Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Na łamach naszego portalu w artykule „Rodzaje skrzyni biegów” przedstawiona została już budowa oraz zasada działania większości rodzajów skrzyń biegów. W artykule tym zostanie opisana budowa oraz działanie coraz bardziej popularnej nowoczesnej skrzyni DSG (Direct Shift Gear).
Skrzynia biegów DSG to nic innego jak zamknięcie dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie przy czym każda z tych skrzyń posiada oddzielne sprzęgło.
Zastosowanie dwóch sprzęgieł pozwoliło na wybranie dwóch biegów w tym samym momencie przy czym samochód porusza się tylko na biegu, dla którego sprzęgło w danej chwili jest załączone. Jeżeli np. poruszamy się na 2 biegu w pogotowiu przygotowany jest już bieg 3 a sama zmiana przełożenia polega na rozłączeniu jednego sprzęgła i włączeniu drugiego. Taki sposób przełączania biegów pozwala na eliminacje szarpnięć podczas zmiany biegów oraz skraca czas potrzebny na zmianę biegów.
W przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe (tzw. mokre)pracujące w kąpieli olejowej. Każde z tych sprzęgieł odpowiada za konkretne przełożenia. Pierwsze za biegi nieparzyste drugie natomiast za parzyste. Przełączanie biegów następuje za pomocą siłowników hydraulicznych sterowanych za pomocą komputera. Skrzynie tego rodzaju pracować mogą w trybie automatycznym jak również możliwa jest ręczna zmiana biegów poprzez przesuwanie drążka w przód lub tył w zależności od tego czy chcemy zmniejszyć czy zwiększyć przełożenie.
Ponieważ skrzynia DSG jest to w zasadzie udoskonalona skrzynia mechaniczna nie występują w niej straty mocy typowe dla skrzyń automatycznych a co za tym idzie nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa podnosząc jednoczenie komfort jazdy.
Fot.: Volkswagen