Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy pojawił się w Formule 1 podczas Grand Prix Kanady w 1973 roku. Jednak jego rola została doprecyzowana w 1992 roku przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA).
O wyjeździe na tor oraz zakończeniu interwencji samochodu bezpieczeństwa decyduje dyrektor wyścigu Charlie Whiting. Decyzja ta zgodnie z regulaminem Międzynarodowej Federacji Samochodowej zapada, gdy zawodnikom grozi niebezpieczeństwo, lecz nie jest wymagane przerwanie wyścigu. Okoliczności pojawienia się samochodu bezpieczeństwa to na przykład intensywne opady deszczu lub wypadek.
O wjeździe na tor samochodu bezpieczeństwa kierowcy informowani na cztery sposoby. Służby porządkowe wywieszają żółte flagi oraz tablicę z literami SC – SAFETY CAR. Po za tym kierowcy informowani są przez swoje zespoły przez radio i w końcu w kokpicie zapala się ostrzegawcza lampka (lampka gaśnie dopiero po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa z toru).
Generalnie samochód bezpieczeństwa ogranicza prędkość bolidów, jednak jego prędkość nie może być zbyt mała, aby opony samochodów wyścigowych nie straciły swojej temperatury. Wszystkie bolidy muszą ustawić się za Safety Car i jechać za nim do momentu, aż ten nie zjedzie z toru. W tym czasie zabronione jest wyprzedzanie się kierowców, a dopuszczone po przekroczeniu linii startu po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa, czyli w momencie kiedy zostanie opanowana niebezpieczna sytuacja na torze.
W sezonie 2008 i 2009 samochodem bezpieczeństwa jest Mercedes Benz SL 63 AMG wyposażony w silnik V8 o pojemności 6,2 litra i mocy 525 KM. Mercedes ten przygotowany jest w taki sposób, aby był niezawodny nawet w tropikalnych warunkach. Przez co wyposażony jest w dodatkowe chłodnice oleju silnikowego, przekładniowego, płynu chłodzącego oraz płynu wspomagania kierownicy. Ponadto chłodzony jest także układ hamulcowy. Do jego wyposażenia należy również rozbudowany system oświetleniowy oraz radiowy. Pomimo tych wszystkich dodatków samochód bezpieczeństwa jest lżejszy o 220 kg od samochodu seryjnego i waży 1750 kg. Wagę udało się zredukować poprzez usunięcie wszystkich mechanicznych i hydraulicznych elementów otwieranego dachu. Usunięto także materiały wygłuszające.
Od 2000 roku kierowcą samochodu bezpieczeństwa w wyścigach Formuły 1 jest Bernd Mayländer.