Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów różnego rodzaju dodatków, uszlachetniaczy, środków myjących, uszczelniających. Dodajemy je do paliwa, oleju i innych płynów krążących wewnątrz naszego pojazdu. Mogą nam pomóc utrzymać nowy samochód w dobrej kondycji a także przywrócić stary pojazd do dawnego stanu. Tak obiecują producenci – a jak to jest w praktyce? Co i gdzie możemy dodać?
Stosując różnego rodzaju dodatki do płynów samochodowych powinniśmy raczej zdać się na renomę producenta – czasami możemy bowiem wiele zepsuć w naszym silniku. Dobrze zastanówmy się także przed zastosowaniem takiego środka i wybierzmy odpowiedni dla naszego samochodu.
Nie powinno się stosować środków myjących wnętrze do starych silników. Może to spowodować rozszczelnienie elementów, które dotąd były „uszczelniane” przez zanieczyszczenia. Zamiast tego zastosujmy środki dedykowane dla starych silników, których skład powinien uwzględniać ich stan. Podobnie ma się sprawa ze stosowaniem środków silnie uszczelniających do silników które tego jeszcze nie wymagają – nie róbmy tego gdyż może to zdecydowanie pogorszyć stan silnika.
Generalna zasada jest jedna – uważajmy, żeby nie przedobrzyć. Zapoznajmy się dokładnie z właściwościami środka, przeczytajmy instrukcję obsługi. Tak użyte środki prawie na pewno nie zaszkodzą, a mogą pomóc.
Zadania tego typu dodatków są różne. Można znaleźć na rynku dodatki uniwersalne do benzyny i oleju napędowego, jednak nieco inne właściwości tych paliw powodują, że raczej powinniśmy unikać takiego „wash-and-go” i kupować środki przeznaczone do konkretnego rodzaju paliwa.
Tego typu dodatki mają najczęściej za zadanie czyszczenie układu wtryskowego (lub gaźnika) i całego układu zasilania paliwem. Niekiedy mają właściwości uszlachetniające paliwo (zwiększające jego liczbę oktanową, obniżające temperaturę zamarzania).
Olej napędowy ma dużo wyższą temperaturę zamarzania niż benzyna (ok. -30 stopni) a przy jeszcze wyższych temperaturach staje się gęsty utrudniając rozruch i pracę silnika. Dlatego dodatki do oleju napędowego powinny poprawiać jego właściwości w tym względzie. Z różnych powodów w baku samochodu może pojawić się woda – tutaj również odpowiedni dodatek do paliwa pozwoli zneutralizować jej cząsteczki.
Producenci często chwalą się, że ich środek poprawia osiągi silnika i zmniejsza zużycie paliwa. My powinniśmy jednak być zadowoleni jeżeli środek tego typu pozwoli nam utrzymać dobry stan silnika.
Użycie dodatku do paliwa jest proste. Najczęściej wlewa się do pełnego zbiornika paliwa (zwykle na opakowaniu jest informacja na ile paliwa środek jest przeznaczony). Środki do czyszczenia gaźnika można również w pewnych przypadkach zastosować wlewając bezpośrednio do gaźnika.
Środowisko działania tych dodatków jest inne – jest nim wnętrze silnika. Te dodatki więc mogą np. wymyć wnętrze silnika lub też go uszczelnić. Zwróćmy baczną uwagę na to o czym już wspomniano – aby środek do bardzo starych silników nie miał zbyt dużych właściwości myjących i odwrotnie – nie „zalepiajmy” sprawnego jeszcze silnika środkami uszczelniającymi.
Umiejętnie zastosowane dodatki do oleju mogą nieznacznie poprawić osiągi silnika, zmniejszyć zużycie paliwa czy dymienie. Efekt ten jak napisano można osiągnąć różnie w zależności od stanu silnika. Jednym razem będzie to wymycie jego wnętrza innym razem jego uszczelnienie.
Układ chłodzenia może wymagać dwojakich działań. Zaleca się raz na jakiś czas go wyczyścić, usuwając kamień i inne zanieczyszczenia. Natomiast bardzo wyeksploatowany układ chłodzenia może jeszcze jakiś czas spełniać swoją rolę jeżeli zastosujemy specjalny uszczelniacz. Dostępne są także środki pozwalające przywrócić sprawność samego płynu chłodzącego (zwykle chodzi o obniżenie temperatury zamarzania).
Również układ wspomagania „dorobił” się swoich dodatków. Najczęściej używanym jest uszczelniacz. Pozwala on znacznie obniżyć koszty regeneracji np. lekko cieknącej przekładni kierowniczej.
Na koniec wspomnimy jeszcze o trzech środkach, których stosowanie może pomóc utrzymać samochód w dobrym stanie.
Pierwszym z nich jest Środek do osuszania i zabezpieczania przed ponownym zawilgoceniem. Tego typu produktem możemy spryskać np. gniazda świec zapłonowych czy przewody zapłonowe pomagając utrzymać te miejsca w suchości co ułatwia rozruch i pracę silnika.
Dostępne są także środki kondycjonujące opony, które pozwalają utrzymać gumę opon w odpowiednim stanie. Nie chodzi tutaj tylko o wygląd opony, ale i o jej właściwości trakcyjne, które guma w lepszym stanie zdecydowanie poprawia.
Co prawda środki o których mowa w tym artykule najczęściej tylko odwlekają poważniejsze naprawy, jednak ich stosunkowo niska cena powoduje, że ich zastosowanie ma sens. I nawet posiadacze nowszych samochodów mogą wybrać z szerokiej oferty dodatków coś dla siebie.