samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Wspomaganie układu kierowniczego

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-10

Dążenie do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu owocuje rozpowszechnieniem się różnych rozwiązań. Jeszcze nie tak dawno manewrowanie samochodem przy małych prędkościach wymagało niemałej krzepy. Kierownica obracała się tym ciężej im mniejsza była prędkość pojazdu. Obecnie jest wprost przeciwnie. Dlaczego – to „sprawka” wspomagania układu kierowniczego, w który obecnie wyposażany jest prawie każdy nowy samochód.

Systemy hydrauliczne (mechaniczne)

W systemie takim napędzana przez silnik pompa wspomagania pozwala uzyskać odpowiednie ciśnienie w układzie wspomagania. Dzięki zastosowaniu zaworu ciśnieniowego ciśnienie to jest niezależne od obrotów silnika.

Wspomaganie ujawnia swoje działanie tylko podczas ruchów kierownicą. Podczas skrętu wytworzone w układzie ciśnienie „pomaga” kierowcy wykonać odpowiedni ruch kierownicą.

W nowoczesnych rozwiązaniach wspomaganie działa ze zmienną siłą. Specjalne zawory obniżają ciśnienie w układzie wraz ze wzrostem prędkości. Pozwala to uzyskać kierowcy odpowiednią kontrolę nad kołami pojazdu.

Systemy elektro-hydrauliczne

Zasada ich działania jest identyczna jak systemów hydraulicznych z tą różnicą, że pompa wspomagania jest napędzana silnikiem elektrycznym.

Systemy elektryczne

W systemie tym urządzeniem, które pomaga kierowcy kręcić kierownicą jest silnik elektryczny. Silnik ten jest uruchamiany w odpowiednim momencie dzięki systemowi czujników.

Podobnie jak w układzie mechanicznym siła takiego wspomagania może być zmienna. Uzyskanie tego efektu jest jednak łatwiejsze.

Obecnie takie systemy stosuje się raczej w małych samochodach, co wynika z zapotrzebowania elektrycznego silnika na prąd. Instalacja elektryczna w dużym samochodzie nie byłaby w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy.

Główną zaletą takiego systemu w stosunku do systemów hydraulicznych jest oszczędność paliwa. Pompa hydrauliczna jest na stałe połączona z silnikiem co powoduje, że musi cały czas pracować, mimo, że nie jest potrzebna. Wspomaganie elektryczne gdy nie jest potrzebne nie zużywa zupełnie „zasobów” samochodu.

Uwagi eksploatacyjne

Prowadząc samochód ze wspomaganiem powinniśmy mieć świadomość, że sam fakt, że lekko kręci się kierownicą nie oznacza, że cały układ kierowniczy chodzi lekko. Obracanie kierownicą na postoju czy przy małych prędkościach wciąż powoduje działanie dużych sił na niektóre elementy układu kierowniczego oraz opony. Dlatego powinniśmy raczej tego unikać.

Nie wolno nam także zaniedbać sprawdzania poziomu płynu do wspomagania. Gdy tylko poziom płynu się obniży należy go uzupełnić.

Podsumowanie

Nic jeszcze nie pisałem o wadach wspomagania układu kierowniczego. Oczywiście jedną z jego wad jest nieznaczne podniesienie kosztu produkcji samochodu. W niektórych wypadkach mniejsze wyczucie kół pojazdu jest to pożyteczne rozwiązanie. Niektórzy uważają również fakt, że lżej jest kręcić kierownicą za wadę samą w sobie. Wystarczy przesiąść się do samochodu bez wspomagania a zobaczymy jak dobry trening tracimy w samochodzie ze wspomaganiem. Kręcenie kierownicą w samochodzie bez wspomagania, które kiedyś było dla nas łatwe teraz wydaje się ciężkie. Człowiek przyzwyczaja się do komfortu.

