Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Samochód może już w fabryce zostać wyposażony w system nawigacji satelitarnej. Bądźmy jednak szczerzy – wysoka cena fabrycznych zestawów nawigacyjnych powoduje, że mało kto się na taki luksus decyduje. Od pewnego czasu na popularności zyskują jednak niezależne systemy nawigacji satelitarnej. Systemy takie mogą stanowić wyspecjalizowane urządzenia, palmtopy z odbiornikiem GPS i odpowiednim oprogramowaniem a nawet tzw. urządzenia All-In-One zamykające w jednym urządzeniu palmtopa, nawigację satelitarną i telefon komórkowy.
Sama zasada działania urządzenia jest identyczna jak w firmowych rozwiązaniach. System nawigacji satelitarnej w pierwszej kolejności określa położenie samochodu na wbudowanej w niego mapie, następnie pozwala określić najkrótszą drogę do określonego miejsca. Wyznaczanie pozycji samochodu realizowane jest za pomocą satelitarnego odbiornika GPS (Global Positioning System).
Systemy nawigacji satelitarnej dysponują różnym sposobem wizualizacji drogi, który możemy podzielić na dwuwymiarowy i trójwymiarowy. System dwuwymiarowy pozwala nam zobaczyć naszą pozycję i drogę do celu na dwuwymiarowej mapie przypominającą zwykłą mapę. Natomiast systemy trójwymiarowe pozwalają widzieć obraz na ekranie w sposób przypominający rzeczywisty obraz drogi.
Jak wspomniano na wstępie do wyboru mamy co najmniej trzy różne rozwiązania:
Powyższa lista dość dobrze opisuje możliwości wymienionych systemów. Nadmienimy jedynie, że zaletą urządzeń opartych na palmtopach jest ich nieco większa uniwersalność, co nie oznacza, że wyspecjalizowane urządzenia nie mogą posłużyć do innego celu niż tylko obsługa programu do nawigacji.
To co wybierzemy zależy w dużej mierze od naszych potrzeb i możliwości finansowych.
Jedną z najważniejszych zalet przenośnych systemów nawigacji samochodowej jest cena takiego urządzenia, bardzo atrakcyjna w porównaniu ze wspomnianymi fabrycznymi systemami nawigacji. Gotowe zestawy można kupić, w zależności od funkcji które realizują, już za kilkaset złotych.
Kolejną znakomitą zaletą takiego systemu jest to, że możemy go najczęściej zamontować nawet na rowerze, bądź po prostu zabrać na piesze wędrówki.
Wadą jest mniejsze „zintegrowanie” z resztą samochodu. Taka ”nawigacja” wygląda gorzej niż wbudowany w kokpit monitor, jednak przy odrobinie wyobraźni można umieścić nawigację w sposób praktyczny i estetyczny.
Głównym kryterium branym pod uwagę przy zakupie systemu nawigacji satelitarnej powinny być nasze oczekiwania co do jego funkcji. Poszukując urządzenia, którego używać będziemy tylko w samochodzie i tylko do nawigowania wystarczy, że wybierzemy najprostsze modele, niewyposażone oczywiście w telefon komórkowy, ani żadne inne zbędne „bajery”.
Kolejnym kryterium powinno być oprogramowanie, czyli program do obsługi nawigacji. Powinniśmy zwrócić uwagę na liczbę zawartych w programie szczegółowych planów miast czy też liczby odwzorowanych km dróg. Jeżeli planujemy zapuszczać się poza granice kraju uwzględnijmy także ten fakt, przy wyborze oprogramowania.