Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Technika sprawiła, że podróżowanie staje się coraz prostsze. Wszystkie czynności podczas jazdy wykonują za nas silniczki poprzez naciśnięcie odpowiedniego guzika. A co z bezpieczeństwem? Czy ta wygoda nie usypia nas za kierownicą? Naciskam guzik i otwiera się szyba, naciskam drugi to się zamyka. Pokręcić to już mogę tylko kierownicą.
Stopniowo do naszych samochodów trafia coraz więcej i bardziej zaawansowanych technicznie elektrycznie sterowanych elementów wyposażenia. Ogólnie podnosi to komfort podróży. Ciemną stroną mogą być awarie tychże “bajerów”.
Elektrycznie sterowane szyby to najbardziej rozpowszechniony “bajer” w samochodach. Poprzez naciśnięcie przycisku otwieramy i zamykamy szyby. Bardzo dużym plusem tego rozwiązania jest to, że z fotela kierowcy możemy otwierać i zamykać wszystkie szyby. Nie trzeba się kłaść na fotelu pasażera aby otworzyć prawą szybę.
A o otwarciu tylnych szyb w czasie jazdy możemy zapomnieć, jeśli nasze auto nie jest wyposażone w elektryczne szyby. Jedyną wadą jest to, iż działają wolno. Wyobraźmy sobie taką sytuację: deszczowy dzień, kałuże na drodze, ale mimo wszystko jest ciepło, chłodzimy się przy otwartych szybach, a tu z naprzeciwka nadjeżdża ciężarówka, a z pod jej kół leci fontanna wody. Prosto do naszego samochodu. Naprawdę szyby mogą nie zdążyć się zamknąć. Ale to oczywiście zależy od modelu. W każdym razie jeśli chodzi o mnie to ja szybciej bym zamknął szybę korbką, niż robi mi to silniczek.
Dodatkowe wyposażenie niektórych samochodów - szyberdach - też może być sterowany elektrycznie.
Z lusterkami jest podobnie jak z szybami. Kłopotliwe jest ustawianie prawego lusterka za pomocą dźwigienki. Ten mankament został zastąpiony czymś w kształcie joystika. Czyli sterowanie elektryczne. Teraz wygodnie możemy dopasowywać prawe lusterko bez przeciągania się przez całe auto. Lusterka sterowane elektrycznie często posiadają również funkcję ich ogrzewania. W zimie niezastąpiona funkcja. Wystarczy chwilę poczekać i cały lud z lusterka się stapia i zlatuje na ziemię.
"Zwykłe" fotele są regulowane w dwóch lub trzech płaszczyznach przód-tył, kąt pochylenia oparcia i regulacja góra-dół (tej funkcji niestety wszystkie fotele nie posiadają). Można by powiedzieć po co to regulować elektrycznie skoro raz ustawię fotel i tak będę jeździł cały czas. Ale nowoczesne fotele są regulowane w większym stopniu. Można dokładnie ustawić np: oparcie, które ma regulacje w trzech miejscach. To tylko jeden aspekt. Pozostaje jeszcze ilość kierowców samochodu. Jeśli jest ich kilku to każdy dopasowuje sobie fotel do siebie. I tutaj należy wspomnieć o wspaniałej funkcji pamięci ustawienia fotela. Wsiadamy do samochodu, naciskamy guzik i fotel ustawia się do zapamiętanej pozycji. W przypadku foteli regulowanych elektrycznie to należy dodać, że często występuje w nich również ogrzewanie.