Zasada działania i budowa
Filtr cząstek stałych
Filtr cząstek stałych ma za zadanie zatrzymać w układzie wydechowym jedne z bardziej niebezpiecznych substancji a mianowicie cząstki sadzy (cząstki stałe).
Filtr ten jest częścią układu wydechowego. W momencie, gdy ilość niebezpiecznej substancji (cząstek stałych) zgromadzonych w filtrze osiągnie wysoki poziom rozpoczyna się automatyczny cykl jego regeneracji. Poprzez odpowiedni wzrost temperatury w filtrze następuje utlenienie sadzy oraz jej samoczynne usunięcie, co zapobiega zatkaniu się filtra. Procedura ta jest wykonywana cyklicznie, co kilkaset kilometrów.
Wyżej podałem zasadę działania filtra cząstek, który nie wymaga od użytkownika żadnej ingerencji. Trzeba wspomnieć, że jest także odmiana, która wymaga pewnej „obsługi”.
W filtrze takim za wypalanie pozostałości sadzy odpowiedzialny jest specjalny środek, który użytkownik samochodu musi dodać do paliwa po przejechaniu ok. 75 000 – 100 000 km.
Jeśli chodzi o budowę to jest ona stosunkowo prosta. Obudowa filtra wykonana jest ze stali nierdzewnej (ze względu na jej żywotność) natomiast jego wnętrze składa się ze związków węglanu krzemu, które to zatrzymują niebezpieczne substancje.
Podsumowanie
Producenci podają, że żywotność filtra jest porównywalna do żywotności samego samochodu. Wiec nie dość, że samochód jest bardziej ekologiczny to jeszcze odpada nam koszt wymiany filtra spalin. Jak na razie filtr ten na pewno stosowany jest przez dwa koncerny samochodów a mianowicie Renault i Volkswagen-a.
Nie pozostaje nam nic innego jak tylko cieszyć się z faktu, że inżynierom ciągle nie brakuje pomysłów na tworzenie coraz bardziej ekologicznych samochodów.
Autor(ka): mirekData nadesłania: 02.10.2008 21:28
ile kosztuje montaz tego filtra w polsce do fiata ducato 2,5 TDI mniej wiecej
Autor(ka): .
Data nadesłania:
02.03.2009 23:15
taki filtr z peryferiami do forda focusa 1.6 110kM to 5000brutto. g....wno nie ekologia. ekofaszyzm! wymiana byla konieczna po 110tys km!
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
07.03.2009 10:09
Artykuł mało obiektywny i jednostronny w zachwycie nad FAP, nic nie ma o niedoskonałościach urządzenia a jest ich wiele póki co. Luksus dla bogatych a i tych drażni bardzo choć idea jest szczytna.
Autor(ka): stanisławData nadesłania: 17.04.2009 10:45
Niestety za filtr cząstek stałych do samochodu marki BMW trzeba zapłacić około 5.000zł. Kosztowna ta ekologia...
Autor(ka): Trybik
Data nadesłania:
19.05.2009 11:48
Strasznie upierdliwe to ustrojstwo. Silnik chodzi jak zakorkowany, pali 1-2 litry więcej, przechodzi w tryb awaryjny co chwilę, normalnie nie da się auta używać. Z francuzów można wywalić FAPa pod Poznaniem a z innymi nie wiem ale auta z tym shitem NIE KUPIĘ.
Autor(ka): Waldek BMWData nadesłania: 23.05.2009 20:45
Tego filtru nie trzeba wymieniać nic się nie dzieje zupełnie nic.
Autor(ka): mortimoData nadesłania: 14.06.2009 19:32
czy moge wywalic filtr czastek stałych z układu wydechowego,czy wpłynie to na prace silnika i jego żywotność błagam o odpowiedz bo niedaje rady
Autor(ka): malyData nadesłania: 27.06.2009 19:27
kolega wyrzucil go z zafiry CDTI ale musial przeprogramowac komputer niestety nie w serwisie lecz w jakiejs firmi tuningowej i jest zadowolony samochod zyskal na mocy i zmniejszylo sie zuzycie paliwa
Autor(ka): GośćData nadesłania: 24.07.2009 08:23
Jak nazywa się ten Środek do wypalania DPF i ile kosztuje
Autor(ka): Zdzislaw
Data nadesłania:
12.08.2009 11:06
mam tiquana i mi zapchał się filtr cząstek stałych po 44 tys.km.
Autor(ka): henmedData nadesłania: 05.09.2009 20:38
wystrzegajcie sie samochodów z filtrem cząstek stałych.Mam alfe 159. UWAGA - SERWIS fiata wTROJMIESCIE . Brak kompetencji , dobrych chęci . Wymiana filtra to koszt ok . 7 tys zł.
Szlachetne dla ekologów , ale ja za to płacę
Autor(ka): mspidermanData nadesłania: 17.11.2009 09:55
Witam wszytskich mam opla stre 1.9 150km z filtrem pdf po okresie gwaracnyjnym wszytko zaczelo sie psuc filtra praktycznie niemozna samodzielnie wypalic trzeba jezdzic do serwisu na techa przy pierwszym zapchaniu rozwalił kolektor ssacy i niedało si ego wypalic musial byc czyszczony łaczny koszt 6tys zl po przejechaniu ok 5tys km podjał probe wypalania lecz bezskuteczna a na dodatek nalal ropy do oleju silnikowego i trzeba bylo wymienic olej i wypalic filtr super sie spedza czas przy takiej pracy zwłaszcza na wakacjiach po przejechaniu kolejnych 5 tys km podjechalem do serwisu na sprawdzenie filtra okazalo si eze juz jest 80%zapchany serwis stwierdzil ze przyczyna jest zawor recyklingu gazow spalinowych i prawdopodobnie nieszczelnos w kolektorze dolotowym usterke usunieto zawor wymieniono i nic to nie pomoglo a kolejne 2 tys zł skasowane. filtr nadal sie nie wypala auto ma przejechane 38tys km taka ekologie to niech sami sobie dbaja. czytalem o emulatorach i usunieciu filtra i prawdopodobnie na to sie zdecyduje nastepne auto ktore kupie to tylko na benzyne .
niestety z filtrami na naszych zakorkowanych drogach jest tylko problem najlepiej go usunąc i założyć emulator
Autor(ka): BiniecData nadesłania: 17.01.2010 21:39
Na cholerę komu taki filtr?Ludzie jak czytam te wasze komentarze to mi się niedobrze robi.Czy spaliny z waszych bryk są odprowadzane do kabiny?Jak komuś silnik dymi to niech go odda do kapitalki a nie wymyśla filtry za 5 patoli.Popatrzcie na autobusy miejskie albo na niektóre ciężarówki,i nie ważne czy ty będziesz sobie fundował filterek za pięć lub więcej tysiaków czy nie to i tak będziesz wdychał te ich spaliny.
Autor(ka): Matka
Data nadesłania:
20.01.2010 15:05
Ja właśnie dziś odstawiłam auto do mechanika.
a wywalić ten cholerny filtr cząstek stałych i zastąpić go emulatorem. Auto ma przejechane 100000 km i niestety przez ten wynalazek umarło mi na jakiejś wiosce. Powrót do domu na lawecie. Było to bardzo przyjemne doświadczenie 70 km od domu i przy mrozie -15. W serwisie za naprawę chcieli 6000 zeta. Jeszcze mnie nie porąbało żeby za te pieniądze dbać o ekologię. Jutro już na zawsze pozbędę się tego ustrojstwa.
Autor(ka): autko
Data nadesłania:
25.01.2010 18:12
juz zakonczyłem swoja meke z dpf mazda 6 2007 r wkoncu to ustrojstwo zastąpiłem emulatorem koszt niemały bo 3 tys ale swiety spokuj z migajacymi kontrolkami i spadkiem mocy oraz zwiekszaniem sie poziomu oleju w silniku
dodam ze wymiana filtra dpf w sierwisie mazdy to 11 tys zl
Autor(ka): WWO
Data nadesłania:
10.03.2010 11:28
Ludzie - nie kupujcie samochodow z tym filtrem - to jest nadal niedopracowany bubel. Powoduje, ze paliwo dostaje sie do miski olejowej (grozi zatarciem silnika), co kilkaset kilometrow nalezy dopalic sadze zeby udroznic filtr - oznacza to wyjazd w dluzsza trase, tak aby rozgrzac filtr, zwiekszone zuzycie paliwa, ryzyko przejscia silnika w tryb awaryjny, drogie i czeste wizyty w warsztacie w celu wyczyszczenia filtra.
Autor(ka): drewdomData nadesłania: 20.03.2010 18:48
kto skomentuje jak dlugo jezdzii ile zrobil kilometrow z emulatorem czy to dziala bo mam problem z honda crv2.2dizel 2007 rok w poniedzialek jade na serwis czwary raz w przeciagu miesiaca i same stratusy auto jak twierdza stracilo gwarancje bo pierwsz przeglad byl zrobiony przy 15000 tys ale po 15 miesiacach
Autka po tzw tuningu z emulacja prawidlowych cisnien smigaja super filtry uprzednio wybebeszone juz nigdy nie upomna sie o dodatkowe paliwo ,a oslepianie kontrolka na tablicy rozdzielczej ,, musisz wydac znow ,,bezpowrotnie odchodzi w niepamiec ..
witam jaka ekologia a przy wypalaniu to gdzie niby się podziewa ta sadza co zbierana jest do worka czy wylatuje przez rurę tyle że co kilkaset km i za jakieś 5000zł co jakiś czas po prostu złodziej
Autor(ka): RADEMENES
Data nadesłania:
06.05.2010 21:54
Dobrze piszecie ekologia sporo kosztuje
Autor(ka): donpedroData nadesłania: 16.05.2010 07:54
witam ,szukam mazdy 3 .po przeczytaniu waszych wypowiedzi na temat dpf utwierdzam się w przekonaniu ze to straszne gówno jest teraz wiem co mam kupić śmigam 40 tys rocznie wiec mam gdzieś taka ekologie za wózek trzeba zaplacić 40 koła podobno za fajna bryke z małym spalaniem a jak czytam to gu.. prawda bo ewentualne koszty utrzymania będa dużo wyższe ,wiec szukam bez dpf dzieki
Autor(ka): Soku
Data nadesłania:
30.05.2010 22:02
"Budowa stosunkowo prosta" a cena za wymiane 5 tys. zł, niewiem za co oni tyle biorą.
Autor(ka): ArturData nadesłania: 26.08.2010 19:14
a do forda mondeo ktoś się orientuje jaki to jest koszt?
Autor(ka): AGAData nadesłania: 08.01.2011 21:48
Najwyzszy koszt dpf ma mazda italia , filtr plus montaz to 4350euro !!!!! I gwarancja nie obejmuje filtrow , katalizatorow , itd.... TRAGEDIA
Autor(ka): AGAData nadesłania: 08.01.2011 22:01
Witam Mspiderman,
mam pytanko - usunales ten Fap ?
I JAK BRYKA CHODZI , WSZYSTKO OK , BEZ PROBLEMOW.
Sorry ze pytam , ale w przyszlym tygodniu musze sie zdecydowac na "ten zabieg " i nie wiem czy warto.
Dzieki z gory za odpowiedz.
Pozdrawiam
Autor(ka): malinowy
Data nadesłania:
14.01.2011 23:45
mam problem z filtrem czasteczek stalych otoz 5 dni temu zapalila mi sie lampka dpf odrazu przystamilem do przepalania niby wszystko ok udalo mi sie lamka zgasla ale po tych pieciu dnia problem powrocil DPF tym razem lapka zaczela mrogac,samochod stacil moc {mazda6 2007 2.0 disel 143koni czymoge przepalic jeszcze raz ? czy juz tylko mechanik? czekam na odpowiec.
Autor(ka): tig
Data nadesłania:
18.01.2011 10:57
też zastanawiam się nad wywaleniem dpf. U mnie kontrolka zapala się raz na jakiś czas, potem gaśnie. Nie wiem tylko czy wycinać, czy dolać płynu i jeździć dalej. Przerabiał to ktoś?
Autor(ka): SQbaData nadesłania: 13.03.2011 21:24
1. Filtr to shit wynaleziony przez sprytnych przemysłowców i finansistów, usprawiedliwionych przez nawiedzonych ekologów.
2. Teoretycznie obsługowy ma wytrzymać około 160 - 180 kkm, a bezobsługowy ma wytrzymać całą żywotność pojazdu. W praktyce pierwszy wytrzymuje około 150 kkm, a drugi 200 - 220 kkm.
3. Mozna ustrzec się problemów z FAP (DPF). Ale trzeba: a.lać tylko pewne i dobre paliwo, b. stosować specjalne niskopopiołowe oleje, wymieniane 2 x częściej niż podaje producent
c. co najmniej raz w miesiącu przegonić auto dość ostro 80 - 100 km na trasie.
d. mozna wyrzucić filtr, ale trzeba zainstalowac soft od takiego samego silnika bez filtra albo jego emulator. w innyum przypadku mozna rozwalić silnik.
e. osobnik chcący montować filtr do auta, które go nie ma jest chory i musi skorzystać z pomocy specjalisty od głowy.
Autor(ka): mart124Data nadesłania: 16.03.2011 21:53
Jestem właśnie po regeneracji DPF-a Grand Vitara 2007r którą zrobiłem sam w porozumieniu z firmą która się tym profesjonalnie zajmuje(Baaaardzo wdzięczny znajomy)...:))) Mianowicie zdejmuje sie filtr i przełukuje benzyną bezołowiową 95 ( benzyne wlewa sie od strony turbiny) chwile trzeba odczekać pomieszać i wylać, następnie przedmuchuje sie sprężonym powietrzem ale od strony wydechu... ta czynnosć sie powtarza do czasu az benzyna z płukanki bedzie czysta... mi ze wzgledu na olej w filtrze wyszło ok 20 litrów.... przed założeniem filtra trzeba sporo odczekać zeby benzyna porządnie odparowała... acha nie można używać innych rozpyszczalników bo uszkadzają one wkład filtra... koszt mój to 100 za benzyne 6 godzin roboty i brudne ręce... koszt takiej usługi w warsztacie to od 500 do 1000 zł.... auto zyskało drugą młodość... hula aż miło....
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
14.05.2011 14:49
Nie zróbcie tego błędu! Nie kupujcie... to sprzęt dla ekoidiotów ekoterrorystów
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
24.11.2011 13:45
dzieki wielkie za informacje, a ja mialem do audi a6 2.5tdi zakladac filtr. myslalem o kosztach 500zl do max 1000zl a tu 5tysiakow :O
tragedia ktora tyle problemow stwarza....
a srodek do dolewki to AD-BLUE zeby czasteczki spalic w filtrze