Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Jak ważną rzeczą jest utrzymywanie w oponach odpowiedniego ciśnienia powietrza nie trzeba nikomu przypominać. Koła napompowane w nieodpowiedni sposób nie tylko przyspieszają zużycie opon, ale mogą spowodować istotne niebezpieczeństwo podczas jazdy. W jaki sposób można kontrolować ciśnienie w kołach? Wystarczy najprostszy manometr, jednak ostatnie osiągnięcia techniki pozwalają nam nawet na bieżąco śledzić poziom ciśnienia w oponach i alarmują kierowcę w razie jego niebezpiecznego poziomu.
Odpowiednia wartość ciśnienia jest wyszczególniona w instrukcji obsługi. Zwykle w tym samym modelu z silnikiem wysokoprężnym ciśnienie w przednich kołach powinno być wyższe (silnik jest cięższy). Również gdy podróżujemy z pełnym obciążeniem koła tylne powinny być napompowane do wyższego ciśnienia.
Większość dostępnych w handlu nożnych pompek samochodowych jest wyposażona w manometr. Tego typu rozwiązanie jest najwygodniejsze, gdyż nie wymaga osobnego zakupu (i przewożenia) ciśnieniomierza. Wadą tego rozwiązania jest niezbyt wysoka dokładność pomiaru. Jednak o ile błąd pomiaru nie przekracza rozsądnych granic (co możemy sprawdzić np. mierząc ciśnienie w kole napompowanym w profesjonalnym serwisie) zakup pompki z manometrem możemy z czystym sumieniem polecić wszystkim zmotoryzowanym.
Podstawową, jednak nie najpopularniejszą, metodą kontroli ciśnienia w oponach jest zastosowanie specjalnych manometrów. Urządzenia te występują pod różnymi postaciami, różniącymi się chociażby sposobem prezentacji wyników. Najczęściej jednak wyniki są prezentowane na okrągłej tarczy.
Ten rodzaj pomiaru jest jednak najdokładniejszy, gdyż dedykowany manometr jest zwykle dokładniejszy od tych montowanych w pompkach (chociaż nie jest to regułą).
Tego typu urządzenia już dość długo dostępne są jako opcjonalne wyposażenie droższych modeli samochodów. Ostatnio jednak cena tego typu zestawów spadła do tego stopnia, że zestaw taki zaczyna być przydatnym i popularnym urządzeniem.
Działanie opiera się na systemie 4 bezprzewodowych czujników wkręcanych do wentyli (lub też je zastępujących). Zmierzona wartość ciśnienia przekazywana jest drogą radiową do urządzenia pokazującego wyniki. Urządzenie to zwykle programuje się odpowiednimi wartościami ciśnienia tak, aby alarmowało kierowcę tylko wtedy, gdy wartość ciśnienia w którymś z kół będzie poza dopuszczalnym zakresem.
ZaletÄ… tego urzÄ…dzenia jest wiÄ™c fakt, że ciÅ›nienie w kole jest kontrolowane na bieżąco – każdy spadek ciÅ›nienia wykrywany jest natychmiast co powoduje zwiÄ™kszenie bezpieczeÅ„stwa podróżnych. WadÄ… jest niestety cena, która mimo, że już nie tak wysoka nadal pozostawia tego typu urzÄ…dzenie w gronie nie niezbÄ™dnych gadżetów.
Jakkolwiek tego nie zrobimy ciÅ›nienie powinniÅ›my kontrolować raz na jakiÅ› czas – najlepiej raz w miesiÄ…cu. Także gdy wjedziemy w wiÄ™kszÄ… dziurÄ™ sprawdźmy (zwÅ‚aszcza gdy mamy opony bezdÄ™tkowe) czy nie nastÄ…piÅ‚o uszkodzenie felgi lub opony i zwiÄ…zany z nim ubytek powietrza.
Gdy samochód zaczyna siÄ™ źle prowadzić (np. jest znoszony na jednÄ… stronÄ™) nasze pierwsze podejrzenia powinny prowadzić do sprawdzenia ciÅ›nienia w koÅ‚ach. ZwÅ‚aszcza niebezpieczna sytuacja wystÄ™puje wtedy, gdy koÅ‚a z jednej strony pojazdu sÄ… napompowane innÄ… wartoÅ›ciÄ… ciÅ›nienia niż koÅ‚a z drugiej strony – inne wÅ‚asnoÅ›ci trakcyjne mogÄ… wytrÄ…cić wtedy pojazd z zaÅ‚ożonego toru jazdy.
Nowoczesne bezdętkowe opony i odpowiednio kontrolowane ciśnienie powinny jednak zapewnić nam bezpieczne dotarcie na miejsce podróży.