Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-102,t-ciśnienie_pod_kontrolą.html
Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-20

Ciśnienie pod kontrolą

Jak ważną rzeczą jest utrzymywanie w oponach odpowiedniego ciśnienia powietrza nie trzeba nikomu przypominać. Koła napompowane w nieodpowiedni sposób nie tylko przyspieszają zużycie opon, ale mogą spowodować istotne niebezpieczeństwo podczas jazdy. W jaki sposób można kontrolować ciśnienie w kołach? Wystarczy najprostszy manometr, jednak ostatnie osiągnięcia techniki pozwalają nam nawet na bieżąco śledzić poziom ciśnienia w oponach i alarmują kierowcę w razie jego niebezpiecznego poziomu.

Odpowiednia wartość ciśnienia jest wyszczególniona w instrukcji obsługi. Zwykle w tym samym modelu z silnikiem wysokoprężnym ciśnienie w przednich kołach powinno być wyższe (silnik jest cięższy). Również gdy podróżujemy z pełnym obciążeniem koła tylne powinny być napompowane do wyższego ciśnienia.

Manometr w pompce

Pompka nożna z manometrem Pompka nożna z manometrem

Większość dostępnych w handlu nożnych pompek samochodowych jest wyposażona w manometr. Tego typu rozwiązanie jest najwygodniejsze, gdyż nie wymaga osobnego zakupu (i przewożenia) ciśnieniomierza. Wadą tego rozwiązania jest niezbyt wysoka dokładność pomiaru. Jednak o ile błąd pomiaru nie przekracza rozsądnych granic (co możemy sprawdzić np. mierząc ciśnienie w kole napompowanym w profesjonalnym serwisie) zakup pompki z manometrem możemy z czystym sumieniem polecić wszystkim zmotoryzowanym.

Ręczne manometry

Podstawową, jednak nie najpopularniejszą, metodą kontroli ciśnienia w oponach jest zastosowanie specjalnych manometrów. Urządzenia te występują pod różnymi postaciami, różniącymi się chociażby sposobem prezentacji wyników. Najczęściej jednak wyniki są prezentowane na okrągłej tarczy.

Ten rodzaj pomiaru jest jednak najdokładniejszy, gdyż dedykowany manometr jest zwykle dokładniejszy od tych montowanych w pompkach (chociaż nie jest to regułą).

Elektroniczne czujniki

Tego typu urządzenia już dość długo dostępne są jako opcjonalne wyposażenie droższych modeli samochodów. Ostatnio jednak cena tego typu zestawów spadła do tego stopnia, że zestaw taki zaczyna być przydatnym i popularnym urządzeniem.

Działanie opiera się na systemie 4 bezprzewodowych czujników wkręcanych do wentyli (lub też je zastępujących). Zmierzona wartość ciśnienia przekazywana jest drogą radiową do urządzenia pokazującego wyniki. Urządzenie to zwykle programuje się odpowiednimi wartościami ciśnienia tak, aby alarmowało kierowcę tylko wtedy, gdy wartość ciśnienia w którymś z kół będzie poza dopuszczalnym zakresem.

Zaletą tego urządzenia jest więc fakt, że ciśnienie w kole jest kontrolowane na bieżąco – każdy spadek ciśnienia wykrywany jest natychmiast co powoduje zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Wadą jest niestety cena, która mimo, że już nie tak wysoka nadal pozostawia tego typu urządzenie w gronie nie niezbędnych gadżetów.

Podsumowanie

Pożądanych wartości ciśnień szukamy na klapce wlewu paliwa Pożądanych wartości ciśnień szukamy na klapce wlewu paliwa

Jakkolwiek tego nie zrobimy ciśnienie powinniśmy kontrolować raz na jakiś czas – najlepiej raz w miesiącu. Także gdy wjedziemy w większą dziurę sprawdźmy (zwłaszcza gdy mamy opony bezdętkowe) czy nie nastąpiło uszkodzenie felgi lub opony i związany z nim ubytek powietrza.

Gdy samochód zaczyna się źle prowadzić (np. jest znoszony na jedną stronę) nasze pierwsze podejrzenia powinny prowadzić do sprawdzenia ciśnienia w kołach. Zwłaszcza niebezpieczna sytuacja występuje wtedy, gdy koła z jednej strony pojazdu są napompowane inną wartością ciśnienia niż koła z drugiej strony – inne własności trakcyjne mogą wytrącić wtedy pojazd z założonego toru jazdy.

Nowoczesne bezdętkowe opony i odpowiednio kontrolowane ciśnienie powinny jednak zapewnić nam bezpieczne dotarcie na miejsce podróży.