Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Pomimo, że do większości wypadków dochodzi w ciągu dnia, to zdarzenia drogowe w warunkach nocnych na nieoświetlonych drogach mają największy wskaźnik ofiar śmiertelnych. W co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczas gdy w ciągu dnia w co trzynastym*. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach po zmroku.
Jazda po zmroku jest o wiele bardziej niebezpieczna i trudniejsza niż za dnia. Głównym powodem takiej sytuacji jest ograniczona widoczność na drodze, a wiÄ™c utrudnione dostrzeżenie przeszkód oraz innych uczestników ruchu drogowego. Na drogach nieoÅ›wietlonych latarniami ulicznymi widoczność zależy głównie od sprawnego oÅ›wietlenia zewnÄ™trznego pojazdu oraz od czystoÅ›ci reflektorów, lusterek i szyb – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor SzkoÅ‚y Jazdy Renault.
Kierowcom jeżdżącym nocÄ… po nieoÅ›wietlonych drogach zaleca siÄ™ redukcjÄ™ prÄ™dkoÅ›ci. Typowe Å›wiatÅ‚a mijania oÅ›wietlajÄ… drogÄ™ na odlegÅ‚ość okoÅ‚o 50 metrów. BiorÄ…c pod uwagÄ™ czas reakcji kierowcy, jest to dystans wystarczajÄ…cy zaledwie do zatrzymania pojazdu jadÄ…cego z prÄ™dkoÅ›ciÄ… ok. 60-70 km/h. AbyÅ›my w nocy zawsze mogli zatrzymać pojazd przed niespodziewanÄ… przeszkodÄ…, musimy poruszać siÄ™ w tempie, które pozwoli nam zareagować i wyhamować do zera na widzialnym dla nas odcinku drogi. Po zmroku dÅ‚ugość tego odcinka zależy od zasiÄ™gu naszych reflektorów. JeÅ›li ruch z naprzeciwka nie pozwala na wÅ‚Ä…czenie Å›wiateÅ‚ drogowych, zwykle oznacza to konieczność ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci – tÅ‚umaczÄ… trenerzy SzkoÅ‚y Jazdy Renault.
Po zmroku pojawia siÄ™ problem z prawidÅ‚owÄ… ocenÄ… sytuacji na drodze. Należy mieć Å›wiadomość tego, że ocena odlegÅ‚oÅ›ci i prÄ™dkoÅ›ci na podstawie Å›wiateÅ‚ w pojeździe jest bardzo utrudniona. MogÄ… pojawić siÄ™ problemy w przypadku, gdy reflektory umieszczone sÄ… nietypowo. WÄ…sko ustawione Å›wiatÅ‚a stwarzajÄ… zÅ‚udzenie, że samochód jest dalej niż jest w rzeczywistoÅ›ci – tÅ‚umaczÄ… trenerzy SzkoÅ‚y Jazdy Renault. Z tego powodu nocÄ… zaleca siÄ™ zachowanie wiÄ™kszej ostrożnoÅ›ci w przypadku manewrów takich jak zmiana kierunku jazdy czy wyprzedzanie, które wymagajÄ… oceny odlegÅ‚oÅ›ci od innych pojazdów.
Utrudniona widoczność nocÄ… wymaga od kierowców polegania na dodatkowych wskazówkach. Aby okreÅ›lić ewentualnÄ… obecność przeszkód na drodze, kierowcy mogÄ… wykorzystywać reflektory innych pojazdów. Tylne Å›wiatÅ‚a pozycyjne i bÅ‚yskajÄ…ce od czasu do czasu Å›wiatÅ‚a stopu samochodu jadÄ…cego z przodu mogÄ… nas informować o zagrożeniu, na które natknÄ…Å‚ siÄ™ kierowca. W momencie dojechania w to samo miejsce możemy również spodziewać siÄ™ przeszkody. JeÅ›li Å›wiatÅ‚a lub poÅ›wiata auta nadjeżdżajÄ…cego z naprzeciwka nagle znikajÄ…, oznacza to, że najprawdopodobniej znalazÅ‚ siÄ™ on za pagórkiem. Nie wolno wtedy rozpoczynać wyprzedzania, gdyż za chwilÄ™ pojazd ten pojawi siÄ™ przed nami – podpowiadajÄ… trenerzy SzkoÅ‚y Jazdy Renault.
Jesienią i zimą wcześnie zapadający zmierzch sprawia, że większość czasu spędzonego za kierownicą przypada na okres po zmroku. Dlatego szczególnie teraz ważne jest zachowanie ostrożności i odpowiednie przygotowanie do jazdy w warunkach nocnych.
* policja.pl
Źródło: Renault