Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-6,t-hamulce_elektryczne___fikcja_czy_rzeczywistośc.html
Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-07

Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść w zapomnienie wydaje się dość odległa w realizacji. Jednak wciąż prowadzone są badania na temat tego rodzaju hamulców. Jak się okazuje elektryczny układ hamulcowy ma wiele zalet w stosunku do tradycyjnego układu. Jakie – czytaj w tym artykule.

Koncepcja hamulców elektrycznych

Sama idea jest bardzo prosta – polega ona na wyeliminowaniu tradycyjnych przewodów hamulcowych i zastąpieniu ich łatwiejszymi w użyciu, lżejszymi i bardziej elastycznymi przewodami elektrycznymi, które uruchamiałyby hamulce kół. Sam sposób hamowania raczej nie ulegnie zmianie - tarcze i klocki hamulcowe pozostaną, gdyż inne sposoby zatrzymania obracającego się z dużą prędkością koła sprawiają duże problemy praktyczne.

Problemy projektowe

Hamulec EVB Hamulec EVB

Naturalnym następstwem faktu, że nie mamy już przy kołach siły wytworzonej w pompie hamulcowej a przekazanej przez płyn hamulcowy, jest to iż musimy sobie jakoś tę siłę wyprodukować. I to tym razem musimy użyć do tego czterech mechanizmów, które muszą działać używając energii elektrycznej. Najtańszym a zarazem najbliższym wprowadzenia do seryjnej produkcji rozwiązaniem wydaj się mechanizm składający się z dwóch, równoległych do siebie płytek o specjalnej budowie (rysunek). Siła powstaje z użyciem fizycznej zasady dżwigni, poprzez przesunięcie (za pomocą silniczka elektrycznego) rolek, które rozpychają wspomniane wcześniej płytki, co powoduje powstanie dużej siły.

Zalety

Największą zaletą tego typu mechanizmu jest dużo szybsza jego reakcja. Impuls załączający hamulec jest przekazywany za pomocą prądu elektrycznego a nie płynu. Jeszcze bardziej widoczna jest ta zaleta podczas cofania się hamulca – a ta cecha zdecydowanie zwiększy skuteczność działania różnorakich systemów zwiększających bezpieczeństwo samochodu, a używających do tego celu hamulców (takich jak ABS czy różne systemy kontroli trakcji).

Hamulce takie są także w stanie wytworzyć większą siłę działającą na tarcze hamulcowe, co oznacza krótszą drogę hamowania. Nie bez znaczenia jest także fakt niższej masy całego układu hamulcowego oraz możliwość jego działania ze zwykłą 12V instalacją elektryczną.

Kolejną zaletą elektrycznego systemu hamulcowego jest fakt, że nie zawiera on już płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy podlega różnym niekorzystnym zjawiskom pogarszającym jego właściwości (ściśliwość) co powoduje konieczność jego okresowej wymiany.

Kiedy seryjnie

Mimo dużego zaawansowania prac nad hamulcami elektrycznymi na ich seryjne wykorzystanie przyjdzie nam poczekać kilka lat. Zaawansowane prace nad nimi prowadzi firma Siemens. Jednak nie tylko technologia stawia problemy temu rodzajowi hamulców. Prawo wymaga bowiem od układów kierowniczego i hamulcowego posiadania mechanicznego połączenia kierownicy, czy pedału hamulca z kołami. Ten problem z pewnością jednak zostanie rozwiązany. Samochodów z elektrycznymi hamulcami spodziewać się możemy jednak dopiero w okolicach roku 2009.

Podyskutuj na naszym forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Hamulce elektryczne