Jednak mimo tych kilku wad wspomaganie kierownicy jest niewątpliwie pożytecznym urządzeniem. Nowoczesne rozwiązania wręcz pomagają odpowiednio wyczuć koła samochodu co powoduje zwiększenie bezpieczeństwa. Szczególnie ważne jest odpowiednie wspomaganie kierownicy dla kierowców ciężarówek i/lub kierowców spędzających dużo czasu za kierownicą. Dla nich to rozwiązanie jest w tej chwili wręcz niezbędne.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Łukasz
Data nadesłania:
  10.08.2007 15:32
Ja uważam raczej ze wspomaganie to świetna sprawa jeździłem kiedyś starem bez wspomagania i po kilku manewrach na parkingu byłem już nieźle spocony
Autor(ka): Irek
Data nadesłania:
  11.08.2007 10:53
Wspomaganie to bezsprzecznie świetna sprawa :)
Autor(ka): Jupiter
Data nadesłania:
  24.08.2007 11:53
Mam wspomaganie w swoim aucie i jestem do niego przyzwyczajony. No i zdarzyła się sytuacja, że prowadziłem auto bez wspomagania. Jedna ręka na kierownicy i troch przeliczyłem się z możliwością kręcenia kierownicą. O mało nie uderzyłem w znak.
Autor(ka): kierowca
Data nadesłania:
  15.05.2009 16:59
A ja uczyłam się jeździć na aucie ze wspomaganiem i jak usiadłam raz za kierownicą samochodu kolegi bez wspomagania tak przeliczyłam się ze swoją zdolnością skręcania w lewo jedną ręką na kierownicy! Skończyło się zgnieceniem kołpaka i oderwaniem zderzaka na chodniku- w sumie na szczęście nic poważnego ale od tamtej pory nie chcę nawet myśleć że mogę mieć auto bez wspomagania...
Autor(ka): kierowca od 20 lat
Data nadesłania:
  28.12.2009 23:37
To bezsprzecznie luksus
Autor(ka): awer
Data nadesłania:
  04.03.2010 01:31
w moim maluchu nie mam wspomagania a i tak stoi na podworku
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  18.07.2010 23:18
czemu nic nie piszecie na temat tego czy mozna zostawić skręcione koła ~w samochodzie ze wspomaganiem przy wyłączonym silnkiu
Autor(ka): wspomaganie
Data nadesłania:
  30.04.2011 20:45
można uwierz mi że można zostawić ja tak robiłem i żyje.
Autor(ka): laik
Data nadesłania:
  05.06.2011 00:51
U mnie siadło wspomaganie po zabawach w kontrolowane poślizgi i obroty autem na śniegu. Na nierozgrzanym silniku działa bez zarzutu. Na rozgrzanym każdy skręt przy wolnych obrotach silnika, to rzężenie i wysiłek rąk. Działa lepiej, gdy przygazuję silnik na jałowym biegu, ale to możliwe tylko na postoju. Oczywiście, rzęzi wtedy jeszcze głośniej. Co to znaczy, co da się zrobić w takiej Toyocie LandCruiser?
Autor(ka): kuba
Data nadesłania:
  08.09.2011 20:26
cięzko działa wspomaganie kierownicy w boxerze
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Profesjonalne napełnianie układu chłodzenia

Profesjonalne napełnianie układu chłodzenia

Pęcherze powietrza w układzie chłodzenia bywają konse... » ...więcej
Budowa układu wydechowego

Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy jest ważnym elementem budowy samochodu, który podnosi komfort podróżowania, a z... » ...więcej
Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spal... » ...więcej
Dodatki, uszlachetniacze, uszczelniacze...

Dodatki, uszlachetniacze, uszczelniacze...

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów różnego rodzaju ... » ...więcej
Układ kierowniczy

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy jest jednym z niezbędnych układów w samochodzie. Układ ten odpowiedzialny jes... » ...więcej
Volvo do serwisu

Volvo do serwisu

Volvo Auto Polska sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody... » ...więcej
Wady w Oplach Antara

Wady w Oplach Antara

Przedsiębiorca General Motors Poland Sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsume... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia