samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Technika bezpiecznego wyprzedzania

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-10

Wyprzedzanie jest manewrem ze swojej natury niebezpiecznym i to nie tylko na drodze o jednym pasie ruchu w jednym kierunku. Dlatego też wymagane jest zachowanie podczas wyprzedzania szczególnych środków ostrożności. W bezpiecznym wykonaniu tego manewru może nam pomóc kilka zasad, które postaramy się tutaj opisać. Przy czym skupimy się raczej na "zwykłym" wyprzedzaniu na drodze jedno jezdniowej, dwukierunkowej pomijając "niuanse" związane np. z tramwajami, czy też wyprzedzaniem na rondzie. Wspomnimy także o tym jak się zachować będąc wyprzedzanym.

Jak napisano we wstępie przedmiotowa sytuacja jest następująca: jedziemy swoim samochodem po drodze z jednym pasem ruchu w naszym kierunku i jednym z przeciwka. Zbliżamy się do pojazdu, który porusza się wolniej od naszego. Przychodzi czas na decyzję – chcemy znaleźć się przed pojazdem, który jedzie przed nami. Nie ma innego wyjścia – trzeba wyprzedzać. Ale spokojnie. Decyzja ta musi być przemyślana i obwarowana wieloma warunkami. Manewr ten powinniśmy przygotować biorąc pod uwagę wiele czynników.

Co powinniśmy wiedzieć przed wyprzedzaniem

  • Czy opłaca się nam wyprzedzać w tym właśnie miejscu (może za 500 metrów skręcamy)?
  • Czy wyprzedzanie jest dozwolone w tym miejscu?
  • Czy nie zbliżamy się do wzniesienia lub zakrętu (czy mamy odpowiednią widoczność)?
  • Czy mamy odpowiednią ilość miejsca do wyprzedzania (i to nie tylko przed nami – bywa, że droga jest wąska a my zamierzamy wyprzedzić szeroką ciężarówkę)?
  • Czy wiemy ile pojazdów przyjdzie nam wyprzedzić i (jeżeli jest ich więcej niż jeden) czy przewidzieliśmy brak możliwości „wciśnięcia” się w wyprzedzaną kolumnę samochodów?
  • Czy faktycznie podejmując manewr wyprzedzania tuż za innym wyprzedzającym samochodem wzięliśmy pod uwagę, że umiejętności i możliwości jego kierowcy mogą być niskie – taki manewr wykonujmy z jeszcze większą ostrożnością
  • Czy samochód przed nami nie podejmie za chwilę manewru (skręt, wyprzedzanie), który powinien nas skłonić do rezygnacji z wyprzedzania? (obserwujmy nie tylko kierunkowskazy wyprzedzanego pojazdu, lecz ogólnie jego zachowanie na jezdni)
  • Czy przewidywanym manewrem nie utrudnimy ruchu innym pojazdom? (nie spychajmy pojazdu wyprzedzanego czy nadjeżdżającego z przeciwka na pobocze – może to być niebezpieczne zwłaszcza w nocy)
  • Czy samochód jadący za nami nie zamierza nas wyprzedzić (a może właśnie nas wyprzedza)?
  • Czy samochód przed nami nie jedzie przypadkiem z maksymalną dozwoloną prędkością?
  • Czy znamy możliwości naszego samochodu (czy nasz samochód dysponuje odpowiednim przyspieszeniem, aby wyprzedzanie było bezpieczne)?
  • Czy wiemy jak zareagować na to, na co przygotować się nie można (np. nagłe wybiegnięcie sarny z lasu)?
  • Czy wiemy co zrobić, jeżeli w skutek naszej błędnej decyzji dojdzie do niebezpiecznej sytuacji? (w miarę możliwości powinniśmy wtedy postąpić tak, aby minimalizować skutki ew. kolizji lub wypadku)
  • Czy wiemy, że powinniśmy zachować szczególną ostrożność?

Oczywiście ta długa lista wcale nie oznacza, że przed podjęciem manewru wyprzedzania powinniśmy 30 sekund nad nim myśleć. Wprost przeciwnie – generalnie decyzja o podjęciu manewru wyprzedzania powinna być „impulsowa”, ale uwzględniająca te wszystkie warunki. Pewne jest jedno – taką umiejętność bardzo szybkiego myślenia nabywa się wraz z doświadczeniem - dlatego też powinniśmy, nawet w pierwszej kolejności, uwzględnić nasze umiejętności.

Jeżeli rozpatrzyliśmy już wszystkie te warunki i wszystkie one świadczą o tym, że manewr wyprzedzania będzie bezpieczny i pewnie wykonany możemy przystąpić do wyprzedzania.

Jak bezpiecznie wyprzedzić

  • Manewr wyprzedzania wykonujmy tak, aby trwał on jak najkrócej (nie dbajmy wtedy o zużycie paliwa, samochodu, nie słuchajmy nadwrażliwych na prędkość pasażerów) – nawet jeżeli wydaje się, że manewr jest super bezpieczny i nie nadjeżdżają żadne inne pojazdy pamiętajmy o tym, że najbezpieczniejsi jesteśmy z powrotem na naszym pasie ruchu.
  • Bądźmy zdecydowani – wahania zostawmy sobie na wcześniej opisany etap podejmowania decyzji – tylko w szczególnej sytuacji zrezygnujmy
  • Manewr wyprzedzania powinniśmy rozpocząć z pewnej odległości za poprzedzającym nas pojazdem (zapewni to odpowiednią różnicę prędkości), a także dobrze go zasygnalizować z użyciem kierunkowskazu - manewr nie może być "niespodzianką" dla wyprzedzanego
  • Podczas wyprzedzania generalnie nie patrzymy na prędkościomierz – to, że prędkości nie przekroczymy (lub przekroczymy nieznacznie) powinniśmy zaplanować wcześniej – pamiętajmy o jednym – lepiej bezpiecznie wyprzedzić przekraczając prędkość niż zderzyć się czołowo z nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem
  • Manewr wyprzedzania wykonujmy ogólnie w bezpiecznej odległości od wyprzedzanego pojazdu (nie dojeżdżajmy szybko blisko pojazdu wyprzedzanego – pas ruchu powinniśmy zmienić nieco wcześniej oraz nie zajeżdżajmy drogi po wykonanym manewrze)

Daj się wyprzedzić

Dotychczas była mowa tylko wyprzedzającym, jednak dość dużą rolę w całym procesie wyprzedzania odgrywa kierowca, który jest wyprzedzany. Mimo, że jest on pozornie biernym uczestnikiem wyprzedzania od jego zachowania również zależy bezpieczne zakończenie manewru.

Kodeks drogowy wymaga od kierowcy wyprzedzanego pojazdy tylko i wyłącznie „nie zwiększania prędkości”, jednak jeżeli wyniknie taka potrzeba powinniśmy nawet tą prędkość zmniejszyć. Gdy zauważymy, że jesteśmy wyprzedzani zacznijmy również myśleć o tym jak umożliwić bezpieczne zakończenie tego manewru kierowcy, który nas wyprzedza.

Oczywiście z ostatniego zdania nie może wynikać stwierdzenie, że wyprzedzać można bezmyślnie bo kierowca wyprzedzany powinien zrobić wszystko aby umożliwić wyprzedzającemu manewr. Chodzi tylko o to, żeby obaj uczestnicy manewru umożliwili zakończenie go jak najbezpieczniej to możliwe i wykorzystali do tego celu wszelkie możliwości.

Podsumowując rolę kierowcy wyprzedzanego pojazdu nie powinniśmy w żadnym wypadku zgadzać się ze stwierdzeniem, że to wyprzedzający bierze na siebie całe ryzyko manewru. Włączając się w ruch drogowy musimy godzić się ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami i powinniśmy jechać tak, aby bezpiecznie zakończyć podróż. Fakt bycia wyprzedzanym nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. W związku z tym ułatwianie jazdy innym kierowcom leży także w naszym interesie.

Wszystkie te zasady wynikają z doświadczenia autora. Generalnie mogę podać jeszcze jedną zasadę, którą zawsze stosuję: wyprzedzam tak aby absolutnie nikogo nie przestraszyć (włączając moich pasażerów), nie zmusić do zmiany prędkości czy kierunku jazdy - tyle - jakby się zastanowić z tej zasady wynika większość pozostałych. Nie zgadzasz się z jakąś zasadą lub stosujesz własną, nie wymienioną tutaj – napisz komentarz – chętnie stworzymy jeszcze lepszą instrukcję bezpiecznego wyprzedzania.

Podyskutuj na naszym forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Bezpieczne wyprzedzanie

Wasze komentarze:

Autor(ka): Tomek
Data nadesłania:
  24.08.2007 11:11
NAJLEPSZA RADA: Czy warto wyprzedzać??
Nie raz byłem wyprzedzany przez auto, które za 100 metrów skręcało. Takie coś rzuca mnie na kolana.
Autor(ka): Pablo
Data nadesłania:
  24.09.2008 01:46
Widać, że autor artykułu ma sporo pojęcia o jeździe, ale... "Nikogo nie przestraszyć". Wszystko pięknie, tylko przez pryzmat bezmyślnego (lub złośliwego) przyspieszania wyprzedzanych kierowców 2 podstawowe metody wyprzedzania: samochodem o dużych możliwościach; po prostu, wychylenie się, często redukcja, spojrzenie w lusterko czy coś z tyłu nie sunie szybciej i ognia ile fabryka dała. Druga metoda to kilka moich poprzednich samochodów, typu Escort 1,6D. Jak ktoś jedzie około 90, to znaczy, że trzeba odpuścić, wyczekać do sensownej prostej, rozpęd z odległości nawet 200m (także ile fabryka dała)) i wyprzedzanie. Co do kierowców ciężarówek, to mam im do zarzucenia zdecydowanie mniej niż kierowcom osobówek. Wszędzie zdarzą się debile, ale miałem kilka sytuacji, gdzie tirowiec ratował mi dupę. Jeżdżę z CB i tirowcy bardzo chętnie udzielają RZETELNYCH informacji, czy za wzniesieniem jest pusto i można wyprzedzić, czy też nie. Komunikacja z innymi to dobra rzecz, pozwala na bardzo wiele, jeżeli chodzi o płynność i bezpieczeństwo ruchu. A tak w ogóle, to Polska jest szkołą wyprzedzania, jak chyba żaden inny kraj. Takiego braku autostrad, takiej nieuprzejmości ze strony innych kierowców i tak gównianych dróg to ze świecą szukać...
Autor(ka): Andzia
Data nadesłania:
  27.11.2008 13:21
Ja co prawda doświadczenie mam małe za to może własnie dlatego łatwiej zauważam pewne praktyki. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ale spora większość próbuje na poprzedzającym pojeździe wręcz wymusić zjechanie na pobocze, żeby ułatwić wyprzedzanie, a to nie zawsze jest bezpieczne piesi, rowerzyści skrzyżowanie itd..., coż wkońcu to wyprzedzany samochód widzi więcej drogi przed sobą - w takich wypadkach staram się jechać tak żeby nie dopuścić do wyprzedzenia dopuki sytuacja stanie się na tyle bezpieczna żeby to zrobić co oczywiście często wywołuje złość jadących za mną ;) (choć muszę przyznać że nie należę do kierowców którzy się ślimaczą na drodze) no i oczywiście norma to zjechanie jadącym z przeciwka co szczególnie dotyczy to kierowców w większych samochodach ;)
Autor(ka): Piotr
Data nadesłania:
  22.04.2009 02:01
Ja myślę że dobrym pomysłem jest mignięcie światłami drogowymi przy rozpoczynaniu wyprzedzania. osoba wyprzedzana zdaje sobie sprawę z tego że jest wyprzedzana ( i nie zacznie np. w tym czasie wyprzedzać innego samochodu) a ponad to już ze 2 razy zdarzyło się że dzięki temu zauważyłem wcześniej nadjeżdżającego nieoświetlonego rowerzystę (w nocy) z przeciwka
Autor(ka): knyp
Data nadesłania:
  25.04.2009 17:44
Patrzcie na lusterka... Uwaga, motorzysci są wszędzie!!! Jeżeli chodzi o "miganie światłami" to NIE załatwia sprawy(szczególnie w słoneczny dzień). Jak nie widzisz dobrze pobocza to zwolnij! Ostatnio coraz częściej zauważam, że kierowcy nie używają kierunkowskazów(w tym policja również-im w końcu wolno wszystko, chyba zaczne z kamerą jeździć). A jak już niektorzy użyją, to pożal się... Proponuje conajmniej 3sek wcześniej wyświetlać kierunkowskaz, co daje możliwości odpowiedniej reakcji kierowców, którzy akuratnie Ciebie wyprzedzają, bądź kiedy to Ty wyprzedzasz-zasygnalizuj to innym na drodze, że masz w planach przemyślany manewr, aby oni też mogli to wziąść pod uwagę.
Pozatym z mojej wlasnej praktyki, a troche już jeżdzę, moim zdaniem b.dobrym zwyczajem, za co zawsze dziękuje kierunkowskazami(lub awaryjnymi) kierowcom tirów, lub autobusów jest sygnalizacja wolnego miejsca na wyprzedzanie poprzez prawy kierunkowskaz(Dziękuje raz jeszcze wszystkim, którzy stosują tą zasadę).
A i jeszcze jedno... kiedy kogos wyprzedzacie nie dojeżdzajcie do niego na tyle blisko, że gdyby puścił nogę z gazu to zaczelibyście go pchać... stosunkowo wcześniejsza zmiana pasa ruchu na sąsiedni pozwala zauważyć wcześniej takie rzeczy jak wysepka czy nadjeżdzający samochód. Zawsze wyprzedzam z redukcją rzecz jasna i w pełni popieram światła 24h. Pozdrowienia dla wszystkich kierowców(pań i panów);
Autor(ka): w11
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:59
Jak ja widzę tych wyprzedzających na trzeciego... to zawsze myślę, że mają już dzień dziecka, ojca, mamy itp, ale niedługo dojdzie im kolejne święto... obchodzone pierwszego listopada.
Ludzie pomyślcie trochę.............
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o opracowaniu systemu ... » ...więcej
Skąd bierze się moment obrotowy

Skąd bierze się moment obrotowy

Jednym z ważniejszych (o ile nie najważniejszym) parametre... » ...więcej
Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Bardzo często zdarza się, że technologie zastrzeżone dot... » ...więcej
Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Swój kolejny artykuł postanowiłem poświęcić praktyczne... » ...więcej
Po zmroku

Po zmroku

Pomimo, że do większości wypadków dochodzi w ciągu dnia, to zdarzenia drogowe w warunkach no... » ...więcej
Ruch na skrzyżowaniach bezkolizyjnych

Ruch na skrzyżowaniach bezkolizyjnych

Często poruszając się po drogach, na których istniej... » ...więcej
Bój się wiatru!

Bój się wiatru!

W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa si... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery