienia powietrza i temperatury opon. Rzecz jasna ze względu na konieczność wkręcenia czujników w wentyl komunikacja z jednostką centralną odbywa się drogą bezprzewodową. Czujniki wyposażone są w baterie, które wystarczają na kilka lat pracy.
Zaletą tego systemu w stosunku do niżej opisanego systemu z pomiarem pośrednim jest krótki czas reakcji (praktycznie informację uzyskujemy od razu po spadku ciśnienia w oponie).
System ten wykorzystuje do działania czujniki systemów bezpieczeńśtwa samochodu (np. ABS). Z tego względu jego umieszczenie w samochodzie jest dużo łatwiejsze. Brak odrębnych czujników obniża koszty systemu. Obie te cechy powodują, że systemy te są preferowane przez producentów tańszych aut.
Układ ten porównuje prędkości kół wykrywając różnicę w ilości obrotów. Opona o niższym ciśnieniu ma mniejszą średnicę, przez co musi wykonać więcej obrotów. Na tej podstawie system wykrywa w którym kole jest zbyt niskie ciśnienie.
Dużą wadÄ… tego systemu jest konieczność jego kalibracji przy wzorcowo napompowanych koÅ‚ach, co powoduje, że musimy napompować koÅ‚o do idealnego ciÅ›nienia. Samodzielne wykonanie tego zadania nie zawsze jest Å‚atwe (nie mamy gwarancji prawidÅ‚owego dziaÅ‚ania pompki lub kompresora np. na stacji benzynowej). Jeżeli wiÄ™c napompujemy koÅ‚a nieprawidÅ‚owo i skalibrujemy system uzna on te nieprawidÅ‚owe warunki za normÄ™ i na niej bÄ™dzie opieraÅ‚ swoje wskazania. Dodatkowo system ten jest czÄ™sto ustawiony „pod” fabryczne opony – co powoduje, że przy innych może reagować zbyt późno lub zbyt wczeÅ›nie. DziaÅ‚anie systemu z poÅ›rednim pomiarem jest opóźnione – system dopiero po kilku kilometrach jest w stanie wykryć zbyt niskie ciÅ›nienie w danej oponie.
Moim zdaniem stosowanie tego typu systemu ma duży sens. Nawet jeżeli nasze auto fabrycznie nie było w niego wyposażone jesteśmy w stanie za stosunkowo niedużą kwotę zainwestować we własne bezpieczeństwo. Co więcej system ten pozwoli wydłużyć eksploatację opon, które w niewłaściwych warunkach mogą wymagać znacznie szybszej wymiany.