Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Dokładnie 18 września 1975 roku z nowo zainstalowanych linii produkcyjnych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland /wówczas noszącego nazwę Zakładu nr 2 FSM/ - zjechały pierwsze samochody, były to oczywiście Fiaty 126p, model który szybko uzyskały przydomek „Malucha" a obecnie aspiruje już do miana samochodu kultowego.
W 1975 roku wyprodukowano ich w Tychach 11 512 szt. ale w 1976r było ich już 58 429 szt. a w 1980r osiągnięto liczbę 182 323 szt. W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000 - kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej - nowy Fiat Seicento. W międzyczasie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD modeli: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w systemie SKD zakończono w 2000r. Warto przypomnieć, że w latach 2000 - 2004 w Tychach produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend.
Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest jednak z decyzją władz koncernu o ulokowaniu w Polsce produkcji nowego, bardzo popularnego modelu, którego starsza wersja od lat cieszył się powodzeniem na rynku - mowa oczywiście o modelu Panda, którego produkcję rozpoczęto w maju 2003r. Samochód od razu przypadł do gustu klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł „CAR OF THE YEAR 2004". Do tej pory wyprodukowano ponad 1,8 mln tego popularnego i przebojowego modelu. Ale to nie koniec.... Widząc z jaką pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze koncernu postanawiają ulokować w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu... nowego Fiata 500. Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500-tki we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów - w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny ocenili najwyżej nowego Fiata 500, przyznając mu tytuł „CAR OF THE YEAR 2008" To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł. Także koncern Ford postanowił ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu KA. Dzisiaj maksymalna zdolność produkcyjna tyskiego zakładu wynosi dziennie ok. 2 300 samochodów /co 33 sek. z linii produkcyjnych może zjeżdżać nowy samochód/. A „w kolejce" do uruchomienia produkcji od wiosny 2011 stoi kolejny nowy model samochodu - nowa Lancia Ypsilon. Zakład realizując bieżące zadania produkcyjne jednocześnie przygotowuje uruchomienie produkcji kolejnego, nowego modelu. W ciągu ostatnich czterech latach uruchomiono tutaj produkcję trzech nowych modeli samochodów.
Mija 35 lat ... na powierzchni 2,3 mln metrów kwadratowych /to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się nie zmienił / - funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników. W tyskiej fabryce pracuje ok. 6,0 tys. pracowników*. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników... takie małe przemysłowe miasteczko. Tak wielki sukces fabryki możliwy był jedynie dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości. W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing /WCM /, który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji, i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka. Rezultatem tych działań było zdobycie certyfikatu zintegrowanego systemu zarządzania ISO 9001/14001, PN 18001 oraz wprowadzenie zarządzania poprzez jakość we wszystkich obszarach produkcji - TQM.
W 2004r zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006r był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości - EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.
Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, ze zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym / m.in. w lipcu 2009r tyski zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing", tj. stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej/. Osiągnięty poziom Silver WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy.
Stosowany Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy - to kolejne osiągnięcie zakładu w Tychach, co potwierdził przeprowadzony w lipcu 2009r przez Jednostki Certyfikacyjne TUV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Audyt Odnowienia, potwierdzając spełnienie przez Spółkę wymagań znowelizowanej normy ISO 9001: 2008 oraz norm 14001 i PN 18001. efektem powyższego było otrzymanie przez Spółkę nowego certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania ważnego do 2011r.
Ilości wyprodukowanych w tyskim zakładzie samochodów w okresie 18.09.1975 - 15.09.2010:
126p - 2 166 349 szt.
Cinquecento - 1 164 525 szt.
Seicento - 922 240 szt.
Uno - 28 590 szt.
Siena - 3 514 szt.
Palio Weekend - 12 365 szt.
Panda - 1 806 149 szt.
500 - 587 500 szt.
Ford KA - 208 540 szt.
Razem: 6 899 772 szt.
Ilości zmontowanych w systemie SKD samochodów w latach 1996 - 2000:
Punto - 57 026 szt.
Bravo - 3 842 szt.
Brava - 19 122 szt.
Marea - 2 846 szt.
Ducato v2 893 szt.
Iveco - 2 732 szt.
Innocenti - 14 774 szt.
Razem: 103 235 szt.
W latach 1973 - 15.09.2010 wyprodukowano w d. FSM + FAP łącznie:
9 121 701 szt. samochodów**, z tego w Tychach - 7 003 007 szt.
* - Fiat Auto Poland zatrudnia obecnie ok. 6,5 tyś. pracowników
** - z uwzględnieniem produkcji samochodów w d. FSM +FAP w Bielsku - Białej.
Źródło: Fiat