Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia, rozpoczynając na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym rocznicowe imprezy obejmujące m.in. światową premierę zupełnie nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan (w USA znanego pod nazwą Sonic).
Chevrolet Aveo to jeden z najlepiej sprzedających się na całym świecie modeli Chevrolet i jedna z siedmiu europejskich premier zaplanowanych na nadchodzących 12 miesięcy. Nowe modele obejmują rodzinnego vana o nazwie Orlando, Corvette Grand Sport w wersji coupe i convertible, Captivę nowej generacji, sportową, 5-drzwiową wersję hatchback kompaktowego Cruze’a, Camaro w wersji coupe i convertible, a przede wszystkim zdobywcę szeregu nagród – samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Volt.
Rok 2010 stanowił dla Chevroleta Europe drugi najlepszy rok pod względem sprzedaży, jak również najlepsze w historii Chevroleta Europe 12 miesięcy pod względem udziałów w rynku. Całkowita sprzedaż wyniosła niecałe 480 000 pojazdów, co odpowiada rekordowemu udziałowi w rynku na poziomie 2,5 procent. „Nasze mocne wyniki 2010 roku stworzyły doskonałą scenerię dla 2011 – roku obchodów stulecia istnienia firmy”, powiedział Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Dzięki siedmiu nowym premierom zaplanowanym na obecny rok mamy fantastyczną okazję, dla dalszego rozwoju marki w Europie”.
Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. „Billy’ego” Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Cechy te pozostają kluczowe dla Chevroleta, będącego czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.
Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet – Classic Six serii C – oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych. W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Przyjmując przełomowe rozwiązania technologiczne na bardzo wczesnym etapie Chevrolet jako jedna z najlepiej sprzedających się marek w branży zmienił sposób, w jaki stosowane były one w nowych pojazdach.
Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUVach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.
Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane silnikiem Chevroleta samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili lat 50. ubiegłego wieku, stopniowo zdobywając nad nimi przewagę w kolejnych dziesięcioleciach. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.
W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony, moc i stabilność, zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 Chevrolet świętował podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.
Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.
Design innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jego skutki widoczne były przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i przystępne cenowo doskonałe osiągi. Inspirowany dziedzictwem design modelu piątej generacji, wprowadzonego w 2010 roku, szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.
W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach designu prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat.
W pochodzącej z 1955 roku edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w mainstreamowym pickupie gładkie zderzaki tylne. Stylistyka nadała tej półciężarówce płynnych, ekskluzywnych kształtów zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu typu „stepside”, typowego dla współczesnych jej samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w ciągu zaledwie kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylistyka znana była pod nazwą „fleetside”, znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.
Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. „Billy” Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego – w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.
W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym, doskonale wytworzonym samochodem osobowym. Zastosowany w nim duży, sześciocylindrowy silnik 4.9L (299 cali sześciennych) pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godzinę. Sprzedawano go za cenę 2 150 USD – odpowiednik blisko 50 000 USD obecnie, jeśli uwzględnić inflację.
Pomimo wysokiej ceny Chevrolet ceniony był za styl, precyzję i komfort. Durant wytwarzał również mniejszy, bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu wersji podstawowych i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 roku. W 1914 roku podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.
Odmiennie zorientowana linia modeli Chevroleta odniosła natychmiastowy sukces dzięki cenie odpowiadającej wartości i mocnemu, czterocylindrowemu silnikowi, który okazał się bardzo trwały. Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, iż w roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce. Ostatecznie kupujący potwierdzili słuszność wizji Duranta, a sprzedaż Chevroletów nie przestawała rosnąć. Powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup kontrolnego pakietu General Motors w roku 1916. Do 1917 roku Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy.
Durant odszedł z General Motors w 1920 roku. Założył kolejną firmę motoryzacyjną i został prominentnym inwestorem na Wall Street. Krach na giełdzie w 1929 roku okazał się fatalny dla obu przedsięwzięć. Do 1936 roku Durant zbankrutował. Zmarł w 1947 roku, pochowany został na cmentarzu Woodlawn Cemetery w nowojorskiej dzielnicy Bronx.
Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił więc do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w roku 1941, a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego, na którym wyrobił sobie markę nieustraszonego kierowcy wyścigowego i innowatora.
Napędzany elektrycznie Volt wprowadza Chevroleta w kolejny wiek i na nowo definiuje, czym jest samochód. To pierwszy na świecie samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu produkowany na skalę masową, gwarantujący całkowity zasięg rzędu 379 mil. Oznacza to, iż Volt zapewnia korzyści płynące z napędu elektrycznego, eliminując przy tym ograniczenia kojarzone z innymi pojazdami elektrycznymi dostępnymi na rynku – poszerzając tym samym granice osiągów i ekonomiczności. Jest on jednym z przykładów dziedzictwa Chevroleta na polu wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych w produktach koncentrujących się na wartości.
Filozofia myślenia przyszłościowego, która leżała u podstaw Volta od etapu koncepcyjnego do produkcyjnego leży również u podstaw produktów takich, jak Cruze i Spark, których wartość potwierdzają zdecydowane pochwały, rekomendacje zewnętrzne oraz rosnąca liczba nowych klientów Chevroleta. W podobny sposób sześć dekad dziedzictwa związanego z doskonałymi osiągami i wprowadzaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych do samochodów przystępnych cenowo kontynuują modele Camaro i Corvette.
Cruze, Aveo i Spark znajdują się wśród tych nowych samochodów, które podkreślają coraz silniejszą obecność Chevroleta na arenie międzynarodowej. Charakterystyczny dla Chevy’ego symbol „muszki” widoczny jest na samochodach w ponad 130 krajach świata, a Chevrolet potrafi wykorzystać międzynarodowe kontakty do opracowania produktów dostosowanych do lokalnych gustów i potrzeb, jednocześnie zachowując charakterystyczne dla siebie styl, wartość i osiągi. Procedury prac rozwojowych wspólne dla ośrodków konstrukcyjnych i designerskich na całym świecie również przyczyniają się do stworzenia lepiej sprawujących się, bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych pojazdów. Chevrolet wchodzi w nowe stulecie z ogromnym impetem. W kolejnych 100 latach Chevrolet przyczyni się do modyfikacji samochodu pod kątem uzupełnienia potrzeb rozwijających się społeczeństw i zmieniających się zasobów – a wszystko to z ikonicznym stylem, osiągami i wartością.
1911 – założona zostaje firma Chevrolet, zaprezentowany zostaje model Classic Six serii C sprzedawany za cenę 2 150 USD.
1914 – po raz pierwszy jako logo wykorzystana zostaje ikoniczna „muszka” Chevroleta Wprowadzony zostaje Model H z trwałym, czterocylindrowym silnikiem, który przyczynia się do umocnienia reputacji Chevroleta jako samochodu niezawodnego. Silnik napędza Chevrolety do 1928 roku.
1915 – wprowadzony zostaje Model 490. Jego nazwa wynikała z ceny wynoszącej 490 USD, co stanowiło 5 USD mniej niż cena Modelu T.
1917 – Chevrolet staje się oddziałem General Motors.
1918 – wprowadzone zostają pierwsze półciężarówki Chevroleta: jedna oparta na podwoziu Modelu 490, druga na wzmocnionym podwoziu 1-tonowym.
1929 – do sprzedaży wprowadzony zostaje nowy, sześciocylindrowy silnik górnozaworowy, reklamowany pod hasłem „sześć za cenę czterech”. Jego wystające śruby z rowkiem zdobyły mu przydomek „Stovebolt” – nazwę, która symbolizować miała wytrzymałość i trwałość Chevroleta.
1934 – Chevrolet wprowadza niezależne zawieszenie przednie.
1935 – wprowadzony zostaje model Suburban z trzema rzędami siedzeń i dużą przestrzenią bagażową. W 2011 roku obchodzi on 76-lecie i pozostaje najdłużej nieprzerwanie wytwarzanym pojazdem w historii motoryzacji.
1942 – w okresie II Wojny Światowej Chevrolet zaprzestaje produkcji pojazdów cywilnych i przestawia zakłady produkcyjne na produkcję uzbrojenia.
