Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Transport jest jednym z wyznaczników nowoczesnego społeczeństwa i jego ekonomicznego dobrobytu. Aby w przyszłości możliwe było zachowanie wolnego transportu, system ruchu drogowego musi spełniać wysokie wymagania jakie się przed nim stawia.
Każdy użytkownik dróg powinien mieć szansę odbycia podróży w możliwie najbezpieczniejszy, najbardziej efektywny i najwygodniejszy sposób. Aby osiągnąć ten cel, 28 partnerów z branży motoryzacyjnej – od firm elektronicznych, telekomunikacyjnych i informatycznych, przez instytuty badawcze, aż po zarządców autostrad i władze drogowe – połączyło siły prowadząc wspólny niemiecki projekt badawczy pod nazwą Aktiv. Dzisiaj, podczas posiedzenia końcowego w Mendig zaprezentowano wyniki projektu.
Aktiv to skrót od Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr (Adaptacyjne i Wspomagające Technologie w Inteligentnym Systemie Ruchu Drogowego). Chcąc uczynić ruch drogowy przyszłości bardziej bezpiecznym i płynnym, partnerzy wdrożyli 15 mniejszych projektów, które skupiły się na stworzeniu nowych systemów wspomagających kierowcę, innowacyjnych rozwiązań z zakresu wydajnej kontroli ruchu drogowego oraz wzajemnej komunikacji między pojazdem a innymi samochodami oraz między pojazdem a infrastrukturą drogową. Pracując w ramach projektu Active Safety (bezpieczeństwo aktywne), eksperci z firmy BMW Forschung und Technik GmbH wnieśli ogromny wkład w poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ponadto specjaliści z firmy BMW Group wprowadzili do projektu Traffic Management (kontrola ruchu drogowego) swoje pomysły na upłynnienie ruchu drogowego i opracowali innowacyjne funkcje nawigacyjne. Co więcej, w porozumieniu z przedstawicielami przemysłu, udało im się stworzyć podstawy do przyjęcia i wdrożenia technologii i rozwiązań z dziedziny ruchu drogowego.
Najlepsze zabezpieczenie przed wypadkiem jakie projektant może oddać w ręce kierowcy to efektywny system bezpieczeństwa aktywnego w jego pojeździe. „Jak wynika z oficjalnych statystyk oraz naszej wewnątrzprojektowej analizy danych o zdarzeniach drogowych, wiele kolizji i wypadków jest wynikiem zachowania kierowcy – błędnej lub zbyt późnej reakcji bądź jej całkowitego braku,” przekonuje Dr Peter Zahn, kierownik projektu w firmie BMW Forschung und Technik GmbH w badaniach projektowych Aktiv. „Przyśpieszenie czasu reakcji o każdą kolejną dziesiętną sekundy znacznie zwiększa szanse na uniknięcie wypadku jeśli w sytuacjach krytycznych pojazd „myśli” samodzielnie i reaguje błyskawicznie w chwilach rozproszenia uwagi kierującego”, wyjaśnia Dr Zahn. Kluczową sprawą jest zatem możliwie najszybsza interwencja w chwili zagrożenia, mająca na celu ochronę kierowcy, ale bez jednoczesnego „niańczenia” go, bowiem to on trzyma w ręku kierownicę.
Dlatego też w ramach projektu Active Safety specjaliści z firmy BMW Forschung und Technik GmbH opracowali rozwiązanie wspomagające kierującego, które nazwano Systemem Wspomagania Hamowania Awaryjnego (ang. Active Hazard Braking). System ten nie ogranicza się jedynie do zwykłego ograniczania skutków kolizji, do czego zostały przecież stworzone standardowe systemy wspomagające nagłe hamowanie. Głównym zadaniem systemu AHB jest – w miarę możliwości – ograniczenie ryzyka najechania. Zainstalowane w pojeździe skanery laserowe monitorują warunki na drodze przed i po bokach samochodu, a czujniki radiolokacyjne sytuację za pojazdem. Ponadto w pewnych okolicznościach ocenie poddawane jest zachowanie kierowcy. „Jeśli czujniki wykryją zagrożenie kolizją, kierujący jest powiadamiany o zaistniałej sytuacji i – jeśli to konieczne – hamulce zostają uruchomione z pełną siłą by zapobiec wypadkowi”, wyjaśnia Philipp Reinisch z firmy BMW Forschung und Technik GmbH, który jest autorem rozprawy naukowej na temat systemu AHB.
Kolejnym ważnym przedmiotem badań prowadzonych w filii firmy BMW Group jest system komunikacyjny Car2x, którego istotą jest wymiana danych między pojazdem i innymi samochodami lub między pojazdem i infrastrukturą drogową. Projekt ten nie ogranicza się jedynie do samochodów, bowiem program ConnectedRide firmy BMW Motorrad uwzględnia również jednoślady. Dane pochodzące z innych pojazdów, uzyskane przez system komunikacyjny Car2x, to podstawa funkcjonowania system wspomagającego kierowcę, który stworzono w ramach podprojektu Bezpieczne Skrzyżowanie (Intersection Assistance). „Jeśli system wykryje, że kierowca znajdujący się na drodze podporządkowanej źle ocenia odległość i moment wjazdu na skrzyżowanie, system ostrzeże kierującego przy pomocy sygnałów wizualnych i dźwiękowych o potencjalnym zagrożeniu kolizją. W czasie przewidzianym na reakcję kierowcy system przez sekundę wyhamowuje pojazd używając około 30% maksymalnej siły hamowania. Ma być to wyraźny sygnał dla kierującego, że powinien sam rozpocząć manewr hamowania. Jednocześnie jednoślad poruszający się po drodze z pierwszeństwem przejazdu celowo zwraca na siebie większą uwagę – włączane są światła drogowe, dodatkowe, boczne światła ostrzegawcze LED oraz światła awaryjne, dzięki czemu motocykl staje się bardziej widoczny na drodze. Jeśli ryzyko wypadku jest bardzo duże dodatkowo uruchamiany jest ostrzegawczy sygnał dźwiękowy jednośladu. Jednocześnie motocyklista zachowuje pełną kontrolę nad maszyną”. Autorem tego jasnego i czytelnego opisu jest Dr Felix Klanner, który opracował system Intersection Assistance w firmie BMW Forschung und Technik GmbH.
Pozostałe podprojekty w ramach projektu Active Safety to m.in. zintegrowany system wspomagania stabilizacji poprzecznej (Integrated Lateral Assistance), system bezpieczeństwa pieszego i rowerzysty (Pedestrian and Cyclist Safety) oraz projekt łączony – system bezpieczeństwa i świadomości kierującego (Driver Awareness and Safety).
Pod wspólną nazwą Adaptive Navigation firma BMW Group prezentuje rozwiązanie, którego celem jest połączenie różnych źródeł informacji. Obecnie na rynku działa już liczne grono dostawców informacji o ruchu drogowym, którzy udostępniają coraz to nowsze źródła danych drogowych, takich jak np. system powiązanych danych, radiowy system informacyjny dla kierowców FCD (ang. Floating Car Data), rozszerzony radiowy system informacyjny dla kierowców XFCD (ang. Extended Floating Car Data), system danych dostępnych w telefonach komórkowych oraz archiwalne krzywe natężenia ruchu. „Jednak trzeba pamiętać, że znajdujemy się dopiero na początku drogi, a w przyszłości będziemy mieli do dyspozycji szeroką gamę nowych źródeł informacyjnych. Szczególną rolę odgrywać będą firmy zbierające dane np. Google, a wirtualne portale społecznościowe takie jak choćby Facebook, Twitter czy MySpace wykorzystają swe zalety by zalać rynek ofertą informacyjną, która częściowo może być wolna od opłat. Jednak w tym wszystkim jedno zagadnienie zostanie ogólnie pominięte – pragnienie klienta by otrzymać sprawdzoną, wartościową informację”, wyjaśnia Dr Irina Matschke z firmy BMW. „Głównym wyzwaniem będzie stworzenie unikalnego produktu udostępniającego wartościowe informacje z różnorodnych źródeł, z których każde dostarczać będzie cząstkowe, ale sprawdzone dane”, przekonuje Dr Matschke. Dlatego też w projekcie Aktiv firma BMW Group opracowała logikę fuzyjną, która łączy różne źródła informacyjne i udostępnia je klientowi podczas wytyczania trasy. Tym sposobem, gdy klient wyrusza w podróż, ma już jasny obraz tego, co może napotkać po drodze oraz w miejscu docelowym, obraz uwzględniający typowe warunki drogowe oraz najbardziej korzystny i niekorzystny scenariusz.
W projekcie Cooperative Cars eksperci badali do jakiego stopnia technologie telefonów komórkowych takie jak Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej (standard UMTS) nadają się do bieżącej wymiany istotnych danych między systemami zarządzania ruchem drogowym i systemami wspomagającymi kierowcę. Firma BMW Forschung und Technik GmbH bada obecnie funkcjonalność tego typu technologii komórkowych w pojeździe testowym oraz w testach symulacyjnych, a także ocenia stopień ich użyteczności w systemach wspomagających wymianę danych takich jak system Intersection Assistance.
Wymienione poniżej firmy i organizacje brały czynny udział w projekcie badawczym Aktiv: Allianz, Audi, BMW Forschung und Technik GmbH, BMW Group, Bosch, Federalna Dyrekcja Dróg w Niemczech, Continental, DaimlerChrysler, DDG, Ericsson Eurolab R&D Germany, Ford, Państwowy Instytut Drogowy w Hessen, HTW Saarland, IBEO, IFAK Magdeburg, MAN Commercial Vehicles, Opel, PTV, Siemens, politechnika monachijska, Teleatlas, Transver, uniwersytet hanowerski, uniwersytet w Kassel, Vodafone Group R&D Germany oraz Volkswagen. Ponadto liczne uczelnie wyższe oraz inne instytucje badawcze, a także małe i średnie firmy brały udział w projekcie jako podwykonawcy.
Źródło: Moto Target