samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Co nieco o układzie rozrządu

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-06-02

Układ rozrządu w silnikach spalinowych jest jednym z najważniejszych podzespołów silnika. Jest on odpowiedzialnym za doprowadzenie powietrza do komory spalania oraz prawidłowe i jak najszybsze odprowadzenie spalin do układu wydechowego, a tym samym za zapewnienie odpowiednich osiągów silnika.

Podział układów rozrządu

Układy rozrządu możemy podzielić na:

  • zaworowy w silnikach czterosuwowych.
  • szczelinowy w silnikach dwusuwowych

Ponadto można zastosować podział ze względu na umieszczenie wałka rozrządu:

  • OHV - układ rozrządu w którym wałek rozrządu umieszczony jest w bloku silnika. Jest to układ górnozaworowy. „Napęd” do zaworów przekazywany jest za pomocą lasek popychacza oraz krzywek;
  • OHC lub SOHC - jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy silnika. Popychacze poruszane są bezpośrednio przez krzywki wałka.
  • DOHC - dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy z których jeden steruje zaworami ssącymi a drugi wydechowymi.

Zasada działania

Układ rozrządu uzyskuje napęd od wału korbowego. Napęd może byś przenoszony poprzez pasek zębaty (powszechnie stosowane rozwiązanie w samochodach osobowych), łańcuszek rozrządu (lepsze rozwiązanie niż pasek zębaty, ale droższe i wymaga smarowania), koła zębate (stosowane w samochodach ciężarowych oraz w niektórych samochodach osobowych ) lub tzw. wałek królewski.

Podczas jednego pełnego obrotu wałka rozrządu wał korbowy obraca się dwukrotnie, dzięki czemu możliwe jest sterowanie zaworami. Podczas pierwszego obrotu wału korbowego, w czasie gdy w silniku odbywa się proces zasysania mieszanki lub powietrza otwarte są zawory ssące. Po procesie spalania następuje otwarcie zaworów wydechowych, co umożliwia szybkie i płynne odprowadzenie spalin.

W podstawowych układach w których przypadają 2 zawory na jeden cylinder z czego jeden z nich jest ssący służący do zasysanie mieszanki lub powietrza, a drugi wylotowy czyli służący do odprowadzania spalin. W nowoczesnych silnikach stosowane są zwykle więcej niż 2 zawory na jeden cylinder. Poprzez zwiększenie ilości zaworów uzyskujemy lepsze doprowadzenie mieszanki lub powietrza oraz znacznie szybsze odprowadzenie spalin, co w efekcie prowadzi do poprawienia osiągów silnika i zmniejszenia zużycia paliwa.

Obsługa układu rozrządu

W najczęściej stosowanych układach napędzanych paskiem zębatym ważne jest aby dopilnować wymiany paska po określonym przez producenta przebiegu. W przeciwnym wypadku może dojść do zerwania paska i w konsekwencji do uszkodzenia silnika i kosztownej naprawy. Wiele silników produkowanych jest jako bezkolizyjne tzn. że po zerwaniu paska rozrządu tłok nie uderzy w zawory. Można uniknąć w ten sposób uszkodzenia silnika.

Pozostałe rozwiązania (łańcuszek rozrządu lub koła zębate) projektowane są jako bezobsługowe - co oznacza, że dopóki nie wystąpi poważna awaria nie musimy wymieniać zespołów przekazujących napęd.

Nowoczesne rozwiązania

Wnowoczesnych samochodach osobowych coraz częściej stosowane są silniki z tzw. zmiennymi fazami rozrządu. Oznacza to, że zawory mogą być otwierane bardziej lub mniej oraz w zmiennym czasie zależnie od obciążenia silnika. Rozwiązanie takie osiągnięto dzięki np. zastosowaniu ruchomych krzywek popychaczy lub przez możliwość obrotu wałka rozrządu w stosunku do napędzającego go koła pasowego.

Wasze komentarze:

Autor(ka): koles
Data nadesłania:
  10.07.2007 14:51
Rozumiem, ze w ostatnim akapicie opisano mozliwosc wyeliminowania przepustnicy i sterowania obrotami silnika za pomoca wlasnie zmiennego skoku zaworu - ta mozliwosc dodatkoow ogranicza zuzycie paliwa
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  18.06.2008 09:34
niestety,źle zrozumiałeś.
Autor(ka): florek
Data nadesłania:
  15.05.2010 11:36
Witam. Pozwolę sobie zainteresować Państwa
swoimi rozmyślaniami na temat klepiącycych zaworów. Rozważyłbym
zasąpienie ich wirującą tarczą w głowicy, o średnicy tłoka z jednym
otworem odsłaniającym kanały oraz w odpowiednim momencie św.zapłonową.
Uważam iż siły działające na wirującą tarczę byłyby porównywalne do
tych,które działają na grzybki zaworowe,a jej nepęd znacznie prostszy
i pochłaniający mniej energii.Zastosowanie wirującej tarczy byłoby również
możliwe w silniku dwusuwowym,do owierania kanału dolotowego.Ciekaw jestem
co Państwo sądnicie o takim rozwiązaniu.


Pozdrawiam i życzę powodzenia. Florian
Autor(ka): florek
Data nadesłania:
  21.05.2010 16:06
Witam.A może by tak klepiące zawory zastąpić WIRUJĄCĄ TARCZĄ w głowicy z jednym otworem odsłaniającym kanały,oraz w odpowiednim momencie świecę zapłonową. Ciekaw jestem opinii fachowców na ten temat. Pozdrawiam.florek.w@op.pl
Autor(ka): Baron
Data nadesłania:
  22.09.2011 18:39
Podane informacje na temat ukł. zaworowego są wprost idealne. Naprawde wielkie słowa uznania dla autora.
Baron xd
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Podstawowe informacje o układzie ASR

Podstawowe informacje o układzie ASR

Asr (Acceleration Slip Regulation) jest elektronicznym ukła... » ...więcej
Awarie Diesli

Awarie Diesli

Silnik spalinowy jest dość skomplikowanym urządzeniem, w którym podzespoły muszą ze sobą w... » ...więcej
Rozrząd elektromagnetyczny

Rozrząd elektromagnetyczny

Układ rozrządu w większości dotychczas produkowanych silników spalinowych sterowany był za pom... » ...więcej
Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spal... » ...więcej
Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producen... » ...więcej

Nowa Honda CR-V

Już w październiku do sprzedaży trafi najnowsze dzieło japońskich konstruktorów Hondy &ndas... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia