Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Luz w układzie kierowniczym, cieknące przewody, zniszczone wycieraczki, olej silnikowy nadający się jedynie do wymiany – to nie skutki kataklizmu, a niskich temperatur. Szacuje się, że wypadki spowodowane złym stanem technicznym pojazdów stanowią około 5% wszystkich zdarzeń drogowych*. Wiosna to najlepszy czas, aby przygotować samochód do bezpiecznej jazdy.
O samochód należy dbać cały rok, ale po zimie powinniśmy szczególnie zainteresować się stanem technicznym naszego pojazdu. Wiosną kierowcy decydują się na coraz dłuższe podróże, na które samochód może nie być przygotowany po tym, jak przez długi czas wystawiony był na niesprzyjające warunki atmosferyczne – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Mrozy zniechęcają kierowców do czyszczenia samochodów, dlatego gdy już zrobi się cieplej, powinniśmy wybrać się na gruntowne mycie. Pamiętajmy jednak - nie tylko nadwozie wymaga pielęgnacji. Podczas zimy podwozie samochodu ulega zanieczyszczeniu solą, a ta powoduje korozję. Konieczne jest zatem profesjonalne wymycie tej cześć samochodu. Co ważne, podwozie w zimie niszczy nie tylko sól, jeżdżąc po nieodśnieżonych drogach lub parkingach wielokrotnie uderzamy podwoziem o bryły lodu czy śnieżne muldy, co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Sygnały świadczące o uszkodzeniach to na przykład luz w układzie kierowniczym, stuki dochodzące z podwozia i skrzypienie w czasie ruchów kierownicą – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Wymagające warunki panujące na drogach w czasie opadów czy zalegania śniegu wzmagają zużycie jednego z najważniejszych elementów pojazdu – hamulców. Częste hamowanie, brud, sól, wzmożone użycie systemów ABS i ESP oraz wystawienie na działanie niskich temperatur mają negatywny wpływ na elementy układu hamowania. Początek wiosny to idealny moment na sprawdzenie stanu hamulców w autoryzowanym serwisie.
W czasie zimy znacznym uszkodzeniom mogą ulec wycieraczki. Nie są one przystosowane do odladzania szyby, jednak wielu kierowców właśnie od włączenia wycieraczek zaczyna poranne czyszczenie samochodu ze śniegu i lodu, a to prowadzi do nadmiernego ich zużycia.
Pióra wycieraczek powinno się wymieniać dwa razy w roku – wiosna to czas, kiedy owa wymiana jest najbardziej konieczna. Widoczność jest bardzo ważna dla zachowania bezpieczeństwa, dlatego bezwzględnie musimy dbać o stan przedniej szyby. Dobrze działające wycieraczki to podstawa – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Niskie temperatury mogą niekorzystnie odbić się na stanie wszelakich gumowych elementów. Trzeba zatem sprawdzić stan uszczelek, przewodów oraz pasków. Jeśli widoczne są jakiekolwiek pęknięcia lub ślady wycieku, należy niezwłocznie dokonać odpowiedniej wymiany. Nie lekceważmy żadnego wycieku. Ustrzeżemy się w ten sposób przed problemami technicznymi, które mogą wyniknąć z pierwotnie błahej usterki.
Zima może mieć negatywny wpływ również na płyny i oleje. Wiosną warto wybrać się do serwisu w celu wymiany lub uzupełnienia płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, oleju silnikowego czy oleju w układzie wspomagania. Nie zapominajmy również o wymianie płynu do spryskiwaczy na taki, który lepiej działa przy wyższej temperaturze.
Dla tych, którzy nie korzystają z opon całorocznych, wiosna to czas zmiany ogumienia. Ale uwaga – nie należy spieszyć się z zamianą opon zimowych na letnie. Początek wiosny to czas, gdy niskie temperatury oraz lód na drogach są częste. Opony letnie sprawują się dobrze dopiero przy temperaturze wyższej niż 7°C. Kiedy jednak nadejdzie już czas zmiany, koniecznie trzeba przyjrzeć się bieżnikowi – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Braki w ogumieniu stanowią przyczynę 20,8% wszystkich wypadków spowodowanych stanem technicznym pojazdu.
Przygotowanie samochodu do jazdy wiosną dotyczy również kierowców, którzy w zimie oszczędzali swoje auto i ze względu na niesprzyjające warunki korzystali z innych środków transportu. Pamiętajmy też o tym, że wszystkie przeglądy i naprawy powinny być wykonywane w autoryzowanych punktach obsługi pojazdów z wykorzystaniem oryginalnych części.
* www.smartmotorist.com
Źródło: Renault