samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-09-24

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik rzędowy czy widlasty zależy od wielu kryteriów. Dość ważnym czynnikiem zastosowanego rozwiązania jest ilość miejsca w komoerze silnikowej. Silniki rzędowe są mniej skomplikowane a co za tym idzie tańsze w produkcji – tak więc ich zastosowanie w popularnych samochodach wydaje się najbardziej sensowne – czy jednak silniki V są bez szans?

R-ki

Silnik rzędowy Silnik rzędowy

Silnik rzędowy jest silnikiem o znacznie prostszej konstrukcji. Jego obsługa w porównaniu do silników widlastych jest znacznie prostsza. Oznaczenie silnika rzędowego w polce to R, po czym podaje się liczbę cylindrów np. R5 oznacza silnik rzędowy o 5 cylindrach. Podstawowym i najchętniej stosowanym silnikiem rzędowym jest silnik 4 cylindrowy o pojemności do 2 litrów. Bez trudu mieści się on w komorze silnikowej współczesnych samochodów. Większe siniki wymagają znacznej ilości miejsca co w samochodach gdzie napęd przenoszony jest na przednie koła jest dość skomplikowane gdyż konieczne jest również odpowiednie umieszczenie skrzyni biegów.

V-ki

Brak miejsca w komorze silnikowej przyczynił się do powstania widlastych jednostek napędowych. W silnikach tych cylindry umieszczone zazwyczaj pod kątem 60 lub 90 stopni. Zastosowanie układu V (tak oznaczane są silniki widlaste) powoduje ze silnik jest prawie połowę krótszy od sinika rzędowego o tej samej ilości cylindrów. Rozłożenie cylindrów na boki powoduje również że silniki widlaste są niższe od silników rzędowych. Cechy te powodują ze silniki V6 są idealne do zabudowy w komorach silnikowych nowoczesnych pojazdów.

Silnik widlasty Silnik widlasty

Zastosowanie silnika w układzie V niesie za sobą jednak również pewne utrudnienia. Gdyż silniki te są znacznie bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, a co za tym idzie większa jest również ich cena. W silnikach widlastych konieczne jest zastosowanie dwóch głowic oraz podwójnej liczby wałków rozrządu. Sam napęd układu rozrządu jest również znacznie bardziej skomplikowany oraz pochłania więcej energii niż rozrząd silnika rzędowego. Wszystkie te cechy jak również zwiększone straty ciepła powodują mniejszą sprawność silników widlastych w porównaniu z jednostkami rzędowymi.

Wymogi konstrukcyjne

Praca rzędowych 6 cylindrowych jednostek napędowych jest idealna. Nie występuje w nich konieczność wyrównoważania gdyż nie generują ona praktycznie drgań. W jednostkach widlastych natomiast konieczne jest stosowanie elementu wyrównoważającego. W silnikach z cylindrami rozwartymi pod kątem 90 stopni wyrównoważenia dokonuje się za pomocą wałka, a w jednostkach rozchylonych pod kątem 60 stopni drgania tłumione są przez odpowiednio dobrane przeciwwagi i zastosowanie dwumasowego koła zamachowego.

Oba rodzaje silników mają swoje wady i zalety. Zastosowanie, któregoś z nich przynosi zarówno określone korzyści jak i wady. Jednak pomimo bardziej skomplikowanej budowy i droższej produkcji silniki widlaste o pojemności powyżej 2 litrów są znacznie chętniej stosowane w samochodach z poprzecznie umieszczoną z przodu jednostką napędową, która napędza przednie koła.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Jarek
Data nadesłania:
  28.09.2007 15:25
Ja nie zamienił bym swojej A4 2,5 V6 na żaden rzędowy silnik. Chyba nie ba silnika który by równiej pracował i miał taki piękny odgłos :)
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  26.02.2008 19:23
A jezdziłeś kiedyś BMW z rzędową szóstką???
Autor(ka): rafal
Data nadesłania:
  10.05.2008 16:15
A slyszal ktoś jak pięknie brzmi rzędowa 5 cylindrówka volvo?
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  12.05.2008 23:12
hehe posłuchajcie sobie V8 w A8 :)
Autor(ka): ja
Data nadesłania:
  18.05.2008 00:53
Pod względem wytrzymałości silniki V ustępują silnikom rzędowym.
Autor(ka): Max
Data nadesłania:
  21.05.2008 20:17
Ty sie chyba z koniem na głowę zamieniłeś V-ki są z pewnością wytrzymalsze
Autor(ka): MARyJAN
Data nadesłania:
  31.05.2008 22:27
V-ki mają większy moment obrotowy! niż silniki R,a moment jest ważniejszy od KM...
V8 górą!!!no i R-ki powyżej 4cylindrów
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  02.06.2008 11:03
Bardzo powierzchowne potraktowanie tematu. Ciekawe czy autor zna pojęcia "sił bezwładności I i II rzędu"? Bo sama wysokość silnika i koszt wykonania odlewu to nie wszystko. A co z V 72 stopnie?
Temat wałków wyrównoważających też jakby zapomniany...
Autor(ka): GreenTroll
Data nadesłania:
  05.07.2008 19:38
Autor całkowicie pominął w tym artykule V-kę montowaną w VW lub Porshe (nie pamiętam w której marce i modelu), która to posiadała jedną wspólną głowicę dla obu rzędów cylindrów, ponieważ kąt był tam chyba 45 stopni. W każdym razie nieważne ile stopni, ważne, że straty energii cieplnej, o której autor tak rozprawia, są małe. Sama konstrukcja rozrządu nie jest też niewiadomo jak bardzo skomplikowana - mogę stwierdzić, że prawie tak samo jest w rzędówce z DOHC. Zgadzam się z kol. Marcinem - bardzo "płytkie" wyczerpanie tematu.
Pozdrawiam GT.
Autor(ka): BamBosch
Data nadesłania:
  12.07.2008 13:10
silniki widlaste zajmuja mniej miejsca... ciekawe. rzedowe sa bardziej wytrzymalsze?... ciekawe.
Autor(ka): ppcasio
Data nadesłania:
  13.07.2008 22:49
Temat tylko liźnięty ale może takie założenie przyjął autor. Wszystkie silniki, które szanowni przedmówcy wymieniliście są super ale przy 3.0 V6 24V ALFY ROMEO dostają zadyszki już od 6 tys. obr.
Autor(ka): gajowy
Data nadesłania:
  27.10.2008 19:36
Rzeczywiście temat ciekawy, acz potraktowany symbolicznie:). Ciekawe jest to, że 2-litrowe 6-cylindrówki (jeśli dobrze pamiętam stosują tylko BMW (R6-ki) i chyba Mazda (V6-ki)). Autor pisze, że są powszechniej stosowane niż R4-ki :). O "bokserach" i wanklach niestety zapomniał.
Odnośnie zagatkowego VR6 ze stajni VW to kąt między rzędami cylindrów wynosi 15 stopni i z tego powodu silnik ten jest pomiędzy V6 i R6.
Na uwagę zasługja też nietypowe silniki 5-cio cylindrowe wspomnianego wcześniej volvo, oraz fiata (JTD) i VW (VR5, czyli zubożona wersja VR6).
Różne konfiguracje są balansowaniem pomiędzy ekonomią, komfortem i osiągami. My - klienci na tym korzystamy:)
Autor(ka): Andrew
Data nadesłania:
  09.01.2009 14:50
A co z legendarnym silnikiem jeepa 4.0 R6 produkowanym przez 30 lat w niezmienionej postaci??Podobno jeden z najlepszych silników -ciężko go przegrzać z uwagi na żeliwną głowice.600 tyś km to nie problem dla niego.Nie wiem czy milion kilometrów w V-ce nie jest tylko żywą legendą()Może w V8-na pewno nie w V6 gdyż nie jest tak dobrze wyważona....
Autor(ka): Mundek
Data nadesłania:
  25.01.2009 19:31
V - ki mają swoje zalety ale obsługa jest uciążliwa i kosztowniejsza. Wymiana np. świec w Mondeo 2.5 V6 jest możliwa (prawie) tylko w serwisie
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  12.02.2009 09:08
a co powiecie na v8 w kamazie
Autor(ka): Miłośnik 124 :)
Data nadesłania:
  01.03.2009 14:04
Posłuchajcie merola 124 300D R6 to wam koara opadnie :)
Autor(ka): Jedi
Data nadesłania:
  23.03.2009 21:13
2-litrowe 6-cylindrówki były także montowane w mitsubishi kolego gajowy :)
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  06.05.2009 16:25
a co z silnikami hondy? przy 2.0 ivtec z hondy s2000 wiekszosc Vek dostaje zadychy:)
Autor(ka): tomasz
Data nadesłania:
  06.06.2009 03:03
śmieszny jesteś kolego z tym v-tec już mivec mitsubishi dużo lepszy 175 koni z 1,6 litra bez turba? kasuje twoje v tec które robi co prawda 180-200 koni ale z 2,2 litra a spalanie ma na poziomie V8 :P a gdyby prawdą było że rzędówki maja większa moc i sa lepsze od V to podejrzewam że wszystkie bolidy f1 miały by rzędówki a nie V to samo tyczy się drag sterów :D rzędówki od 6 cylindrów wzwyż są perfekcyjnie wyważone 5 niewiele lepiej od 4 a 4-ro cylindrowe porażka V6 potrzebują niewielkiego wałka wyrównoważającego V8 i V 12 już są perfekcyjnie wyważone to samo tyczy sie 4-ki boxer
Autor(ka): Michał
Data nadesłania:
  06.06.2009 18:54
To posłuchajcie sobie dźwięku VOLVA 940 2.4 Turbo Diesel R6 konstrukcja VW.......symfonia ! ! Nowe diesle V6 się umywają......
Autor(ka): Patt MelodyZ
Data nadesłania:
  28.07.2009 10:41
Heh... Jak kolega nieco wyżej napisał, Honda V-tec albo najlepiej Civic 1.6 Vti i uwierzcie mi, że żaden samochód, który ma pojemność mniejszą jak 2.0 nie podejdzie... Jak trafi się uturbiona, to betki nawet 3.5 nie pomogą. A kolega, który tak sobie chwali alfe 3.0 v6 jest po prostu śmieszny...

Pozdrawiam
Autor(ka): manio
Data nadesłania:
  22.08.2009 19:31
Nic nie dorówna dzwiękowi rzędowej 6 w BMW nie potrzeba wtedy radia !!!!
Autor(ka): szaman
Data nadesłania:
  04.11.2009 13:47
prawdziwą klasyką odgłosu silnika jest silnik umieszczony w audi v8 . v8 - taki model wyszedł w 1987r w jednej z pierwszych limuzyn audi . piekny odgłos warto posłuchać
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  27.12.2009 12:26
Jestem użytkownikiem V6 w Alfa Romeo i uważam że to jeden z lepszych silników.Zresztą przez 2 dekady otrzymywał najlepsze nagrody.
Autor(ka): RZESZOW
Data nadesłania:
  02.01.2010 14:35
posiadam V8 AUDI TUNINGOWANA---SAMA RADOSC 502 KONIE
Autor(ka): MOPAR
Data nadesłania:
  05.01.2010 11:31
VOLVO 855 SILNIK RZĘDÓWKA 5CYL MNIODZIO
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  09.01.2010 10:59
no niewiem czy moment obrotowy jest wazniejszy od Koni MEchanicznych
bo co ci da 400 nM obrotu przy 10 KM ?
Autor(ka): MOPAR
Data nadesłania:
  03.05.2010 11:32
na prosty rozum niutonometry = się szybszy na starcie a konie mechaniczne większa prędkość troche inaczej jest już w dieslach
Autor(ka): kogut
Data nadesłania:
  25.06.2010 10:36
jak sie kreci bolida f1 do 18 tys to wydaje sie jakby bylo slychac szczekanie i warczenie psa :)
Autor(ka): Sokol
Data nadesłania:
  29.07.2010 22:31
powiem wam tak dzwiek rzedowki w Bmw bije na glowe wszystko zawsze go rozpoznam i to jest to klasyk stylu :)
Autor(ka): Mati
Data nadesłania:
  31.07.2010 20:10
ja tez nie zaminie mam V8 Chrysler 300c Hemi 340 koni :D
Autor(ka): sebo
Data nadesłania:
  17.08.2010 21:39
posluchajcie V8 w mercedesie E klasa :D
Autor(ka): melex
Data nadesłania:
  01.09.2010 15:59
a ja nie słyszę silnika :)
Autor(ka): tomek
Data nadesłania:
  12.11.2010 17:47
podobno R6 w BMW jest rewelacyjne. Czy ktoś już jeździł Volvo z R6 (t6)? Narazie zadowala mnie rzędowa '5' w nienachalnym volvo i poniżej 6,5sek do 100 :) dzięki AWD oczywiście.
Autor(ka): darkos1792
Data nadesłania:
  08.12.2010 21:40
Moim zdaniem oczywiście silniki V są lepsze od rzendowych,i do tego dodam że jeszcze V12 w BMW7 E39 bardzo dobry silnik zywotny przy mocy 320km seryjnie i ok.600Nm.Wyszło najnowsze BMW6 5.0 V10 800KM i 800Nm, nie ma co porównywać
Autor(ka): w
Data nadesłania:
  21.12.2010 17:08
BMW V6 bardzo fajne aczkolwiek w benzynie dzwięk na wyższych obrotach przypomina trochę wiertarkę, za to diesel po prostu przyspiesza akcję serca:))
Autor(ka): Damian
Data nadesłania:
  17.02.2011 23:06
Jeżeli korbowody nie pracują po dwa na tym samym czopie w silniku V6 tylko mają przestawione względem siebie czopy przeciwległych cylindrów - stosowanie wałków wyrównoważających jest zbędne. Tak jest w silniku 3.0 V6 dci
Autor(ka): eon
Data nadesłania:
  09.11.2011 21:14
r5 2.3 20v audi quattro.Rzedowa piatka czy ktos słyszał
Autor(ka): Kobra95
Data nadesłania:
  28.02.2012 17:25
a słyszał ktoś odgłos Lamborghini Aventador w tunelu silnik v12 ponad 500 KM miód dla uszu :P
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  17.12.2012 23:28
Większość komentarzy to przedłużanie męskości i chwalenie się tym co ktoś ma i tym czego nie ma, a chciałby mieć.

Żenada. Weźcie sobie jakieś koło samouwielbienia załóżcie.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Porównanie silnika dwusuwowego i czterosuwowego

Porównanie silnika dwusuwowego i czterosuwowego

Czy różnica w ilości wykonanych suwów w czasie pracy sil... » ...więcej
Nowy silnik w Nowym Masterze

Nowy silnik w Nowym Masterze

Renault oferuje nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T) w Nowym Masterze. Silnik cechuje s... » ...więcej
Silnik HEMI

Silnik HEMI

Dawno dawno temu popularnością cieszyły się tak zwane muscle car. Wyróżnikiem tych samochodów... » ...więcej
Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Dzisiejsze samochody napędzane są tłokowymi silnikami spa... » ...więcej
Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Wymagania stawiane konstruktorom silników benzynowych odno... » ...więcej
Nowy silnik dla Skody Superb

Nowy silnik dla Skody Superb

Portfolio jednostek diesla dostępnych dla Superba wkrótce poszerzy się o czterocylindrową jed... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i ... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia