samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Zmagania drogowców

Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-12-11

Bezpieczeństwo na drogach w głównej mierze zależy od samych kierowców. Jednak w okresie zimowym nie tylko. Kiedy czarny asfalt zostaje pokryty warstwą śniegu do akcji wkraczają "drogowcy". Od czasu ich reakcji zależy czy bezpiecznie dotrzemy do celu naszej podróży, a także czy w ogóle dotrzemy, czy nasza podróż zakończy się postojem w zaspach. Oby w tym roku zima nie zaskoczyła drogowców...

Pług śnieżny Pług śnieżny
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

Odśnieżanie dróg to zadanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oczywistą rzeczą jest to, iż kolejność odśnieżania dróg zależy od ich “ważności”. W pierwszej kolejności usuwanie śniegu będzie odbywało się na głównych szlakach komunikacyjnych czyli na autostradach. W dalszej kolejności w kolejce do odśnieżania są drogi ekspresowe, a następnie sieć dróg krajowych.

W sezonie zimowym 2006/2007 GDDKiA wydała około 150 milionów złotych na utrzymanie dróg. Planuje się, iż w sezonie 2007/2008 koszty te wzrosną do około 180 milionów złotych. Kwota ta powinna wystarczyć na utrzymanie dróg krajowych przez całą zimę w przyjętych w tym roku standardach odśnieżania. Zgodnie z zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w tegorocznym sezonie zimowym drogi będą utrzymywane w czterech standardach:

  • około 3600 kilometrów dróg w standardzie II podwyższonym,
  • około 9400 kilometrów dróg w standardzie II,
  • około 3000 kilometrów dróg w standardzie III,
  • około 20 kilometrów dróg w standardzie V.

Na drogach krajowych nie stosuje się I standardu utrzymania dróg, ze względów finansowych. Koszt utrzymania 1 kilometra drogi w tym standardzie jest trzykrotnie wyższy niż koszt utrzymania 1 kilometra drogi w standardzie II.

Piaskarka Piaskarka
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

W sezonie 2007/2008 zużytych zostanie:

  • 130 tysięcy ton materiałów uszorstniających,
  • 300 tysięcy ton soli drogowej,
  • 950 kilometrów zasłon przeciwśnieżnych.

W tym roku GDDKiA dysponuje:

  • 200 piaskarkami,
  • 750 solarkami,
  • 2000 pługami,
  • 140 pługami wirnikowymi.

Standard I

Jezdnie oraz pobocza objęte standardem I muszą być jak najszybciej oczyszczone ze śniegu, gołoledzi, szadzi oraz szronu. Dopuszczalne jest jedynie by na tych drogach znajdowała się woda. Po ustaniu opadów śniegu, może on zalegać na drodze maksymalnie 2 godziny, natomiast błoto pośniegowe 4 godziny. Od momentu wystąpienia gołoledzi, szronu i szadzi drogowcy muszą je usunąć do 2 godzin, a lodowicę do 4 godzin. Występowanie zasp śnieżnych oraz zajeżdżonej warstwy śniegu również podczas opadów i zamieci śnieżnej jest niedopuszczalne.

Standard II podwyższony

Jezdnie oraz pobocza objęte standardem II podwyższonym powinny być odśnieżone na całej szerokości. To samo dotyczy się śliskości zimowej. Po ustaniu opadów śnieg musi być usunięty do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Gołoledź, szron i szadź drogowcy są zobowiązani zlikwidować w ciągu 3 godzin, natomiast lodowicę i śliskość pośniegową do 4 godzin. Niedopuszczalne jest występowanie warstwy zajeżdzonego śniegu.

Standard II

Pług śnieżny podczas pracy Pług śnieżny podczas pracy

Jezdnie objęte standardem II powinny być odśnieżone na całej szerokości. Również śliskość zimowa musi być usunięta na całej szerokości jezdni. Po ustaniu opadów luźny śnieg może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Gołoledź, szron oraz szadź na drodze musi zostać usunięta do 3 godzin, a lodowicę i śliskość pośniegową do 4 godzin. Dopuszcza się występowanie warstwy zajeżdzonego śniegu, jednak o grubości nieutrudniającej ruch.

Standard III

Jezdnie objęte standardem III powinny być odśnieżone na całej szerokości. Natomiast śliskość zimowa musi być zlikwidowana na skrzyżowaniach, pochyłych odcinkach dróg, przejazdach kolejowych oraz przestankach autobusowych. W tych miejscach gołoledź, szron, szadź i lodowicę służby drogowe muszą usunąć w ciągu 5 godzin od momentu ich powstania, a śliskość pośniegową do 4 godzin. Po ustaniu opadów luźny śnieg może zalegać na drogach do 6 godzin. W przypadku powstania zasp, muszą one zostać usunięte w ciągu 6 godzin. Na drogach w tym standardzie utrzymania dopuszcza się występowanie warstwy zajeżdzonego śnieguo grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych.

Wasze komentarze:

Autor(ka): ander
Data nadesłania:
  30.12.2007 15:20
tak przygotowani a znowu zaskoczyla hahaa
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Mistrzowie uhonorowani

Mistrzowie uhonorowani

W sobotni wieczór na Autodromie Brno odbyła się uroczysta gala, w czasie której najlepsi kierowc... » ...więcej
Opony zimowe czas zakładać

Opony zimowe czas zakładać

Zbliżający się sezon zimowy zmusza większość kierowców, a szczególnie tych, którzy w swoich... » ...więcej
Witamy na www.InfoSamochody.pl

Witamy na www.InfoSamochody.pl

Właśnie dzisiaj zmieniamy formułę naszej strony. Oprócz danych technicznych pojazdów rozpoc... » ...więcej
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania... » ...więcej
Przeglądarka danych technicznych samochodów osobowych

Przeglądarka danych technicznych samochodów osobowych

Po lewej stronie znajdziesz "bloczek" zatytułowan... » ...więcej
Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy wtedy gdy kupujemy samochód z klimatyzacją zyskuje tyl... » ...więcej
ABS - jak to właściwie działa

ABS - jak to właściwie działa

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie.... » ...więcej
Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia