samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-16

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spalinowego jest układ chłodzenia. Mimo, że jego budowa nie jest skomplikowana, swoje zadanie – chłodzenie silnika – spełnia z łatwością. Wielkość układu chłodzącego jest zależna od wielkości silnika. W dużych silnikach układy chłodzenia mają naprawdę dużą pojemność.

Bezpośredni układ chłodzenia

Bezpośredni układ chłodzenia to układ, w którym silnik chłodzony jest za pomocą „owiewającego” go powietrza. Możemy rozróżnić dwa typy układów bezpośrednich:

  • naturalny- to taki układ, w którym przepływ powietrza wymuszony jest pędem pojazdu np. w motocyklach chłodzonych powietrzem.
  • wymuszony - w układzie tym pęd powietrza wymuszony jest działaniem wentylatora, dzięki czemu silnik może być chłodzony wtedy, kiedy to konieczne, a nie tylko podczas jazdy.

Niezależnie od wybranego rozwiązania silniki chłodzone w sposób bezpośredni mają na swoim kadłubie specjalne użebrowanie, dzięki któremu chłodzenie jest bardziej efektywne.

Zaletami chłodzenia bezpośredniego jest praktycznie brak obsługi układu chłodzenia oraz duża niezawodność. Jednak silniki chłodzone w ten sposób pracują głośniej od silników chłodzonych pośrednio.

Pośredni układ chłodzenia

Fragment chłodnicy
Fragment chłodnicy

W pośrednim układzie chłodzenia silnik chłodzony jest za pomocą cieczy chłodzącej, która chłodzona jest podczas jazdy samochodu w wymienniku temperatury (chłodnica).

Budowa i zasada działania

Układ chłodzenia pośredniego składa się z chłodnicy, przewodów łączących układ, termostatu, nagrzewnicy, czujników temperatury, pompy wymuszającej obieg cieczy, zbiornika wyrównawczego oraz wentylatora. W układzie tym znajduje się ciecz chłodząca. Konstrukcja bloku silnika uwzględnia natomiast miejsca, przez które ta ciecz przepływa.

W układzie chłodzenia wyróżnić można obiegi mały i duży. Korzystając z małego obiegu napędzana prze pompę ciecz krąży tylko w kadłubie silnika. Dzieje się tak aż do chwili osiągnięcia przez ciecz odpowiedniej temperatury. W chwili nagrzania się cieczy w małym obiegu następuje otwarcie termostatu, a tym samym ciecz chłodząca zaczyna krążyć w dużym obiegu, czyli przepływać przez chłodnicę. Ciecz przepływając przez chłodnicę jest chłodzona przez pęd powietrza jaki występuje podczas poruszania się samochodu. Kiedy jednak układ osiągnie temperaturę ok. 98 stopni C włączony zostaje wentylator, który wymusza dodatkowy przepływ powietrza przez chłodnice.

Za pomocą umieszczonej w układzie chłodzenia nagrzewnicy ogrzewane jest również powietrze służące do ogrzewania kabiny pasażerskiej.

Obsługa i niedomagania

Obsługa układu chłodzenia pośredniego sprowadza się głównie do wymiany płynu chłodzącego. Należy jednak pamiętać aby wykonywać tę czynność co 2, 3 lata. Ciecz chłodząca traci bowiem swoje właściwości po upływie takiego właśnie czasu. Wyeksploatowana ciecz chłodząca może również zamarzać w niskich temperaturach.

W układzie pośrednim niestety częściej występują jednak usterki. Są to głównie wycieki cieczy spowodowane nieszczelnościami układu. Naprawa układu chłodzenia w większości przypadków sprowadza się głównie do wymiany uszkodzonych elementów na nowe. Oczywiście dopuszcza się np. lutowanie uszkodzonej chłodnicy bądź regenerację pompy cieczy chłodzącej jednak często (przynajmniej w przypadku pompy) są to zabiegi nieopłacalne.

Wasze komentarze:

Autor(ka): mechanik.pl
Data nadesłania:
  07.06.2009 20:40
sprzęgło Visco to bimetal załączany przez rozgrzanie i nie jest napędzany paskiem tylko bezposrednio przez silnik za pomocą sprzęgła kinetycznego(nie mylić ze sprzęgłem noznym)
Autor(ka): marekkwaśniok
Data nadesłania:
  01.03.2010 17:34
Szukam pilnie!! CHŁODZENIE OBIEGOWE WYMUSZONE
Autor(ka): ted
Data nadesłania:
  08.06.2010 12:36
szukam szczegółową obsługę uk. chłodzenia
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  20.11.2011 19:22
ja to chcialbym glownie wiedziec co sie najczesciej psuje w takimoto ukladzie ?
Autor(ka): Skipper85
Data nadesłania:
  05.01.2013 23:56
Żeby taki układ idealnie spełniał swoje zadanie bardzo ważny jest też płyn chłodzący. Z własnego doświadczenia polecam Borygo.
Autor(ka): Skipper85
Data nadesłania:
  25.01.2013 15:10
Żeby taki układ idealnie spełniał swoje zadanie bardzo ważny jest też płyn chłodzący. Z własnego doświadczenia polecam Borygo.
Autor(ka): Skipper85
Data nadesłania:
  13.02.2013 10:36
Co do układu chłodzenia to jeśli chodzi o płyn chłodzący to ja jestem zadowolony z Borygo.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Profesjonalne napełnianie układu chłodzenia

Profesjonalne napełnianie układu chłodzenia

Pęcherze powietrza w układzie chłodzenia bywają konse... » ...więcej
Budowa układu wydechowego

Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy jest ważnym elementem budowy samochodu, który podnosi komfort podróżowania, a z... » ...więcej
Wspomaganie układu kierowniczego

Wspomaganie układu kierowniczego

Dążenie do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu owo... » ...więcej
Budowa pojazdu samochodowego

Budowa pojazdu samochodowego

W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupi... » ...więcej
Rusza projektowanie i budowa trasy S-8 Oleśnica - Syców

Rusza projektowanie i budowa trasy S-8 Oleśnica - Syców

5 listopada br. w siedzibie wrocławskiego oddziału GDDKiA ... » ...więcej
Rodzaje skrzyni biegów

Rodzaje skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest niezbędnym podzespołem w samochodzie. Jej podstawowymi zadaniami jest przeka... » ...więcej
Elementy i rodzaje zawieszenia

Elementy i rodzaje zawieszenia

W nowoczesnych konstrukcjach samochodów spotykamy się z coraz bardziej zaawansowanymi układami za... » ...więcej
Rodzaje nadwozi samochodowych

Rodzaje nadwozi samochodowych

Podstawowe rodzaje nadwozi samochodowych różnią się nie tylko wyglądem ale i funkcjonalnością... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia