Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Samochód Volkswagen Race Touareg 3 uczestniczący w tegorocznym Rajdzie Dakar wyposażony został w system wtryskowy Diesla specjalnie zaprojektowany przez firmę Bosch. Niezawodny, oszczędny i wydajny silnik Touarega przystosowany jest do pracy we wszystkich warunkach klimatycznych podczas rajdu. Volkswagen chce powtórzyć swoje zwycięstwo z Rajdu Dakar w latach 2009 i 2010.
1 stycznia 2011 roku w argentyÅ„skim Buenos Aires wystartowaÅ‚ dÅ‚ugodystansowy Rajd Dakar. Także w tym roku wÅ›ród rywalizujÄ…cych teamów nie mogÅ‚o zabraknąć pojazdów napÄ™dzanych silnikami Diesla wyposażonych w wysokociÅ›nieniowÄ… technologiÄ™ wtryskowÄ… firmy Bosch. System wtryskowy Boscha znajduje siÄ™ miÄ™dzy innymi na pokÅ‚adzie modelu Race Touareg Volkswagena, który w ubiegÅ‚ym roku Å›wiÄ™towaÅ‚ potrójne zwyciÄ™stwo. – Silniki Diesla sÄ… oszczÄ™dne i osiÄ…gajÄ… wysoki moment obrotowy – wyjaÅ›nia dr Gerhard Turner, Prezes dziaÅ‚u branżowego Bosch Diesel Systems. – WytrzymaÅ‚ość to kolejny atut Diesla, szczególnie na trasach dÅ‚ugodystansowych.
Dla modelu Race Touareg trzeciej generacji dziaÅ‚ Bosch Motorsport dostarcza specjalnie zaprojektowany sterownik silnika MS16.1 oraz specjalnie dopasowanÄ… do silnika pompÄ™ wysokociÅ›nieniowÄ… i wtryskiwacze. Eksperci zoptymalizowali system w taki sposób, że silnik pracuje we wszystkich warunkach klimatycznych wystÄ™pujÄ…cych podczas tego rajdu, nawet tych najbardziej ekstremalnych – jest niezawodny zarówno podczas jazdy przez rozgrzane piaski pustyni Atacama, jak i przez Andy, na wysokoÅ›ci ponad 4000 metrów n.p.m. Dużym wyzwaniem dla silnika jest m.in. wysoka zawartość zanieczyszczeÅ„ w paliwie. Aby zapobiec zwiÄ™kszonemu tarciu powodowanemu przez pyÅ‚, komponenty hydrauliczne posiadajÄ… specjalnÄ… powÅ‚okÄ™ ochronnÄ…. Oprócz systemu wtryskowego Bosch dla modelu Race Touareg dostarcza także szereg czujników dla ukÅ‚adu napÄ™dowego: czujnik obrotów i poÅ‚ożenia waÅ‚u korbowego, czujnik ciÅ›nienia doÅ‚adowania oraz czujniki temperatury spalin, paliwa i powietrza doÅ‚adowania.
Rajd Dakar jest jednym z najtrudniejszych rajdów długodystansowych na świecie. Tegoroczna, 33. edycja potrwa do 16 stycznia, a trasa rajdu prowadzi przez Argentynę i Chile. Zwycięzcy zostaną wyłonieni w kategoriach: samochód osobowy, samochód ciężarowy, czterokołowy quad i motocykl. W poprzednich dwóch edycjach rajdu zwycięstwo odniósł Volkswagen i pojazdy z silnikami Diesla.
Źródło: Bosch, fot. Bosch