Budowa
Przekrój silnika Wankla
Głównymi elementami silnika Wankla są:
- tłok w kształcie zbliżonym do trójkąta,
- eliptyczny cylinder.
Tłok oraz cylinder tworzą mimośrodową przekładnię zębatą o zazębieniu wewnętrznym, dzięki której ruch tłoka zostaje przeniesiony na wał napędowy. W tłoku znajduje się większe koło zębate, natomiast na wale napędowym mniejsze koło zębate.
Tego typu silnik nie zawiera zaworów, a co za tym idzie układu rozrządu. Ma to swoje plusy, gdyż nie musimy obawiać się zerwania paska rozrządu oraz wszystkich konsekwencji z tym związanych.
Zasada działania
Zasada działania silnika Wankla
Zasada działania tego typu silnika jest taka sama jak silnika czterosuwowego. Podczas jednego obrotu tłoka silnik wykonuje cały cykl pracy:
- ssanie - napełnianie komory cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną,
- sprężanie,
- rozprężanie,
- wydech - usunięcie z komory spalin.
Tłok wirując zmienia objętość roboczą poprzez zbliżenia boku tłoka do ścianki cylindra. Dzięki temu powstaje cykl pracy silnika. Zapłon mieszanki następuje samoczynnie lub przy pomocy iskry ze świecy zapłonowej.
Wady i zalety
Do zalet należy uzyskanie dużej mocy przy stosunkowo małej pojemności. Mazda RX-8 pochwalić się może mocą 231 KM z pojemności silnika 1,3 litra!!!
Wadą jest duże zużycie... silnika oraz paliwa.
Silnik Wankla nie cieszy się dużą popularnością. Być może dzięki firmie Mazda powróci do łask producentów samochodów.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
28.09.2007 15:40
Moja mazda poza wysokim spalaniem sprawuje się bez zarzutu. kopa też ma niezłego
Autor(ka): Justyna
Data nadesłania:
01.12.2007 23:43
A to ciekawostka ten silniczek.
Autor(ka): MARyJANData nadesłania: 31.05.2008 22:08
"Zasada działania tego typu silnika jest taka sama jak silnika czterosuwowego."
niestety autor "zapomniał" napisać że ten tłok
(wirnik)przez 1 obrót wykonuje aż 3! cykle pracy!
wirnik ma przecież 3 płaszczyzny!
czyli w tym samym czasie, na wszystkich płaszczyznach wirnika odbywaja sie kolejne cykle "takty" pracy.
Jest to raczej połączenie hybryda silnika 2 i 4 suwowego
Stąd ta moc silników Wankla!
z pojemności 1300 ponad 200KM!
(silnik 3 wirnikowy tak jak w maździe chyba? czyli
1 obrót wału 9 cykli pracy!)
powinno być
-ssanie
-spręzanie
-praca(rozprężanie)
-wydech
;)
Autor(ka): skrtzeku_vpData nadesłania: 02.03.2009 12:38
To że tłok ma trzy płaszczyzny nie oznacza że wszystkie z nich są jednocześnie wykorzystywane.
Autor(ka): DannyKaneData nadesłania: 15.04.2009 15:35
Ale wykorzystuje jednocześnie, dowodem tego jest uzyskiwana moc silnika z niewielkiej pojemności.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
16.04.2009 14:47
Nowe wankle nie sa juz tak zawodne. Mazda rx8 w porownaniu do rx-7 nie ma turbodoladowania przez co silnik sie tak nie sypie(glowny problem to uszczelnienie silnika).
Autor(ka): goofy666Data nadesłania: 17.04.2009 13:04
Ktoś miał głowe do takiego czegos:P:P:P
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
05.05.2009 22:52
,myslę,że niedaleka przydzłośc pozwoli na uznanie tych silników,jako ekonomicznych,,,tylko Niemcy i Japończycy,jeszcze ekepreymentują,,,podobnie jak automatyczne skrzynie biegów,,,choć mocno słychać o hybrydach,,Jan Z wRZEŚNI
Autor(ka): Rysiek
Data nadesłania:
08.05.2009 18:58
Główny problem to nie uszczelnienie silnika tylko uszczelnienie miedzy tłokiem (rotorem) a cylindrem.
Autor(ka): mario z bogdanca
Data nadesłania:
10.05.2009 17:53
tak dokładnie trzy cykle pracy na jeden obrót wału korbowego przy zastosowaniu jednego tłoka(wirnika)ale trudno go porównywać z klasycznym silnikiem tłokowym
Autor(ka): lop
Data nadesłania:
12.05.2009 03:51
Autor(ka): KAMI
Data nadesłania:
12.05.2009 14:01
Autor(ka): siap6Data nadesłania: 04.06.2009 20:50
skoro te silniki są takie wspamiałe to czemu nie zastosują ich w formule 1??? może odpowie mi ktoś na to pytanie....
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
18.06.2009 22:37
Jakie przebiegi wytrzymuje ten silnik?
Autor(ka): typoData nadesłania: 21.07.2009 00:00
przebieg przebiegiem, ja tylko chce wiedziec jedeno, który serwis mazdy wykonuje naprawy od ręki, jak wiadomo troche są awaryjne
Autor(ka): szym
Data nadesłania:
31.07.2009 18:31
osobiście uwazam RX-7 za niebo lepszą od RX-8. Widać to zresztą na torach, gdzie królóje wciąż staruszka RX-7.
Autor(ka): Jaśko
Data nadesłania:
13.11.2009 18:24
Gdzieś w internecie wczytałem, że tego typu silnik wynalazł przed II wojną niejaki G. (nie znalazłem pełnego imienia) Różycki... Po wojnie coś tam z prawami patentowymi się stało i wtedy opatentował go Wankl. Ktoś wie coś może więcej na ten temat?
Autor(ka): kula
Data nadesłania:
17.01.2010 18:07
jak ten silnik jest smarowany
Autor(ka): dD
Data nadesłania:
01.03.2010 15:12
wankielek... Jeśli już coś chcesz napisać, to nie pisz "obrzezani wiedzą", bo robisz smaka na info a info nie dajesz ;) A swoją drogą, silnik bardzo ciekawy :)
Autor(ka): bebe
Data nadesłania:
07.03.2010 13:00
Serwis w Warszawie. Zużycie paliwa jest i zawsze będzie duże bo atopień sprężania silnika to 7:1 a to porażka. Nie chodzi o moc bo ta jest duża z pojemności ale o sprawność przy takim stopniu sprężania-porażka. Dobre dla ludzi z kasą.
Autor(ka): jelonek
Data nadesłania:
10.04.2010 23:08
Jezdiłem tą mazdą w Australi i jest z tym silnikiem mały kłopot a minowicie najpier musi osiągnac teperature 80stC i mozna ruszać w przeciwnym razie na zimnym silniku poleci tłok
(porcelanowy)
Autor(ka): djpredoctor
Data nadesłania:
16.06.2010 19:31
BTW RX7 wygląda jak rakieta i pamiętajmy że jest to konstrukcja z lat 70-siątych a RX8 to kontynuacja tego ciekawego projektu...Spalanie fakt duże,ale małe OC ;o) (no wiadomo że nie rekompensuje) ale do tego śmiech co ?!? 1,3 ale za to kucy full
Autor(ka): Adamko52Data nadesłania: 18.06.2010 23:26
minusem wankla jest duze spalanie miesza sięczęść spalin z wydechu do zasysania ale nie w takiej ilośći jak w 2 suwach Oraz spalanie oleju w nowych silnikach jest to ponoć 1 l na 1000 km przy tankowaniu trzeba sprawdzać Silnik wankla i tak nie będzie dopuszczony do ruchu za zbyt małą ekologiczność.
Autor(ka): djpredoctor
Data nadesłania:
12.07.2010 22:37
"Silnik wankla i tak nie będzie dopuszczony do ruchu za zbyt małą ekologiczność" Tak to ciekawe dlaczego po świecie śmigają RX8 ?
Autor(ka): kido
Data nadesłania:
05.08.2010 14:29
nie wiesz czemu? bo one pewnie te ekologicznosc wyrownuja xD
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
16.09.2010 19:47
pamiętajcie ze w "normalnym" silniku zamieniany jest ruch posuwisto zwrotny na obrotowy do tego dochodzi tarcie wszystko to pochłania energie i co za tym idzie mniej koni
Autor(ka): pawel>>Data nadesłania: 21.09.2010 21:02
w formule 1 nie są stosowane ponieważ zostały zakazane trochę szkoda że się tak stało bo może do dzisiaj już by były bardziej dopracowane. Ciekawe ile wyciągnęli by mocy z silnika np.1,3 skoro teraz ze zwykłego silnika o pojemności 2,4 wyciągają grubo ponad 800KM:P
Autor(ka): Danko
Data nadesłania:
29.09.2010 20:19
Moje zdanie jest że silniki Wankla są naj ciekawsze i na pewno ten silnik będzie do pracowany jeszcze lepiej jest mają pojemność ale popatrzcie czy silniki czterosuwowe które mają podobną moc dwiescie pare KN np subaru,lanser itp spalają mniej niż RX8
Autor(ka): SopocianinData nadesłania: 04.11.2010 11:57
Silnik ten został zamocowany fabrycznie wcześniej przed mazdą w NSU i Citroenie GS BIROTOR.Jednak pomysł ten bikiem wyszedł Citroenowi.Przez niego fabryka przestałabyć własnością CItrena
Autor(ka): trucker
Data nadesłania:
05.11.2010 20:20
Witam! Chciałbym kupić RX8 z silnikiem Wankla ale potrzeba mi opinii ludzi zorientowanych. Ile to tak naprawdę pali i jak się sprawuje w normalnej codziennej eksploatacji???
