Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Konstrukcja układu zawieszenia Škody Yeti bazuje na koncernowej platformie podłogowej PQ35 zastosowanej także w Nowej Octavii. Tylna oś została jednak zmodyfikowana, tak aby uzyskać szerszy rozstaw kół dla zapewnienia lepszej stabilności jazdy.
W przedniej osi zastosowano wypróbowane rozwiązanie wykorzystujące niezależne kolumny McPherson ze sprężynami śrubowymi, ramą pomocniczą i dolnymi wahaczami trójkątnymi. Zapewnia ono bardzo dobrą stabilność poprzeczną samochodu ułatwiającą jego prowadzenie.
Amortyzatory i sprężyny śrubowe są tak dobrane do masy samochodu, aby zapewniać odpowiedni kontakt z nawierzchnią oraz komfort jazdy. Właściwości osi przedniej i tylnej zostały wzajemnie zharmonizowane. Optymalizacja amortyzatorów umożliwiła pogodzenie wymagań komfortu jazdy zarówno podczas jazdy szosowej, jak i terenowej. W przedniej osi modelu Yeti zastosowano stabilizator o średnicy 23 mm, który zmniejsza przechyły samochodu na zakrętach.
Yeti ma wielowahaczową oś tylną, w skład której wchodzi jeden wahacz wzdłużny i trzy poprzeczne. Główna różnica w porównaniu z Octavią to o 30 mm większy rozstaw kół wskutek zastosowania oprawy piasty łożyskowej z platformy PQ46 (z VW Passata). Większy rozstaw kół zwiększył stabilność samochodu na zakrętach, szczególnie podczas jazdy terenowej.
W celu ograniczenia wibracji elementy tylnej osi zostały przymocowane do ramy pomocniczej, która jest przykręcona do nadwozia za pośrednictwem łożysk elastycznych skutecznie pochłaniających hałas pracy układu jezdnego. To rozwiązanie zapewnia możliwie najlepsze właściwości jezdne w połączeniu z wysokim stopniem komfortu.
Skutki dziaÅ‚ania siÅ‚ bocznych sÄ… eliminowane przez trzy wahacze poprzeczne umieszczone z każdej strony auta. Ich dÅ‚ugość, poÅ‚ożenie i sztywność Å‚ożysk zostaÅ‚y dobrane tak, aby pod dziaÅ‚aniem siÅ‚y bocznej utrzymywać koÅ‚o w optymalnym poÅ‚ożeniu w stosunku do nawierzchni – ma to bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na prowadzenie samochodu na zakrÄ™tach.
Tylna oś z lekkim efektem kierującym jest zaprojektowana tak, aby kompensować podsterowność. Ułatwia to dynamiczną jazdę i zwiększa kontrolę jej toru. Podczas hamowania koła lekko zwiększają zbieżność, co sprawia, że auto utrzymuje kierunek jazdy nawet podczas hamowania na zakręcie. Im jest ono większe, tym większy jest efekt kierujący osi kompensujący podsterowność. Rezultatem jest stabilne utrzymywanie kierunku jazdy, niezależnie od tego, czy w samochodzie jedzie sam kierowca, komplet pasażerów czy przewożony jest ładunek o dużej masie. Oś tylna wyposażona jest także w stabilizator przechyłów.
UkoÅ›nie ustawione tylne amortyzatory i osobno umieszczone sprężyny Å›rubowe umożliwiÅ‚y uzyskanie przestrzeni bagażnika o dużej szerokoÅ›ci i wielu możliwoÅ›ciach wykorzystania. Tylne amortyzatory sÄ… ustawione w jednej linii z przednimi – tak aby osiÄ…gnąć zgodność współpracy zawieszenia obu osi.
Škoda Yeti to samochód, któremu niestraszne są trudne warunki drogowe i terenowe. Dzięki pakietowi na złe drogi auto można dodatkowo wyposażyć w metalową osłonę pod silnikiem i skrzynią biegów, plastikową osłonę przewodów paliwowych i hamulcowych oraz plastikową osłonę tylnej ramy pomocniczej. Samochód posiada także grubsze rurki hamulcowe i mocniejszą linkę hamulca ręcznego.
Źródło: Skoda, fot. Skoda