Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Jednym z pierwszych „stopni” kariery kierowcy wyÅ›cigowego sÄ… zwykle wyÅ›cigi gokartów. Jednak zawody te rzadko goszczÄ… w naszych mediach, w zwiÄ…zku z tym sÄ… mniej znane. A jest to sport dość ciekawy i dostÄ™pny nawet przy maÅ‚ym budżecie. Budowa gokarta jest na tyle nieskomplikowana, że do rekreacyjnej jazdy można go wykonać samemu. W tym artykule przybliżymy nieco sam karting jak i budowÄ™ gokarta.
Pierwsze zawody kartingowe zostaÅ‚y rozegrane okoÅ‚o 1960 roku. Od tego czasu sport ten przeszedÅ‚ sporÄ… ewolucjÄ™, a niektóre gokarty potrafiÄ… rozpÄ™dzić siÄ™ do 250 km/h przyspieszajÄ…c od 0-100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Te osiÄ…gi pozwalajÄ… im na niektórych torach osiÄ…gać czasy okrążeÅ„ zbliżone już do „poważnych” bolidów FormuÅ‚y 3. Ale akurat ten akapit zupeÅ‚nie mija siÄ™ z ideÄ… kartingu, ponieważ...
Karting jest uznawany za sport dla dzieci i mÅ‚odzieży. I faktycznie – najczęściej zawodnicy należą do tych grup wiekowych. W najmniejszej klasie mogÄ… siÄ™ Å›cigać już zawodnicy w wieku 6 lat. Jest to bardzo pozytywna tendencja, gdyż dziÄ™ki uczestnictwu w zawodach kartingowych mÅ‚odzi kierowcy uczÄ… siÄ™ poprawnych zachowaÅ„ za kierownicÄ…. OczywiÅ›cie jazda gokartem różni siÄ™ nieco od jazdy samochodem osobowym, jednak podstawowe zasady pozostajÄ… zachowane.
Podane wyżej osiÄ…gi gokarta, zwÅ‚aszcza jego prÄ™dkość maksymalna, nie ma praktycznego znaczenia, gdyż tory kartingowe sÄ… zazwyczaj krÄ™te, co powoduje, że najwiÄ™ksze znaczenie ma postawa i umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy – w drugiej zaÅ› kolejnoÅ›ci osiÄ…gi pojazdu.
Zresztą najczęściej używane gokarty mają dużo mniejsze moce i osiągają dużo mniejsze prędkości. Dzięki temu sport kartingowy jest stosunkowo bezpieczny i dobrze służy do doskonalenia umiejętności zarówno wyścigowych jak i umiejętności prawidłowego reagowania na zachowania pojazdu.
PierwszeGłówną częścią każdego gokarta jest rurowa rama. Rama ta musi posiadać odpowiednią sztywność, a jednocześnie, jako że gokart nie posiada zawieszenia, być odpowiednio elastyczna. W zależności od klasy gokarta wymagana jest taka budowa ramy, aby zapewnić ochronę kierowcy w razie wywrotki.
Ważnym elementem karta jest fotel kierowcy. W związku z brakiem zawieszenia to ten element w największym stopniu decyduje o komforcie kierowcy.
Gokart posiada hamulce tarczowe przy koÅ‚ach tylnej osi. Ich montaż w przednich koÅ‚ach jest oczywiÅ›cie możliwy (i coraz popularniejszy) – jednak niektóre klasy gokartów nie dopuszczajÄ… takiego rozwiÄ…zania.
Sercem układu napędowego gokarta jest oczywiście silnik. Stosowane są silniki dwusuwowe lub czterosuwowe. Często stosowane są silniki motocyklowe, jednak istnieją specjalne wersje silników produkowane dla gokartów. Silniki gokartów osiągają moce od kilku do nawet 90 KM.
Układ przeniesienia napędu gokarta jest bardzo prosty. Silnik z napędzaną tylną osią jest połączony za pomocą łańcucha a regulację przełożenia uzyskuje się poprzez zmianę średnic kół zębatych osadzonych na wale silnika i osi napędzanej. W pierwszych gokartach nie stosowano sprzęgła. Obecnie gokarty (zwłaszcza wyższych klas) najczęściej posiadają nie tylko sprzęgło, ale i skrzynię biegów. Zastosowany sposób przeniesienia napędu i brak w nim mechanizmu różnicowego powoduje, że gokart bardzo chętnie wchodzi w poślizg, co zwiększa widowiskowość tego sportu.
Bardzo duże znaczenie mają opony. W przypadku gokartów istnieje kilka rodzajów opon, których używa się w zależności od rodzaju i stanu nawierzchni. Od opon kartingowych wymagana jest duża przyczepność powoduje, że jest to element, który szybko się zużywa.
Gokart jest bardzo lekki – jego waga bez kierowcy wynosi zwykle okoÅ‚o 80 kg. Skutkuje to bardzo dużym współczynnikiem mocy na kg wagi, a to z kolei Å›wietnymi osiÄ…gami, mimo nie najwiÄ™kszych silników.