samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Testy zderzeniowe EuroNCAP - dla bezpieczeństwa

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-03

W ostatnim czasie producenci samochodów kładą duży nacisk na bezpieczeństwo swoich produktów. Prześcigają się w podawaniu informacji o tym jakie to ich samochody są bezpieczne. Przeciętny użytkownik nie ma jednak możliwości weryfikacji podawanych informacji. Z pomocą przychodzi EuroNCAP. Jest to niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów

EuroNCAP to skrót od European New Car Assessment Programme (czyli Europejski Program Oceny Nowych Samochodów). Ta powstała w 1995 roku organizacja jest finansowana przez rządy niektórych krajów oraz niektórych producentów i organizacje motoryzacyjne z całego świata. A pieniądze są potrzebne, gdyż organizacja ta z własnych funduszy kupuje pojazdy, które poddaje następnie testom zderzeniowym.

Testy zderzeniowe

Zderzenie czołowe Zderzenie czołowe

Głównym sposobem na sprawdzenie bezpieczeństwa pojazdu jest zasymulowanie rzeczywistego wypadku. Takie działanie nazywamy testem zderzeniowym lub z angielskiego Crash-testem.

EuroNCAP przeprowadza kilka rodzajów testów zderzeniowych:

  • Zderzenie czołowe - samochód uderza z prędkością około 64 km/h w nieruchomą, ale odkształcalną przeszkodę o szerokości 40% najszerszej części samochodu (nie wliczając lusterek).
Zderzenie boczne Zderzenie boczne
  • Zderzenie boczne - w drzwi stojącego nieruchomo samochódu uderza jadąca z prędkością 50 km/h platforma z umieszczonym na niej elemencie symulującym inny samochód. Szerokość uderzającego elementu wynosi 1,5 metra. Środek tego elementu powinien uderzyć w punkt w którym znajduje się biodro kierowcy.
  • Uderzenie boczne w słup jadący z prędkością około 29 km/h samochód umieszczony na specjalnej platformie uderza w nieruchomy słup o szerokości 254 mm. Jak stwierdzono około 1/4 śmiertelnych obrażeń ma miejsce właśnie w wyniku tego typu uderzeń.
Uderzenie boczne w słup Uderzenie boczne w słup
  • Test ochrony dzieci jadących w samochodzie - test przeprowadzany podczas testów zderzenia czołowego i bocznego. Polega na umieszczeniu w samochodzie manekinów symulujących dzieci w wieku 1,5 i 3 lat. Dzieci są umieszczane w fotelikach zalecanych przez producenta samochodu.
  • Zderzenie z pieszym - odbywa się seria testów z różnego rodzaju manekinami symulujących uderzenie z prędkością 40 km/h.

Sposób oceny

Każdy z badanych czynników jest oceniany za pomocą gwiazdek (od jednej do pięciu), te z kolei przyznawane są na podstawie potencjalnych obrażeń, których doznałby człowiek jadący w samochodzie (lub pieszy). Oczywiście rolę człowieka w testach zderzeniowych odgrywa specjalny manekin, którego budowa umożliwia precyzyjne zbadanie obrażeń.

Podsumowanie

Od czasu do czasu pojawiają się różnego rodzaju wątpliwości co do sensowności przeprowadzania tego typu testów. Ich podstawą są zwykle twierdzenia, że producenci celowo przygotowują samochód pod konkretne testy zaniedbując inne typy ewentualnych zderzeń.

Nie ulega jednak wątpliwości, że testy EuroNCAP przyczyniły się w dużym stopniu do poprawy bezpieczeństwa podróżujących samochodami. Przykładowo test zderzenia bocznego oraz zderzenia ze słupem, które są przyczyną dużej części śmiertelnych obrażeń, powoduje, że coraz więcej modeli samochodów jest wyposażanych w boczne poduszki powietrzne chroniące m.in. głowy pasażerów przy tego typu uderzeniach.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Vmax
Data nadesłania:
  24.08.2007 11:50
Pytanie czy takie symulowane testy oddają rzeczywistość. Nie wydaje mi się - auta uderzają w siebie pod różnym kątem, z różnymi prędkościami prędkościami itp. EuroNCAP to tylko teoria.
Autor(ka): thorn
Data nadesłania:
  30.10.2009 20:10
Zgadzam się z Vmax. Sama teoria. Same wypadki to weryfikują.
Autor(ka): ramzes
Data nadesłania:
  25.07.2010 09:27
teoria teorią, badania badaniami, ale producenci aut pod naporem ulepszają auta pod kątem bezpieczeństwa.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Obecnie wszystkie nowe samochody dopuszczone do ruchu drogow... » ...więcej
Pięć gwiazdek Euro NCAP dla nowego Sorento 2010

Pięć gwiazdek Euro NCAP dla nowego Sorento 2010

W najnowszych wynikach testów zderzeniowych Euro NCAP, nowy... » ...więcej
Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy pojawił się w Formule 1 podczas Grand Prix Kanady w 1973... » ...więcej
Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa są podstawowym środkiem zabezpieczającym kierowcę i pasażerów pojazdu w m... » ...więcej
Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa „Weekend bez O... » ...więcej
Oferta FIAT bez VAT dla każdego - nie tylko dla firm

Oferta "FIAT bez VAT" dla każdego - nie tylko dla firm

Fiat Auto Poland przygotował kolejną ciekawą akcję pr... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia