Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Škoda Auto świętuje 85-lecie fuzji z firmą Škoda Plzeň, po której otrzymała swą dzisiejszą nazwę oraz logo. To strategiczne partnerstwo trwało do 1945 roku, kiedy rząd upaństwowił najważniejsze firmy przemysłowe.
Tuż przed II Wojną Światową, Václav Klement szukał odpowiedniego partnera dla swojej firmy. Aby pozostać konkurencyjną w obliczu masowej ekspansji, firma potrzebowała dużych inwestycji w rozbudowę fabryki i zakup maszyn. W trudnych powojennych czasach fuzja stała się więc koniecznością.
Szef Škoda Auto Archive, Lukáš Nachtmann wyjaśnia: "Najlepszym możliwym partnerem była firma z odpowiednim kapitałem, znaną nazwą, a także wyraźną obecnością na rynku i gotowością do częściowego zaprzestania swojej produkcji, firma poszukująca jednocześnie nowych sposobów na poszerzenie swojego portfolio. Dokładnie taka była Škoda Plzeň."
20 lipca 1925 roku zlokalizowana w Mladá Boleslav firma połączyła się z Akciová společnost (wcześniej Škodovy Závody), mającą swoją siedzibę w Pilsen. W wyniku tej fuzji, wzrosło znaczenie oddziału Škody w Pilsen, którego działalność rozpoczęła się kilka lat wcześniej, w 1919 roku. Przeniosła ona część produkcji dużych luksusowych limuzyn Hispano-Suiza, a zarysowana na rozległą skalę modernizacja fabryki umożliwiła rozpoczęcie produkcji seryjnej kilku nowych modeli.
Niezależna firma L&K (Laurin a Klement), została wycofana z rejestru firm pod koniec grudnia 1925 roku, ale jej logo jeszcze przez kilka następnych lat widniało na osłonie chłodnicy kilku modeli i nawet zostało wzbogacone o dobrze znaną wszystkim uskrzydloną strzałę.
Podczas II Wojny Światowej, wszystkie firmy wchodzące w skład grupy Škoda zmieniły profil produkcji na zbrojeniowy. Po wojnie, 27 października 1945 roku, firma została upaństwowiona i grupa Škody została podzielona na dwie odrębne firmy. "Pomimo kilku prób i propozycji, jakie wyszły z naszej strony, rząd zadecydował o tym, że współpraca między Mladá Boleslav i Pilsen jest już niepotrzebna.", dodał Lukáš Nachtmann.
Źródło: Skoda PR