Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Manualne skrzynie biegów zastosowane w modelu Yeti są precyzyjnie działającymi konstrukcjami. Dostępna jest także skrzynia atomatyczna, będąca nowoczesną siedmiostopniowa skrzynia biegów DSG (z możliwością ręcznej zmiany biegów).
Większość jednostek napędowych dostępnych w Škodzie Yeti współpracuje z sześciostopniowymi przekładniami manualnymi. Wyjątkiem od tej zasady jest silnik 2.0 TDI CR DPF 81 kW, który w wariancie z napędem na przednią oś współpracuje z przekładnią pięciostopniową. Dzięki ergonomicznemu usytuowaniu i niewielkiemu skokowi dźwigni zmiana biegów jest szybka i precyzyjna. Wyraźne zaznaczenie położeń biegów sprawia, że jazda staje się prawdziwą przyjemnością.
Przekładnie MQ200 i MQ250 nazywane są dwuwałkowymi, ponieważ posiadają jeden wałek sprzęgłowy i jeden wyjściowy. Skrzynia biegów MQ350, zaprojektowana do napędu na cztery koła (4x4), ma dwa wałki wyjściowe. Pierwszy wałek obsługuje biegi od pierwszego do czwartego, drugi – piąty i szósty. Pozwoliło to skrócić konstrukcję skrzyni biegów. Zastosowane zostało sterowane hydraulicznie sprzęgło suche, jednotarczowe.
Różnice przełożeń między poszczególnymi biegami są oczywiście mniejsze w sześciostopniowej skrzyni biegów (porównując z pięciostopniową), co pomaga lepiej wykorzystać moment obrotowy silnika oraz poprawia dynamikę auta. Szósty bieg o dużym przełożeniu (tzw. długim przełożeniu) jest szczególnie użyteczny podczas jazdy autostradą z dużą prędkością. Umożliwia wtedy pracę silnika ze względnie małą prędkością obrotową, przyczyniając się do zmniejszenia poziomu hałasu i zużycia paliwa. Podwójna synchronizacja na niższych biegach ułatwia ich zmianę.
Automatyczna skrzynia biegów jest oferowana w połączeniu z silnikiem 1,2 l/77 kW TSI wraz z przednim napędem. Jest to bardzo nowoczesna siedmiostopniowa skrzynia biegów DSG wyposażona w podwójne sprzęgło. Skrzynia ta została wcześniej zastosowana w modelach Octavia i Superb. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią z przetwornikiem hydrodynamicznym dodatkową jej zaletą jest sprawność – moment napędowy jest przenoszony na koła praktycznie bez strat. Umożliwia on także bardzo szybką zmianę biegów.
Źródło: Skoda, fot. Skoda