Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
VDIM jest systemem, który w luksusowych Lexusach oraz niektórych modelach Toyoty ma zastąpić inne systemy bezpieczeństwa czynnego. Czyli teoretycznie VDIM = VSC (System stabilizacji toru jazdy) + ABS + TRC (System kontroli trakcji). Czy jednak jego działanie jest równe działaniu wyżej wymienionych systemów – okazuje się, że nie do końca.
Stosowane we współczesnych samochodach systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak ABS, ESP mają za zadanie minimalizację skutków nieprzewidywalnych sytuacji drogowych, np. poślizgów. Systemy te w znakomitej większości włączają się do akcji gdy taka nieprzewidziana sytuacja już wystąpi (tzn czujniki samochodu wykryją np. uślizg jednego z kół). Wynika to m. in. z faktu, że systemy te korzystają z ograniczonej liczby danych wejściowych (generowanych przez czujniki umieszczone m.in. przy kołach pojazdu).
Inżynierowie Toyoty postanowili stworzyć system, który nie tylko zareaguje na ew. poślizg lub uślizg kół pojazdu, ale potrafi także mu zapobiec. Do tego celu system powinien zbierać jak najwięcej danych dotyczących ruchu pojazdu, ale także mieć duże możliwości wpływu na jego ruch (ale tylko do tego stopnia aby eliminować błędne odruchy kierowcy pomagając mu wykonać dany manewr najlepiej jak to możliwe). System, który powstał w wyniku tego założenia został nazwany VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management - system zintegrowanego zarządzania dynamiką pojazdu).
VDIM wykorzystuje czujniki prędkości kół, przyspieszeń i wychyleń samochodu wg różnych osi, nacisku na pedał hamulca i inne. Do dyspozycji natomiast oprócz tak „standardowych” akcji jak przyhamowanie koła lub zwiększenia momentu na niego przenoszonego ma możliwość wykonania drobnego ruchu kierownicą lub zmiany pozycji pedału przyspieszenia. Układ jest w stanie współpracować także z układami EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy) oraz VGRS (Variable Gear Ratio Steering), umożliwiającego zmianę przełożenia układu kierowniczego. Układy te nie występują w każdym modelu wyposażonym w VDIM, jednak ich zastosowanie powoduje, że VDIM jest bardziej skuteczny.
Podsumowując VDIM integruje w sobie działanie praktycznie wszystkich współcześnie występujących systemów bezpieczeństwa czynnego pozwalając nie tylko na reakcję na poślizg samochodu, lecz także na jego uniknięcie.
System został po raz pierwszy zastosowany w oferowanym na japońskim rynku modelu Toyota Crown Majesta. Miało to miejsce w lipcu 2004 roku. Rok później system zadebiutował na arenie międzynarodowej dzięki luksusowej marce Toyoty – w Lexusie GS. Obecnie system jest stosowany także w niektórych modelach Toyoty.
Działanie systemu VDIM w praktyce obecnie są w stanie sprawdzić tylko nieliczni posiadacze samochodów Lexus lub Toyota. Niezależne opinie o nim są jednak pozytywne. System nie próbuje wyręczyć kierowcy podczas gwałtownych manewrów, jednak, w miarę możliwości trakcyjnych, pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji.