Dzisiejsze samochody napędzane są tłokowymi silnikami spalinowymi i/lub silnikami elektrycznymi. Jednak istnieje jeszcze jeden rodzaj silnika montowanego w samochodzie Mazda RX-8. Mowa o silniku Wankla. Silnik Wankla jest to silnik spalinowy, w którym tłoki wykonują ruch obrotowy.
Głównymi elementami silnika Wankla są:
Tłok oraz cylinder tworzą mimośrodową przekładnię zębatą o zazębieniu wewnętrznym, dzięki której ruch tłoka zostaje przeniesiony na wał napędowy. W tłoku znajduje się większe koło zębate, natomiast na wale napędowym mniejsze koło zębate.
Tego typu silnik nie zawiera zaworów, a co za tym idzie układu rozrządu. Ma to swoje plusy, gdyż nie musimy obawiać się zerwania paska rozrządu oraz wszystkich konsekwencji z tym związanych.
Zasada działania tego typu silnika jest taka sama jak silnika czterosuwowego. Podczas jednego obrotu tłoka silnik wykonuje cały cykl pracy:
Tłok wirując zmienia objętość roboczą poprzez zbliżenia boku tłoka do ścianki cylindra. Dzięki temu powstaje cykl pracy silnika. Zapłon mieszanki następuje samoczynnie lub przy pomocy iskry ze świecy zapłonowej.
Do zalet należy uzyskanie dużej mocy przy stosunkowo małej pojemności. Mazda RX-8 pochwalić się może mocą 231 KM z pojemności silnika 1,3 litra!!!
Wadą jest duże zużycie... silnika oraz paliwa.
Silnik Wankla nie cieszy się dużą popularnością. Być może dzięki firmie Mazda powróci do łask producentów samochodów.