Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100531,t-85_lecie_fuzji_laurin_&_klement_i_Škody.html
Informacja prasowa / Data: 2010-07-30

85-lecie fuzji Laurin & Klement i Škody

Informacja prasowa

Škoda Auto świętuje 85-lecie fuzji z firmą Škoda Plzeň, po której otrzymała swą dzisiejszą nazwę oraz logo. To strategiczne partnerstwo trwało do 1945 roku, kiedy rząd upaństwowił najważniejsze firmy przemysłowe.

Pierwszy samochód Laurin & Klement z 8 cylindrowym silnikiem z 1907 roku

Tuż przed II Wojną Światową, Václav Klement szukał odpowiedniego partnera dla swojej firmy. Aby pozostać konkurencyjną w obliczu masowej ekspansji, firma potrzebowała dużych inwestycji w rozbudowę fabryki i zakup maszyn. W trudnych powojennych czasach fuzja stała się więc koniecznością.

Szef Škoda Auto Archive, Lukáš Nachtmann wyjaśnia: "Najlepszym możliwym partnerem była firma z odpowiednim kapitałem, znaną nazwą, a także wyraźną obecnością na rynku i gotowością do częściowego zaprzestania swojej produkcji, firma poszukująca jednocześnie nowych sposobów na poszerzenie swojego portfolio. Dokładnie taka była Škoda Plzeň."

20 lipca 1925 roku zlokalizowana w Mladá Boleslav firma połączyła się z Akciová společnost (wcześniej Škodovy Závody), mającą swoją siedzibę w Pilsen. W wyniku tej fuzji, wzrosło znaczenie oddziału Škody w Pilsen, którego działalność rozpoczęła się kilka lat wcześniej, w 1919 roku. Przeniosła ona część produkcji dużych luksusowych limuzyn Hispano-Suiza, a zarysowana na rozległą skalę modernizacja fabryki umożliwiła rozpoczęcie produkcji seryjnej kilku nowych modeli.

Škoda - Hispano-Suiza 25 (100 KM) z 1926 roku

Niezależna firma L&K (Laurin a Klement), została wycofana z rejestru firm pod koniec grudnia 1925 roku, ale jej logo jeszcze przez kilka następnych lat widniało na osłonie chłodnicy kilku modeli i nawet zostało wzbogacone o dobrze znaną wszystkim uskrzydloną strzałę.

Podczas II Wojny Światowej, wszystkie firmy wchodzące w skład grupy Škoda zmieniły profil produkcji na zbrojeniowy. Po wojnie, 27 października 1945 roku, firma została upaństwowiona i grupa Škody została podzielona na dwie odrębne firmy. "Pomimo kilku prób i propozycji, jakie wyszły z naszej strony, rząd zadecydował o tym, że współpraca między Mladá Boleslav i Pilsen jest już niepotrzebna.", dodał Lukáš Nachtmann.

Źródło: Skoda PR