1953 – wprowadzony zostaje model Corvette. W pierwszym roku linie produkcyjne opuszcza zaledwie 300 egzemplarzy z nadwoziem z włókna szklanego, przyczyniają się one jednak do narodzin amerykańskiej ikony, która w 60 lat później nadal zajmuje silną pozycję.
1955 – do zmodyfikowanej oferty modeli Chevroleta wprowadzony zostaje silnik V-8 small-block, będący początkiem nowej ery przystępnych cenowo osiągów i tworzący spuściznę obecną do dnia dzisiejszego w rodzinie „LS” silników V-8 small-block spotykanych w półciężarówkach, SUVach i samochodach sportowych Chevroleta.
1956 – na antenę telewizyjną wchodzi godzinny program „Dinah Shore Chevy Show”; każdy odcinek kończy Shore śpiewający piosenkę zatytułowaną „See the USA in your Chevrolet” (Dojrzyj Amerykę w swoim Chevrolecie). Show powstał na gruzach prowadzonych przez Shore wcześniej, 15-minutowych programów; Shore była pierwszą kobietą prowadzącą własny show telewizyjny. Śpiewała „See the USA” od początku lat 50. ubiegłego wieku; piosenka była wykorzystywana w reklamach Chevroleta po zdjęciu programu z anteny w 1963 roku.
1957 – po raz pierwszy zaoferowany zostaje wtrysk paliwa.
1960 – Junior Johnson wygrywa wyścig Daytona 500 w Chevrolecie; jest to pierwsze z 21 zwycięstw Chevroleta w wyścigach NASCAR (do roku 2010) – najliczniejszych w kategorii konstruktorów.
1962 – zespół Beach Boys nagrywa piosenkę zatytułowaną „409” – odę do Chevroletów napędzanych silnikiem 409 wygrywających wyścigi na ćwierć mili w całym kraju.
1967 – wprowadzony zostaje model Camaro oferujący szereg możliwości personalizacji i charakteryzujące się doskonałymi osiągami silniki, które wkrótce czynią z niego muscle car, z którym trudno rywalizować.
1970 – Bill „Grumpy” Jenkins wygrywa pierwszy wyścig NHRA Pro Stock Winternationals w modelu Camaro.
1975 – wprowadzone zostaje hasło „Baseball, hot dogi, szarlotka i Chevrolet”.
1986 – Corvette jest pierwszym Chevroletem z nieblokującymi się hamulcami, elementem, który wkrótce pojawi się w prawie wszystkich modelach Chevroleta.
1990 – Corvette ZR-1 pokonuje trzy rekordy prędkości, w tym prędkości średniej wynoszącej 175 mil na godzinę utrzymywanej przez okres 24 godzin (w tym pit stopy).
1991 – uruchomiona zostaje „Like a Rock” (Jak skała) – kampania reklamowa półciężarówek Chevroleta wykorzystująca piosenkę Boba Segera o tym samym tytule. Kampania prowadzona była do 2004 roku i uważana jest za jedną z najbardziej skutecznych kampanii w branży motoryzacyjnej.
1994 – Jeff Gordon wygrywa pierwszy wyścig Brickyard 400 NASCAR na torze w Indianapolis w samochodzie wyścigowym Monte Carlo.
1997 – w zmienionym modelu Corvette debiutuje rodzina silników Gen III small-block V-8 – przez entuzjastów nazywanych silnikami „LS”.
2005 – Chevrolet wznawia działalność w całej Europie.
2007 – „Transformersi” to hit kinowy, w którym po raz pierwszy pojawia się Bumblebee, postać zmieniająca się w żółte Camaro.
2008 – całkowita sprzedaż Chevroleta w Europie osiąga rekordowy poziom 510 800 samochodów.
2010 – najlepszy w historii udział w rynku europejskim na poziomie 2,53%.
2010 – podwójne zwycięstwo!!! Chevrolet wygrywa wyścigi WTCC w kategorii kierowców i konstruktorów.
2011 – wprowadzony zostaje Volt będący początkiem nowej ery pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu.
Źródło: Chevrolet, fot. Chevrolet