samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-16

Obecnie wszystkie nowe samochody dopuszczone do ruchu drogowego powinny posiadać pasy bezpieczeństwa zarówno dla pasażerów zajmujących miejsce z przodu jak i z tyłu pojazdu. Przepisy wymuszają również na pasażerach zapinanie ich przy każdej jeździe samochodem. Za niestosowanie się do tych wymogów grozi nam mandat.

...ale czy tylko mandat?

Należy pamiętać, że niezapięcie pasów bezpieczeństwa może nieść ze sobą poważne skutki podczas wypadku, ponieważ ciało nie jest niczym przytrzymywane podczas nagłego zatrzymania jakie ma miejsce podczas zderzenia czołowego. Tym samym istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas zderzenia pasażer wypadnie z samochodu.

Pirotechniczne napinacze pasów

Podstawowymi elementami w budowie bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa są zwijacz, który jest blokowany podczas nagłego szarpnięcia, pas bezpieczeństwa oraz zamek (miejsce gdzie zapinamy pas). Obecnie większość nowych samochodów wyposażona jest dodatkowo w pirotechniczny napinacz pasów, który działa podczas wypadku dociskając ciało pasażera pojazdu do fotela. Typowy napinacz pirotechniczny składa się z z tłoczka, ładunku pirotechnicznego oraz zapalnika.

Zasada działania

Obecnie stosuje się dwa rodzaje pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. Pierwszy z nich to napinacz umieszczony przy zwijaczu pasa. Natomiast drugi sposób to umieszczenie napinacza przy zamku. Stosowanie drugiego rozwiązania powoduje, że przy cofnięciu zamka trzypunktowego pasa bezpieczeństwa o 5 cm cały pas skraca się o 10 cm.

W chwili wykrycia wypadku przez układ sterujący samochodu tłoczek napinacza przez wybuch ładunku pirotechnicznego przesuwa się ku tyłowi powodując skrócenie pasa, a tym samym dociskając ciało pasażera do fotela. Całkowity czas jaki potrzebny jest na przesunięcie i zablokowanie napinacza wynosi ok. 15 ms od chwili wykrycia zderzenia.

Należy pamiętać o zapinaniu pasów bezpieczeństwa gdyż jest do ważny czynnik poprawiający nasze bezpieczeństwo. Nie zapięcie pasów zmniejsza także efekt działania poduszki powietrznej gdyż zasada jej działania również opiera się na współdziałaniu z pasami bezpieczeństwa.

Wasze komentarze:

Autor(ka): palis
Data nadesłania:
  18.03.2008 15:38
to jest superrrrrrrr
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  20.04.2010 18:57
Dzisiaj wlasnie Mi pomogly...
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  19.06.2010 18:36
mi tez kiedys pomogly , z poduszka sa idelanie zgrane.
Autor(ka): TediuszK
Data nadesłania:
  07.07.2010 21:59
Niestety już dwa razy uratowały mi d... I choć jeden obojczyk źle się zrósł to jestem i mogę to napisać.
Autor(ka): kempes
Data nadesłania:
  17.01.2011 20:50
A4 b5 zadziałały:)
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa są podstawowym środkiem zabezpieczającym kierowcę i pasażerów pojazdu w m... » ...więcej
Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy pojawił się w Formule 1 podczas Grand Prix Kanady w 1973... » ...więcej
50-lecie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa Volvo

50-lecie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa Volvo

Dokładanie 50 lat temu - 13 sierpnia w 1959 r. w salonie Vo... » ...więcej
Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Ostatnio bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy pr... » ...więcej
Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa „Weekend bez O... » ...więcej
Testy zderzeniowe EuroNCAP - dla bezpieczeństwa

Testy zderzeniowe EuroNCAP - dla bezpieczeństwa

W ostatnim czasie producenci samochodów kładą duży nacis... » ...więcej
Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Nowe Volvo V60 zostało wyposażone w szereg nowoczesnych... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery