samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

System recyrkulacji spalin

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-07

Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy samochodowe powodują powstawanie coraz to nowszych systemów. Jednym z takich systemów jest system recyrkulacji spalin (ang. EGR - Exhaust Gas Recirculation).

Zasada działania

Zawór EGR Zawór EGR
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

Zasada działania systemu recyrkulacji spalin w dużej mierze opiera się na zastosowaniu elektronicznego zaworu, umieszczonego wkanale łączącym kolektor wydechowy z kolektorem dolotowym, za pomocą którego cześć spalin wydostających się z układu wydechowego silnika spalinowego ponownie trafia do komory spalania silnika. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania udało się zmniejszyć emisje szkodliwych dla środowiska tlenków azotu NOx przez zmniejszenie temperatury spalania ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej oraz zmniejszenie emisji niespalonych węglowodorów HC przez ich utlenianie.

Dla zapewnienia prawidłowej pracy systemu recyrkulacji spalin konieczne jest prawidłowe dawkowanie ilości powracających spalin uczestniczącym w procesie spalania. “Dawka” spalin jakie powinny brać udział w procesie spalania zależy natomiast od obciążenia silnika, jego prędkości obrotowej, temperatury cieczy chłodzącej silnik, temperatury oraz ilości powietrza wpływającego do kolektora ssącego. Po zebraniu tych informacji następuje otwarcie zaworu EGR powodując tym samym odpowiedni przepływ gazów spalinowych. W silnikach spalinowych z powrotem do komory spalanie może trafić do 25% objętości spalin o temperaturze do 650 stopni C. W silnikach o zapłonie samoczynnym natomiast do komory spalania trafić może nawet do 50 % objętości spalin o ograniczonej temperaturze do ok. 450 stopni C.

Obecne rozwiązania

Obecnie występują dwa rozwiązania techniczne systemów recyrkulacji spalin.

W pierwszym rozwiązaniu (wyżej opisanym) spaliny wydostające się z silnika są są kierowane z kolektora wylotowego z powrotem do kolektora ssącego. Rozwiązanie to zwane jest zewnętrzym układem recyrkulacji.

W drugim rozwiązaniu bardziej zaawansowanym technicznie spaliny pozostają w cylindrze przez jednoczesne otwarcie w czasie suwu ssanie zarówno zaworów ssących jak i wylotowych. Powoduje to pozostanie spalin w komorze spalania. Rozwiązanie to jednak jest stosowane tylko w silnikach z zaawansowanym układem rozrządu, w którym istnieje możliwość sterowania otwarciem zaworów.

Najczęstsze awarie

Jedną z najczęstszych awarii układu recyrkulacji spalin jest zabrudzenie nagarem elektronicznego zaworu w wyniku czego powstają nieszczelności lub zatarcie zaworu. Niesprawności układu recyrkulacji spalin mogą objawiać się nadmiernym dymieniem, zakłóceniami w pracy silnika, jak również uszkodzeniem sondy lambda. W niektórych przypadkach wystarczy jedynie wyczyszczenie elektronicznego zaworu do przywrócenia prawidłowej pracy systemu. W innych natomiast konieczna będzie jego wymiana.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Grześ :P
Data nadesłania:
  10.08.2007 13:56
Miałem ostatnio problem z zaworem EGR samochód wtedy nieźle kopcił naszczęscie skonczło sie tylko na wyczyszczeniu bo za nowy musiał bym troche zapłacić
Pozd
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 21:54
ktoś się orientuje jakie marki stosują dane rozwiązania?? hmm
Autor(ka): KOJAN
Data nadesłania:
  01.10.2008 23:02
Tez wymieniłem RRG i przepływomierz a teraz jeżdzi jak szalona. Spala do 6,5/100km
Autor(ka): pozdrawiam
Data nadesłania:
  20.12.2008 19:10
opel zafira 1,6. Musialem wymienić silnik pracowal niestabilnie. Gasl w niskich zakresach obrotów. Nie mial biegu jałowego.
Autor(ka): hedkandi
Data nadesłania:
  12.03.2009 18:48
Ludzie zaślepcie EGRa i z głowy bez niego silnik chodzi na swiezym powietrzu a nie na spalinach. Szkoda pieniedzy na wymiane..
Autor(ka): kapi
Data nadesłania:
  28.06.2009 13:08
czy po zaslepieniu zaworu EGR nie niszczy się silnik iczasem nie szkodzi to katalizatorowi.
Autor(ka): mario
Data nadesłania:
  23.04.2010 15:41
Niszczy sie tylko środowisko, bo spaliny ida odrazu za auto a po co mamy je spalac dwukrotnie. Ja też w 1.8 TD zastanwaiam sie nad zaślepieniem EGR, oplate na ochorone srodowiska place juz w paliwie
Autor(ka): grigorji
Data nadesłania:
  15.06.2010 15:19
Wszystko fajnie z tym zaślepieniem EGR.Ale jeśli egr jest uszkodzony to po zaślepieniu wywala dalej błąd i wchodzi w tryb awaryjny
Autor(ka): mario
Data nadesłania:
  10.08.2010 18:51
Ano właśnie komputer wywala błąd ! Więc trochę jest problem z zaślepianiem...
Autor(ka): bolek(bolekwsp)
Data nadesłania:
  24.08.2010 19:38
w nowszych systemach zaspenianie nic nie da bo przepływomierz bedzie widzial ze przeplywa przez niego za duzo powietrza i samochod wchodzi w tryb awaryjny.
Autor(ka): maro
Data nadesłania:
  02.09.2010 09:50
mój mechanik stosuje urzadzenie do czyszczenia EGRów specjalnym cleanerem , który czyści cały układ dolotowy .Xenum czy jakoś tak. Egr jest do obniżenia emisji spalin i ja chce żebymi działał
Autor(ka): endriu
Data nadesłania:
  03.11.2010 17:23
witam w osmioletniej renowce zapchal mi sie zawor egr spadla moc po wyczyszczeniu zaworu wrocila moc polecam raz na jakis czas wyjac zawor i dokladnie oczyscic a nie poznasz samochodu poprostu rakieta
Autor(ka): przemek
Data nadesłania:
  19.12.2010 11:22
witam mam peugeota 306 2,0 hdi i taż mam problem,podłączyłem pod komputer i pokazuje mi zwarcie na zaworze egr i niski sygnał na przepływomierzu powietrza,mam pytanie co z tym zrobić?
Autor(ka): maly
Data nadesłania:
  30.06.2011 20:04
powiedzcie mi bo mam problem znajomy mechanik wyczyscil mi turbine oraz zawor egr ale dalel mam problem z autem czasami dymi na czarno i nieprawidłową reakcję na naciskanie pedału gaz niedzieje mi sie to zawsze czasami jezdzi normalnie ale jak sie zawiesi to ciezko
Autor(ka): jedrek
Data nadesłania:
  27.09.2011 20:29
witam mam opla astra2 diesel 2l mam problem z lampka kontrolna tryb awaryjny raz sie zapala a raz gasnie gdy sie zapali silnik nie ma mocy nie wiem co mam z tym zrobic prosze pomocy
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
System SCR (AdBlue)

System SCR (AdBlue)

Wymagania jakie nałożono na producentów samochodów przez wprowadzenie normy Euro 4 jak również... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producen... » ...więcej
Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Skoda Auto Polska S.A. oraz Keratronik Sp. z o.o. podpisa... » ...więcej
Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Kamera wykrywa inne pojazdy i automatycznie dopasowuje zasi... » ...więcej
Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o opracowaniu systemu ... » ...więcej
System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

Europejska organizacja Euro NCAP, wprowadziła nowy syste... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery