Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Układ kierowniczy jest jednym z niezbędnych układów w samochodzie. Układ ten odpowiedzialny jest za sterowanie pojazdem czyli umożliwienie jazdy na wprost, skręcania oraz omijania przeszkód znajdujących się na torze jazdy samochodu.
Technicznie mówiąc głównym zadaniem układu kierowniczego jest zamiana momentu obrotowego wywieranego przez kierowce na koło kierownicy na obrót kół pojazdu. Mogą to być koła przednie, tylne lub też przednie i tylne.
W skład podstawowego układu kierowniczego wchodzi koło kierownicy, kolumna kierownicza, przekładania kierownicza, drążki kierownicze oraz końcówki drążków. Przy czym kolumna kierownicza powinna być tak zbudowana aby w razie wypadku uniemożliwić “wejście” kierownicy do wnętrza pojazdu czyli kierownica powinna w miarę możliwości pozostać na swoim miejscu.
Dla bardziej zaawansowanych konstrukcji stosuje się elektryczne lub hydrauliczne rozwiązania układu kierowniczego. Układy te podnoszą sprawność układu, a tym samym zmniejszają siłę jaką kierowca musi przyłożyć do koła kierownicy aby móc skręcić kołami samochodu.
Obecnie większość pojazdów wyposażona jest w układ kierowniczy ze wspomaganiem. Zapewnia to znaczne zmniejszenie siły potrzebnej do wywołania skręcenia kół. Wspomaganie układu kierowniczego może być również hydrauliczne, elektryczne lub hydrauliczno-elektryczne. Bez względu na to jaki rodzaj wspomagania zastosowany jest w pojeździe, dla jego zadziałania konieczne jest uruchomienie silnika pojazdu.
W ostatnich czasach coraz częściej usłyszeć można o inteligentnych układach kierowniczych, które są w stanie samodzielnie prowadzić pojazd są one jednak jeszcze w fazie dopracowywania jak również znacznie ograniczone przepisami dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego.
Obecnie stosowane są już rozwiązania pozwalające na utrzymanie pojazdu na danym pasie ruchu lub układy, które samodzielnie naprowadzają pojazd na wybrany wcześniej tor jazy wtedy np kiedy kierowca zaśnie. Są one jednak obecnie stosowane tylko w pojazdach klasy wyższej. W przyszłości zapewne uda nam się doczekać pojazdu który sam doprowadzi nas do miejsca docelowego.