Autor(ka): GrzechuData nadesłania: 19.12.2010 14:22
Najciekawsze na tej stronie są wypowiedzi ludzi którzy przeczytali coś w necie i myślą że zjedli wszystkie rozumy, ten silnik bije na głowe silniki cylindrowe z wielu powodów ale najważniejsze kolega wyżej już wymienił "pamiętajcie ze w "normalnym" silniku zamieniany jest ruch posuwisto zwrotny na obrotowy do tego dochodzi tarcie wszystko to pochłania energie i co za tym idzie mniej koni", wymagają dopracowania i nie chodzi tu o żadną ekologiczność to jest sprawa najprostsza. Pzdr.
Autor(ka): GrzechuData nadesłania: 19.12.2010 14:37
A i jeszcze dla nieświadomych wyjaśnię że podczas jednego obrotu wału odbywa się tylko jeden proces (tylko jednej płaszczyzny tłoka) a nie trzy jak ktoś nieświadomy Swojej niewiedzy wyżej napisał, także 1-obrót wału = ssanie, sprężanie, praca, wydech (nie trzeba tu pisać o rozprężaniu to wynika samo z siebie) tylko na jednej płaszczyźnie tłoka a nie na trzech, praca wykonana na wszystkich trzech płaszczyznach tłoka = 3 obroty wału. Pzdr.
Autor(ka): Cyryl
Data nadesłania:
18.01.2011 22:34
kolego pali około 12l bdb sie sprawoje prowadzi się świetnie. Ktoś pytał o moc , na internecie krąży film 1200 KM osiągnął silnik wankla 1,3 na hamowni a są podobno i mocniejsze. pozdrawiam
Autor(ka): tomiData nadesłania: 26.01.2011 23:04
podoba mi sie kupiÄ™ sobie taki z 1200km
Autor(ka): Anton
Data nadesłania:
24.02.2011 13:42
Niestety polscy ubezpieczyciele znaja juz ten silnik i vankl jest liczony jak jednostka >2500ccm wiec oc jest najwyzsze z możliwych ... przykro tu nei oszczedzicie :p
Autor(ka): DIRECT
Data nadesłania:
11.03.2011 21:03
Przeczytalem i musze skomentowac.....robilem juz chip-y na wielu autach i przerabialem to i owo ale wankiel robi swoje....czy ktos podczepial NITRO......???bo ja tak i powiem KRÓTKO warto..............ten silnik ma wiele mozliwosci i zastosowan.
Autor(ka): mati ;)Data nadesłania: 24.02.2012 14:37
No to malucha też liczmy jako 3 litry a co tam,tu nie chodzi o oszczędność łączącą się z OC a po prostu jakimkolwiek poczuciem sprawiedliwości wobec wszystkich użytkowników samochodów jak jest 1.3 płacimy za 1.3 a nie za 2.5
Autor(ka): martinData nadesłania: 13.05.2012 10:46
mam pytanko jak to są silniki 1.3 do dlaczego piszom też 1.7
Autor(ka): Demo
Data nadesłania:
04.10.2012 14:08
Jestem zainteresowany kupnem RX-8. Jakie jest średnie spalanie w trasie i w mieście i proszę powiedzcie jak te auto sprawuj się na naszych drogach w zimowych porach.
Autor(ka): rexik
Data nadesłania:
03.12.2012 10:34
te silniki wytrzymują max 100-120tys km, nie trzymają mocy co podają w katalogach i mają sporo mniej na hamowniach. Spalanie jest kosmiczne a osiągi bez szału, przy czym spalanie oleju jest spore, praktycznie nie ma serwisu tych silników, moim zdaniem porażka wolałbym kupić hondę s2000 i mam 2.0 240KM ;)mniejsze spalanie, lepsze osiągi;)