samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Samochody ciężarowe jutra: rzeczywistość bliższa niż myślisz

Informacja prasowa / Data: 2010-06-14

Postęp dokonuje się coraz szybciej. Już za dziesięć lat samochody ciężarowe będą zupełnie inne, niż dziś. Przynajmniej tak twierdzi Rikard Orell, dyrektor działu wzornictwa w Volvo Truck Corporation i jeden z twórców koncepcyjnego pojazdu Concept Truck 2020, reprezentującego śmiałą wizję przyszłości według Volvo Truck Corporation.

Reflektory główne i kierunkowskazy wykonane w technologii LED stanowią integralny element przedniego poszycia kabiny. Lusterka zewnętrzne zastąpiono kamerami, których obraz jest rzutowany na wewnętrzną stronę przedniej szyby.

Przyszłość transportu długodystansowego: długie zestawy drogowe sterowane autopilotem, upakowane jeden za drugim w konwojach, jeżdżące non stop po zielonych autostradach łączących kontynenty.

Do takiej wizji przyszłości nawiązuje Volvo Concept Truck 2020. Ale czy to możliwe, by już za dziesięć lat właśnie tak wyglądały samochody ciężarowe?

Kabinę wyposażono w strefowe oświetlenie wnętrza, dostosowane do specyfiki różnych zadań wykonywanych przez kierowcę i sytuacji, np. wypoczynku.

- W tym właśnie tkwi sedno sprawy - mówi Rikard Orell, dyrektor działu wzornictwa w Volvo Trucks. - Postęp dokonuje się coraz szybciej. Dlatego nasza wizja przyszłości nie jest aż tak odległa. Wiele technologii potrzebnych do budowy Volvo Concept Truck 2020 jest już dostępnych, inne należy opracować. Trzeba mieć odwagę zdecydowanie wejść do gry, pokazując, co można zrobić i co chce się osiągnąć. Samoograniczenie się pociąga za sobą ryzyko pozostania w tyle.

Bezpieczniejszy i wydajniejszy transport drogowy

Tradycyjną deskę rozdzielczą zastąpił cienkowarstwowy panel ciekłokrystaliczny, na którym wyświetlane są informacje potrzebne kierowcy w danej chwili. Jest to panel dotykowy, jak w iPhonie.

Rozwojowi transportu drogowego towarzyszy konieczność zapewniania coraz większego bezpieczeństwa i wydajności. Koncepcyjny projekt Volvo uwzględnia kilka propozycji w tym zakresie. Niektóre z proponowanych rozwiązań są możliwe do praktycznej realizacji już dziś, podczas gdy inne mają za zadanie wzbudzić zainteresowanie i zapoczątkować dyskusję.

Jedną ze śmielszych koncepcji jest bezprzewodowe łączenie pojazdów w długie pociągi drogowe, które pokonywałyby międzykontynentalne trasy z prędkością 90 km/h.

Gdy urzeczywistni się wizja zielonych korytarzy transportowych, samochody ciężarowe zostaną odseparowane od pozostałych uczestników ruchu i będą się poruszały po wydzielonych pasach ruchu. Niczym pociągi, które nie potrzebują szyn.

- Stanie się to możliwe, gdy urzeczywistni się wizja zielonych korytarzy transportowych - mówi Rikard Orell. - Samochody ciężarowe zostaną odseparowane od pozostałych uczestników ruchu, poruszając się po wydzielonych pasach ruchu niczym pociągi, które nie potrzebują szyn.

W przyszłości transport długodystansowy mogą realizować długie zestawy drogowe sterowane autopilotem, upakowane jeden za drugim w konwojach, jeżdżące non stop po zielonych korytarzach łączących Europę z Chinami.

Rozwiązanie to ma wiele zalet. Wzrasta bezpieczeństwo ruchu drogowego, pojazdy zajmują mniej miejsca na drodze i maleje tempo degradacji nawierzchni. Wskutek mniejszego oporu powietrza i wykorzystania cienia aerodynamicznego pojazdu poprzedzającego, spada zużycie paliwa i emisja CO2. Ponadto, kierowca może wypoczywać za kierownicą, ponieważ samochód ciężarowy jest kierowany automatycznie. Wyeliminowanie przerw w jeździe pozwoli skrócić czasy dostaw i czas przebywania kierowcy poza domem.

Przestronne i widne wnętrze kabiny

Po sformowaniu konwoju włączany jest autopilot. Dzięki temu kierowca może wypoczywać za kierownicą, ponieważ samochód ciężarowy jest kierowany automatycznie.

Kierowca zawsze znajduje się w centrum uwagi Volvo. Jasne więc jest, że w koncepcyjnym pojeździe Volvo Trucks przewidziano wiele rozwiązań mających na celu dalszą poprawę środowiska pracy kierowcy. Otoczenie kierowcy w Volvo Concept Truck 2020 jest przestronne, widne i pozbawione dekoncentrujących elementów.

- Tradycyjną deskę rozdzielczą zastąpiliśmy cienkowarstwowym panelem ciekłokrystalicznym, na którym wyświetlane są informacje potrzebne kierowcy w danej chwili - mówi Rikard Orell. - Jest to panel dotykowy, jak w iPhonie. Dzięki temu wygospodarowaliśmy mnóstwo przestrzeni.

Dziesięć lat temu samochody ciężarowe wyglądały tak, jak dziś. Ale za następne dziesięć lat różnice, w porównaniu do współczesnych pojazdów, mogą być daleko idące.

Podobną funkcję - oszczędność miejsca - spełnia elegancki fotel, wyposażony w cienkie, ażurowe, wentylowane oparcie, przypominający swoim wyglądem raczej nowoczesny mebel biurowy, niż konwencjonalny fotel kierowcy. Za stanowiskiem kierowcy znajduje się rozkładana kanapa, którą można przekształcić, w szerokie, wygodne łóżko.

Kabinę wyposażono w strefowe oświetlenie wnętrza, dostosowane do specyfiki różnych zadań wykonywanych przez kierowcę i sytuacji, np. wypoczynku.

Otoczenie kierowcy jest przestronne, widne i pozbawione dekoncentrujących elementów. Elegancki fotel jest wyposażony w cienkie, ażurowe, wentylowane oparcie i przypomina swoim wyglądem raczej nowoczesny mebel biurowy, niż konwencjonalny fotel kierowcy.

Kierowcę otacza duża powierzchnia przeszklona, zapewniająca dobrą widoczność na zewnątrz, a nawet do wnętrza pojazdu. Zaletą takiego rozwiązania jest ułatwiony kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami ruchu, co pomaga zapobiegać wypadkom. Zasłony i stopień zaciemnienia szyb są sterowane elektronicznie.

Aerodynamiczna ochrona w razie zderzenia

Jednym z twórców Volvo Concept Truck 2020 jest Rikard Orell, dyrektor działu wzornictwa w Volvo Trucks.

Celem projektantów było również uzyskanie eleganckiego wyglądu zewnętrznego, który wizualnie pomniejszałby pojazd. Reflektory główne i kierunkowskazy wykonane w technologii LED stanowią integralny element przedniego poszycia kabiny. Lusterka zewnętrzne zastąpiono kamerami, których obraz jest rzutowany na wewnętrzną stronę przedniej szyby.

W dolnej przedniej sekcji pojazdu wbudowano system antykolizyjny, wysunięty do przodu o około pół metra. Ten specyficzny „dziób" pojazdu „łagodniej obchodzi się" z samochodami osobowymi podczas zderzenia czołowego, a także poprawia aerodynamikę.

Volvo zbudowało zdalnie sterowany, pomniejszony model Concept Truck 2020.

- Ponieważ wysunięty dziób pełni funkcję elementu bezpieczeństwa, wyszliśmy z założenia, że nie należy go brać pod uwagę przy określaniu maksymalnej dopuszczalnej długości pojazdu, podobnie jak ma to miejsce obecnie w przypadku lusterek zewnętrznych, których nie uwzględnia się w maksymalnej dopuszczalnej szerokości samochodu - podkreśla Rikard Orell.

Jednak niektórych rzeczy po prostu się nie zmienia. Okienko reklamowe z napisem „Globetrotter" wciąż znajduje się na swoim miejscu. Zostało jedynie dostosowane do aerodynamicznego kształtu kabiny. Za pośrednictwem deski rozdzielczej kierowca ma możliwość zmiany napisu wyświetlanego w okienku.

Kolejny etap: tył pojazdu

Celem projektantów było uzyskanie eleganckiego wyglądu zewnętrznego, który wizualnie pomniejszałby pojazd. W dolnej przedniej sekcji pojazdu wbudowano system antykolizyjny, wysunięty do przodu o około pół metra. Ten „dziób" poprawia również właściwości aerodynamiczne.

Prace nad zewnętrznym kształtem pojazdu koncentrują się w dużej mierze na właściwościach aerodynamicznych. A więc w jakim stopniu, tak naprawdę, da się zredukować opór powietrza w samochodzie ciężarowym?

- Nasze dotychczasowe działania, polegające na dopracowaniu kształtu przedniej części pojazdu, miały niewielki wpływ na poprawę właściwości aerodynamicznych - wyjaśnia Rikard Orell. - Jednak wiele się zmieni pod tym względem, gdy zaczniemy pracować nad tyłem pojazdu. Tkwi tam ogromny, niewykorzystany dotąd potencjał.

Źródło: Volvo, fot. Volvo

Wasze komentarze:

Autor(ka): Kamil
Data nadesłania:
  01.05.2011 09:16
Te ciężarówki już nie będą miały "duszy", chociaż te dzisiejsze też już nie mają ...
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść... » ...więcej
Fiat 500C: znacznie więcej niż okno na świat

Fiat 500C: znacznie więcej niż "okno na świat"

Debiutujący obecnie na rynku polskim Fiat 500C ze skład... » ...więcej
Samochody Renault Trafic II

Samochody Renault Trafic II

Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że... » ...więcej
Samochody Suzuki Swift

Samochody Suzuki Swift

Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsument... » ...więcej
Mrozy skutecznie unieruchamiają samochody

Mrozy skutecznie unieruchamiają samochody

Tegoroczna zima nastała już na dobre, śnieg leży w ca... » ...więcej
Najlepsze samochody 2010 - Polo, Golf i Multivan na czele

"Najlepsze samochody 2010" - Polo, Golf i Multivan na czele

Czasopismo motoryzacyjne „auto motor und sport&rdqu... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia