Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o opracowaniu systemu podwójnych wtryskiwaczy, zaprojektowanego pod kątem obniżenia zużycia paliwa w silnikach benzynowych małej pojemności.
W nowym systemie zasilania paliwem zastosowano osobne wtryskiwacze dla poszczególnych kanałów dolotowych, a nie cylindrów, co przyspiesza rozpylanie paliwa, zmniejsza ilość niespalonej mieszanki oraz przyczynia się do obniżenia emisji węglowodorów. Nissan wprowadzi nowy system w samochodach produkowanych seryjnie na początku roku obrachunkowego 2011.
Obecnie w większości silników benzynowych stosowane są pojedyncze wtryskiwacze na cylinder (dostarczające paliwo do obydwu kanałów dolotowych). W systemie Nissan Dual Injector podwojono liczbę wtryskiwaczy na cylinder. Rozwiązanie to powoduje zmniejszenie średnicy kropel paliwa o około 60%, co przekłada się na większą płynność i stabilność procesu spalania.
System umożliwia także ciągłe sterowanie fazami otwarcia zaworów wydechowych, a nie tylko dolotowych, co poprawia sprawność cieplną, zmniejsza straty tłoczenia oraz przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 4% (w porównaniu ze standardowymi silnikami benzynowymi Nissana z tego samego segmentu) dzięki zsynchronizowanej pracy dwóch wtryskiwaczy.
Teoretycznie podobne systemy bezpośredniego wtrysku, w których paliwo także wtryskiwane jest bezpośrednio do cylindrów, są jednak trudniejsze do zastosowania w silnikach o małej pojemności, ponieważ wymagają montowania wysokociśnieniowej pompy, która komplikuje konstrukcję systemu i podnosi koszty. System Nissan Dual Injector jest natomiast lżejszy i konstrukcyjnie prostszy, ponieważ paliwo podawane jest tu pod normalnym ciśnieniem, co oznacza zmniejszenie kosztów o około 60% w porównaniu z silnikami o podobnej pojemności z bezpośrednim wtryskiem.
W nowym systemie z podwójnymi wtryskiwaczami katalizator zawiera o połowę mniej metali szlachetnych przy utrzymaniu niezmienionej efektywności działania układu katalizatora. W połączeniu z katalizatorami o ultraniskiej zawartości metali szlachetnych, wprowadzonymi w 2008 roku, ilość metali szlachetnych można obniżyć nawet o 75%.
„Uważamy, że dalsze obniżanie zużycia paliwa w silnikach benzynowych jest istotnÄ… kwestiÄ… ze wzglÄ™du na rosnÄ…cy na caÅ‚ym Å›wiecie popyt na to paliwo oraz na inne systemy zasilania oparte na urzÄ…dzeniach spalinowych” – powiedziaÅ‚ Shuichi Nishimura, Wiceprezes ds. Konstrukcji Zespołów NapÄ™dowych w firmie Nissan. „StosujÄ…c system podwójnych wtryskiwaczy w maÅ‚ych silnikach, mamy nadziejÄ™ przyczynić siÄ™ do obniżenia emisji CO2 i zużycia metali szlachetnych”.
Nissan podejmuje szereg dziaÅ‚aÅ„ w ramach „BÅ‚Ä™kitnego obywatelstwa” odzwierciedlajÄ…cego dążenie firmy do ochrony BÅ‚Ä™kitnej Planety oraz obywatelskÄ… postawÄ™ korporacji funkcjonujÄ…cej w symbiozie z ludźmi i spoÅ‚eczeÅ„stwem. DziaÅ‚ania te obejmujÄ… zarówno kwestie globalne, takie jak ochrona Å›rodowiska, jak i inicjatywy na rzecz spoÅ‚ecznoÅ›ci, promowania różnorodnoÅ›ci oraz zapewnienia mobilnoÅ›ci jak najwiÄ™kszej rzeszy ludzi. Nissan kontynuuje realizacjÄ™ „Zielonego Programu Nissan 2010” opartego na idei „BÅ‚Ä™kitnego obywatelstwa”, wprowadzajÄ…c na rynek efektywne technologie, produkty i usÅ‚ugi.
Źródło: Nissan, fot. Nissan