samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-07

Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść w zapomnienie wydaje się dość odległa w realizacji. Jednak wciąż prowadzone są badania na temat tego rodzaju hamulców. Jak się okazuje elektryczny układ hamulcowy ma wiele zalet w stosunku do tradycyjnego układu. Jakie – czytaj w tym artykule.

Koncepcja hamulców elektrycznych

Sama idea jest bardzo prosta – polega ona na wyeliminowaniu tradycyjnych przewodów hamulcowych i zastąpieniu ich łatwiejszymi w użyciu, lżejszymi i bardziej elastycznymi przewodami elektrycznymi, które uruchamiałyby hamulce kół. Sam sposób hamowania raczej nie ulegnie zmianie - tarcze i klocki hamulcowe pozostaną, gdyż inne sposoby zatrzymania obracającego się z dużą prędkością koła sprawiają duże problemy praktyczne.

Problemy projektowe

Hamulec EVB Hamulec EVB

Naturalnym następstwem faktu, że nie mamy już przy kołach siły wytworzonej w pompie hamulcowej a przekazanej przez płyn hamulcowy, jest to iż musimy sobie jakoś tę siłę wyprodukować. I to tym razem musimy użyć do tego czterech mechanizmów, które muszą działać używając energii elektrycznej. Najtańszym a zarazem najbliższym wprowadzenia do seryjnej produkcji rozwiązaniem wydaj się mechanizm składający się z dwóch, równoległych do siebie płytek o specjalnej budowie (rysunek). Siła powstaje z użyciem fizycznej zasady dżwigni, poprzez przesunięcie (za pomocą silniczka elektrycznego) rolek, które rozpychają wspomniane wcześniej płytki, co powoduje powstanie dużej siły.

Zalety

Największą zaletą tego typu mechanizmu jest dużo szybsza jego reakcja. Impuls załączający hamulec jest przekazywany za pomocą prądu elektrycznego a nie płynu. Jeszcze bardziej widoczna jest ta zaleta podczas cofania się hamulca – a ta cecha zdecydowanie zwiększy skuteczność działania różnorakich systemów zwiększających bezpieczeństwo samochodu, a używających do tego celu hamulców (takich jak ABS czy różne systemy kontroli trakcji).

Hamulce takie są także w stanie wytworzyć większą siłę działającą na tarcze hamulcowe, co oznacza krótszą drogę hamowania. Nie bez znaczenia jest także fakt niższej masy całego układu hamulcowego oraz możliwość jego działania ze zwykłą 12V instalacją elektryczną.

Kolejną zaletą elektrycznego systemu hamulcowego jest fakt, że nie zawiera on już płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy podlega różnym niekorzystnym zjawiskom pogarszającym jego właściwości (ściśliwość) co powoduje konieczność jego okresowej wymiany.

Kiedy seryjnie

Mimo dużego zaawansowania prac nad hamulcami elektrycznymi na ich seryjne wykorzystanie przyjdzie nam poczekać kilka lat. Zaawansowane prace nad nimi prowadzi firma Siemens. Jednak nie tylko technologia stawia problemy temu rodzajowi hamulców. Prawo wymaga bowiem od układów kierowniczego i hamulcowego posiadania mechanicznego połączenia kierownicy, czy pedału hamulca z kołami. Ten problem z pewnością jednak zostanie rozwiązany. Samochodów z elektrycznymi hamulcami spodziewać się możemy jednak dopiero w okolicach roku 2009.

Podyskutuj na naszym forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Hamulce elektryczne

Wasze komentarze:

Autor(ka): Robin
Data nadesłania:
  25.08.2007 15:20
Fajnie. Tylko co będzie jak na przykład wysiądzie ładowanie. Nie będzie dało się hamować.
Autor(ka): Justyna
Data nadesłania:
  02.12.2007 14:12
Przewód płynu hamulcowego też może walnąć,zasady niema.Ja uważam że rozwiązani typu hamulce elektryczne jest niezłe.
Autor(ka): Jaro
Data nadesłania:
  06.03.2008 13:21
Zawsze pozostaje ręczny :)
Autor(ka): ja
Data nadesłania:
  18.05.2008 01:38
"Hamulce takie są także w stanie wytworzyć większą siłę działającą na tarcze hamulcowe, co oznacza krótszą drogę hamowania" - niestety nieprawda. Długośc drogi hamowania jest ograniczona przez przyczepność kół do nawierzchni po której porusza się pojazd.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  24.06.2008 18:40
Nie do końca - na suchej nawierzchni przy dużej prędkości ciężko zmusić do działania ABS - co oznacza, że są jeszcze pewne rezerwy wynikające również ze zbyt małej siły działającej na tarcze.
Autor(ka): int
Data nadesłania:
  08.01.2009 21:24
Prawdziwe hamulce elektryczne to takie, które hamują za pomocą pola elektromagnetycznego, a nie tarcz!
W tych prezentowanych prąd zastąpił płyn hamulcowy i nic więcej, zasada hamowania pozostała ta sama.
Autor(ka): veru
Data nadesłania:
  21.05.2009 21:12
WADA, że gdy system sie popsuje (np. brak prądu) nie da się zatrzymać samochodu.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  08.02.2010 14:46
Przy usterce hydraulicznych hamulców też się nie zatrzyma samochodu
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  11.08.2010 00:58
w starych konstrukcjach w razie awarii hamulca nożnego da się zatrzymać auto hamulcem ręcznym, niestety nowe auta nie mają hamulca ręcznego tylko przycisk elektryczny, więc w razie awarii elektryki pomaga tylko wożenie różańca w aucie
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  30.03.2011 18:53
ja uważam ,że w samochodzie najważniejsze jest to abym mógł go kupić i utrzymać.Z zatrzymaniem pojazdu nie ma żadnych problemów.Problem jest jak go napędzać kiedy paliwo coraz droższe ....Siemensa hamulce to kiepski pomysł.Co się dzieje z energią potecjalną rozpedzonego samochodu? poprostu tak jak dotychczas przepada podczas hamowania a powinna być odzyskana ...więc nic się nie zmieniło..... inżynierowie z Siemensa nie idźcie tą drogą !!!
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  17.07.2011 01:28
hydraulika zawodzi
elektryka zawodzi
stary ręczny:)
w nowych elektryka...
co wy silnikiem hamowac nie umiecie?! ja ostatnio tak musiałem pół miasta przejechać...
Autor(ka): McClane
Data nadesłania:
  09.09.2012 03:17
"samolot porwą,
wielbłąd opluje,
statek utonie,
rikszaż zwiariuje" (kult - krotex)
Ja mam R19 16V 1992r. hamulcee hydrauliczne, ale wspomaganie(hamulców) elektrycze.
Nie Mam nic do zarzucenia, hamują(wspomaganie) nawet bez silnika, na samym zapłonie.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Elektryczne Volvo C30 zadebiutuje na drogach w 2011 r.

Elektryczne Volvo C30 zadebiutuje na drogach w 2011 r.

W 2010 roku Volvo Cars stworzy testową flotę 50 elektry... » ...więcej
Diesel czy benzyna?

Diesel czy benzyna?

Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynow... » ...więcej
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania... » ...więcej
Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Jutro Audi ostatecznie uchyli rąbka tajemnicy i zaprezentuje zdjęcia Audi A4 nowej generacji, któ... » ...więcej
Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy wtedy gdy kupujemy samochód z klimatyzacją zyskuje tyl... » ...więcej
Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Swój kolejny artykuł postanowiłem poświęcić praktyczne... » ...więcej
Barabus TKR - król prędkości czy mistyfikacja?

Barabus TKR - król prędkości czy mistyfikacja?

Pozycja lidera w kategorii najszybszy samochód świata dopu... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia