Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Dysponujący mocą 364 KM (268 kW) Infiniti M35h to unikalna propozycja na rynku, wytyczająca nowe kryteria mocy i efektywności samochodu w tym segmencie. Wykorzystuje on technologię hybrydową nowej generacji, która zapewnia „Inspirujące Osiągi” marki na najwyższym jak dotąd poziomie, przy jednoczesnej niskiej emisji dwutlenku węgla, wynoszącej zaledwie 162 g/km. Najszybszy, a jednocześnie najbardziej ekologiczny model Infiniti dołącza do benzynowego M37 i wyskoprężnego M30d dając klientom w Europie trzy możliwości do wyboru, czego nie oferuje żaden inny producent samochodów tej klasy.
Ostatni z tercetu sedanów klasy performance z silnikami V6 jest gotowy do zburzenia istniejącej w Europie hierarchii w sektorze samochodów reprezentacyjnych. M35h to pierwszy model najmłodszego japońskiego producenta samochodów luksusowych wyposażony w technologię nowej generacji – Infiniti Direct Response Hybrid (Hybryda Infiniti o Bezpośredniej Reakcji), która dowodzi bezkompromisowego podejście do konstruowania samochodów luksusowych. Technologia ta pozwala modelowi M35h dostosować osiągi do każdych warunków – od cichej, całkowicie bezemisyjnej jazdy w wolnym ruchu ulicznym do bardzo efektywnej jazdy na autostradach. Łączy jednocześnie szybkość samochodu sportowego ze znakomitą sterownością na każdej nawierzchni.
Czterodrzwiowy benzynowo-elektryczny model Infiniti, szczycący się maksymalną mocą 346 KM (258 kW) i niską emisją spalin, nie ma sobie równych w segmencie. Ani wśród rywali benzynowych, ani wysokoprężnych, ani hybrydowych. W klasie high performance M35h ma lepsze przyspieszenie niż jego rywal z silnikiem Diesla, jest także bardziej ekologiczny i bardziej ekonomiczny niż konkurent z silnikiem benzynowym. Rozpędza się on od 0-100 km/h w jedyne 5,5 sekundy, a jego oficjalne średnie zużycie paliwa (NEDC – New European Drive Cycle) w cyklu mieszanym wynosi 7,0 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 162 g/km. Infiniti staje się liderem także w dziedzinie technologii hybrydowej, tworząc nowy wzorzec pojazdu hybrydowego – szybszego i bardziej ekonomicznego niż samochody konkurencyjne, nawet te dużo droższe.
|
Infiniti |
Lexus | Porsche |
Model |
M35h |
GS450h | Panamera S |
Silnik | Hybrydowy V6 | Hybrydowy V6 | Hybrydowy V6 |
Moc maksymalna |
364 KM |
340 KM | 380 KM |
0-100 km/h |
5,5 sek. |
5,9 sek. | 6,0 sek. |
Zużycie paliwa(NEDC): | |||
cykl mieszany |
7,0 l/100 km |
7,7 l/100 km | 6,8 l/100 km |
cykl miejski | 9,2 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,0 l/100 km |
cykl pozamiejski | 5,7 l/100 km | 7,1 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Emisja CO2 |
162 g/km |
179 g/km | 159 g/km |
M35h to pełna hybryda dwóch silników – benzynowego V6 oraz elektrycznego – które mogą pracować zarówno w trybie szeregowym, jak i równoległym. Oznacza to, że pojazd może być zasilany albo elektrycznością, albo paliwem, albo też z obu źródeł równocześnie. Dzięki takim funkcjom jak rozłączalny silnik benzynowy V6, potężny silnik elektryczny o mocy 68 KM (50kW) oraz wysokiej klasy bateria litowo-jonowa, hybryda Infiniti potrafi zdziałać więcej niż inne systemy. Przenosi ona bowiem zalety silnika hybrydowego z jazdy miejskiej na trasę. Testy pokazały, że M35h używając tyko silnika elektrycznego potrafi przejechać dłuższy dystans i poruszać się z większą prędkością niż inne hybrydy dostępne na rynku. Podczas prób przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych M35h był w stanie pracować wyłącznie w trybie elektrycznym aż przez 50% czasu jazdy zarówno na autostradach, jak i na zatłoczonych ulicach wielkich miast.
Oficjalne średnie zużycie paliwa (NEDC) w cyklu pozamiejskim wynosi 5,7 l/100 km. Zapewnia to właścicielowi wyjątkową oszczędność paliwa i zasięg nawet do około 1200 km na jednym zbiorniku paliwa. To, trzeba przyznać, znakomite wskaźniki jak na pięciometrowy samochód luksusowy, rozwijający maksymalną prędkość 250 km/h i przyspieszenie, którym może zawstydzić wiele samochodów sportowych. M35h zapewnia lepsze osiągi niż rywale z silnikami Diesla, a przy tym oferuje porównywalne do nich wartości zużycia paliwa oraz emisji CO2.
|
Infiniti | BMW 5 | Jaguar | Mercedes |
Model | M35h | 535d | XF 3.0 S | 350 CDI |
Silnik | hybrydowy V6 | Diesla Inline 6 | Diesla V6 | Diesla V6 |
Moc maksymalna | 364 KM | 303 KM | 279 KM | 265 KM |
0-100 km/h | 5,5 sek. | 5,7 sek. | 6,4 sek. | 6,2 sek. |
Zużycie paliwa (NEDC): | ||||
cykl mieszany | 7,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,2 l/100 km |
cykl miejski | 9,2 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,4 l/100 km | 7,9 l/100 km |
cykl pozamiejski | 5,7 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 162 g/km | 162 g/km | 169 g/km | 162 g/km |
Głównymi zaletami systemu hybrydowego są: pojedynczy silnik elektryczny, zmniejszający masę samochodu; brak zmiennika momentu obrotowego, co ogranicza straty mechaniczne; liniowa charakterystyka jazdy i stabilne prowadzenie, osiągane dzięki harmonijnemu przekazywaniu mocy tylko na tylne koła. Te cechy polepszają sterowność pojazdu oraz zwiększają atrakcyjność samochodu dla kierowcy. Nie bez wpływu na tę atrakcyjność pozostaje też siedmiobiegowa, w pełni automatyczna przekładnia.
Dodatkowym wyposażeniem Infiniti M35h są: innowacyjne, hybrydowo-elektryczne wspomaganie kierownicy, układ hamulcowy odzyskujący energię, monitor przepływu energii elektrycznej, umieszczony na desce rozdzielczej oraz działający przy niskich prędkościach system ostrzegania pieszych dźwiękiem, imitujący odgłosy nadjeżdżającego samochodu (VSP - Approaching Vehicle Sound for Pedestrians). M35h to pierwsza hybryda wyposażona standardowo w taki system. Kiedy samochód pracuje w cichym trybie elektrycznym i rozpędza się do około 30 km/h, system VSP emituje nieuciążliwy dźwięk o zmiennej częstotliwości i natężeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pieszym, jak i innym użytkownikom dróg.
Całkowicie nowy sedan M, wprowadzony do Europy w 2010 r. stanowi doskonałą bazę dla flagowego pojazdu nowej technologii. M35h ma bowiem takie same, bardzo charakterystyczne, opływowe kształty (współczynnik oporu aerodynamicznego Cx to 0,26) i przestronną kabinę co pozostałe modele M, a różni się jedynie znaczkiem. Dzięki skonstruowaniu na platformie FM (Front-Midship), M35h zapewnia precyzyjne prowadzenie, połączone z wyjątkowym komfortem jazdy, dostosowanym do europejskich dróg.
Ponadto obie wersje: GT i GT Premium są standardowo bogato wyposażone i oferują w standardzie pięciogwiazdkowe doświadczanie posiadania, z jakiego znana jest marka Infiniti. Producent przewiduje, że wersja GT Premium będzie bestsellerem, oferuje bowiem najbardziej zaawansowane na rynku systemy bezpieczeństwa, luksusu, udogodnienień, komunikacji i rozrywki.
System „Infiniti Direct Response Hybrid” jest kompaktowy, lekki i niezwykle efektywny, a do tego zapewnia moc i sterowność charakterystyczną dla produktów Infiniti. Łączy on silnik benzynowy V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 306 KM (225 kW) z pojedynczym silnikiem elektrycznym o mocy 68 KM (50 kW), tworząc najpotężniejszą hybrydę z układem dwóch sprzęgieł.
Pierwsze sprzęgło – suche – jest zainstalowane pomiędzy silnikiem benzynowym V6 a elektrycznym. Jest ono elektronicznie sterowane i pozwala na całkowite rozłączenie silnika benzynowego V6, zarówno w trybie elektrycznym, jak i w trybie odzyskiwania mocy. Dzięki temu redukowany jest opór mechaniczny i poprawia się wydajność silnika elektrycznego. Proces ten zachodzi nie tylko podczas powolnego ruchu pojazdu w cyklu miejskim, ale także wtedy, gdy samochód porusza się po autostradzie z jednostajną prędkością w trybie „jazdy na luzie”.
Drugie sprzęgło – mokre – znajduje się po przeciwnej stronie silnika elektrycznego, w automatycznej przekładni, gdzie zastępuje tradycyjny zmiennik momentu obrotowego, a w efekcie zamienia siedmiobiegową przekładnię w zautomatyzowaną skrzynię manualną. Zużycie paliwa zmniejsza się przy tym nawet o 10% w porównaniu do równorzędnych modeli z tradycyjnym zmiennikiem momentu obrotowego w przekładni automatycznej.
Sterowana elektronicznie przekładnia poprawia również dynamikę jazdy i nadaje jeździe bardziej sportowy charakter. Przyspieszenie M35h ma charakterystykę liniową również dlatego, że zmiana biegów jest wspomagana przez silnik. Dzięki temu zmiany przełożeń są nie tylko błyskawiczne, ale również idealnie płynne.
Moc silnika elektrycznego wynosi 68 KM (50 kW), zaś jego moment obrotowy to aż 270 Nm już przy 1 770 obr./min. Silnik może pracować jako samodzielna jednostka napędowa, jak i wespół z silnikiem V6, gdy wymagane jest maksymalne przyspieszenie. Silnik elektryczny pracuje także jako prądnica i rozrusznik. A na dodatek, nie tylko ładuje baterie w tradycyjny sposób, ale również odzyskuje energię, uwalnianą podczas zwalniania i hamowania.
Odzyskujący energię system hamowania oraz zespół baterii litowo-jonowych o wysokiej mocy, którego zaletą jest szybki cykl ładowania/rozładowania, sprawiają, że M35h potrafi przejść w cichy i bezemisyjny tryb elektryczny w dowolnej chwili, nawet pędząc z prędkością 100 km/h.
3,5-litrowy silnik benzynowy V6 został wybrany ze względu na charakterystykę momentu obrotowego (350 Nm przy 5 000 obr./min.), która doskonale uzupełnia moc silnika elektrycznego, dlatego bezcelowe było instalowanie 3,7-litrowego silnika V6 z systemem VVEL. Wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego już od 0 obr./min. zapewnia dużą dynamikę i wpływa na sportową charakterystykę jazdy przy niskich prędkościach.
Układ kierowniczy M35h to system elektryczno-hydrauliczny ze wspomaganiem „na żądanie”. Łączy on zalety obu typów układu kierowniczego – naturalność i płynność wspomagania hydraulicznego oraz lepszą ekonomikę układu elektrycznego. Silnik elektryczny pompy układu wspomagania włącza się tylko wtedy, gdy następuje skręt kierownicy, jeszcze bardziej poprawiając wydajność systemu. Ponadto system jest bardziej kompaktowy i lżejszy niż tradycyjne układy wspomagania kierownicy.
Również w konstrukcji hamulców najważniejszym celem było sprostanie wymaganiom nabywców sportowych sedanów, a równocześnie ograniczenie wpływu M35h na środowisko. Inżynierowie japońskiej marki szukali rozwiązania w samym systemie hybrydowym. I znaleźli. Wykorzystując silnik elektryczny do wspomagania układu hamulcowego stworzyli rozwiązanie innowacyjne na skalę światową. System nosi długą, ale precyzyjną nazwę „elektrycznie napędzany, inteligentny hamulec” (Electric Driven Intelligent Brake). Gdy kierowca naciska pedał hamulca, utrzymana jest niezbędna siła hamowania, zaś ciśnienie hydrauliczne hamulca ciernego jest sterowane w ten sposób, aby maksymalizować odzyskiwanie energii silnika elektrycznego hybrydy.
Infiniti M35h jest pierwszą na świecie hybrydą standardowo wyposażoną w system ostrzegania pieszych dźwiękiem. System generuje dźwięki o różnej częstotliwości, aby nie zaskoczyć pieszych, w tym szczególnie z wadami wzroku, podczas gdy M35h porusza się w cichym trybie elektrycznym.
System VSP jest sterowany przez komputer i łączy samochodowy syntezator dźwięku z głośnikiem wbudowanym w przedni zderzak. Włącza się on automatycznie podczas ruszania i pracuje do osiągnięcia przez samochód prędkości około 30 km/h, a następnie załącza się ponownie, jeśli prędkość spadnie do około 20 km/h.
W zakrojonym na szeroką skalę programie badawczym poszukiwano dźwięku jak najbardziej skutecznego, a przy tym jak najmniej uciążliwego. Wybór padł na pasmo o charakterystyce sinusoidalnej w zakresie częstotliwości od 600 do 2 500 Hz. Częstotliwość dźwięku zmienia się w zależności od prędkości pojazdu i od tego, czy M35h przyspiesza, czy zwalnia. Najgłośniejszy jest przy włączaniu silnika, aby zasygnalizować, że samochód będzie ruszał. Podczas cofania natomiast system emituje ton przerywany (nie dotyczy modeli dostępnych na rynku brytyjskim).
M35h dołącza do gamy modeli, które dzięki mocarnym kształtom, uwodzicielskim kabinom oraz bogatemu wyposażeniu są prawdziwym ucieleśnieniem zamiłowania Infiniti do komfortu jazdy, kunsztu i technologii.
Model | M30d | M37 | M35h |
Silnik | Diesla | benzynowy | hybrydowy, benzynowo-elektr. |
Moc maksymalna | 238 KM | 320 KM | 364 KM |
Moment obrotowy | 550 Nm | 360 Nm | 350/270 Nm; V6/elektryczny |
0-100 km/h | 6,9 sek. | 6,2 sek. | 5,5 sek. |
Zużycie paliwa (NEDC) | |||
cykl mieszany | 7,5 l/100km | 10,2 l/100km | 7,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 199 g/km | 235 g/km | 162 g/km |
Infiniti przewiduje następujący układ sprzedaży modeli gamy M na rynku europejskim: hybryda M35h – 25%, M30d z silnikiem Diesla - 55%, natomiast M37 z silnikiem benzynowym – 20%.
Źródło: Infiniti, fot. Infiniti