Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Bosch zatrudnia w dziale badawczo-rozwojowym technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych blisko 800 pracowników. Na badania i rozwój elektryfikacji napędu firma przeznacza rocznie blisko 400 milionów euro. W fabrykach w Reutlingen i Hildesheim trwają przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji modułów energoelektronicznych i silników elektrycznych.
Po udanym wprowadzeniu na rynek równolegÅ‚ych napÄ™dów hybrydowych firma Bosch zwiÄ™kszyÅ‚a nakÅ‚ady inwestycyjne w technologie napÄ™dowe przeznaczone dla pojazdów stricte elektrycznych. – Ten rodzaj napÄ™du bÄ™dzie orientowaÅ‚ siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci na indywidualnych potrzebach użytkowników. Samochody elektryczne bÄ™dÄ… przy tym odgrywać coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ – wyjaÅ›nia dr Rolf Bulander, Prezes ZarzÄ…du dziaÅ‚u Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Samochody elektryczne majÄ… wiele atutów, szczególnie w dużych oÅ›rodkach miejskich, gdzie mogÄ… zmniejszyć obciążenie aglomeracji emisjÄ… spalin. Auta zasilane prÄ…dem ze źródeÅ‚ odnawialnych przyczyniajÄ… siÄ™ w dużym stopniu także do obniżenia emisji CO2. Åšredni i daleki zasiÄ™g to nadal domena udoskonalanych, oszczÄ™dnych pod wzglÄ™dem spalania nisko- i wysokoprężnych silników spalinowych. Pojazdy hybrydowe speÅ‚niajÄ… wymagania wszystkich trzech profili jazdy, natomiast pojazdy z ogniwami paliwowymi sÄ… przeznaczone przede wszystkim do pokonywania dÅ‚ugich dystansów. – Dlatego zajmujemy siÄ™ obydwoma tematami – doskonalimy silniki Diesla oraz silniki benzynowe, a jednoczeÅ›nie zwiÄ™kszamy zaangażowanie w dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu elektryfikacjÄ™ napÄ™dów samochodowych – mówi Bulander.
Napędy hybrydowe będące kombinacją silnika spalinowego i elektrycznego są pomostem na drodze do aut z napędem czysto elektrycznym. Modele hybrydowe Porsche Cayenne S i Volkswagen Touareg zadebiutowały w tym roku jako pierwsze pojazdy z innowacyjnym, równoległym napędem hybrydowym firmy Bosch. Również koncern PSA prowadzi z firmą Bosch współpracę w zakresie rozwoju pojazdów hybrydowych z silnikami Diesla i napędem elektrycznym na cztery koła, które od roku 2011 mają wejść do produkcji seryjnej. Bosch projektuje i dostarcza moduły energoelektroniczne oraz silniki elektryczne dla koncernu PSA. Utworzony w 2009 roku dział produktowy technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych ma w planach kolejne projekty. W 2004 roku rozpoczęło działalność Biuro projektów technologii hybrydowych, zatrudniające wówczas ok. 100 pracowników. Obecnie nad technologiami dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych pracuje w Boschu ok. 800 pracowników na całym świecie. Doliczyć do nich należy ok. 650 pracowników zatrudnionych przez utworzoną w roku 2008 spółkę SB LiMotive - joint venture Boscha z Samsungiem - która pracuje nad akumulatorami litowo-jonowymi do zastosowań w motoryzacji. Pierwszym klientem spółki jest BMW. Producent aut z Bawarii będzie zamawiać w SB LiMotive ogniwa akumulatorowe dla elektrycznego modelu Megacity Vehicle.
Bosch dysponuje już peÅ‚nym portfolio produktów dla napÄ™dów hybrydowych i elektrycznych. Zawiera ono komponenty podstawowe, jak np. moduÅ‚y energoelektroniczne, które sterujÄ… przepÅ‚ywem energii elektrycznej w pojazdach hybrydowych i elektrycznych oraz silniki elektryczne o wysokim momencie obrotowym. W Reutlingen przygotowywana jest wÅ‚aÅ›nie linia do produkcji seryjnej modułów energoelektronicznych, a druga linia, produkujÄ…ca silniki elektryczne, powstaje w Hildesheim. Do tego dochodzÄ… jeszcze specjalne Å‚adowarki, które w hybrydach Plug-in oraz w autach elektrycznych bÄ™dÄ… umożliwiaÅ‚y doÅ‚adowanie akumulatora z gniazda elektrycznego. Celem dalszego rozwoju tych komponentów jest obecnie redukcja ich ciężaru i wielkoÅ›ci konstrukcyjnej, a także poprawa sprawnoÅ›ci tak, aby przy danej pojemnoÅ›ci akumulatora można byÅ‚o osiÄ…gnąć jak najwiÄ™kszy zasiÄ™g pojazdu elektrycznego. DziÄ™ki akumulatorom litowo-jonowym, które powstajÄ… w SB LiMotive, Bosch jest już w stanie oferować kompletne napÄ™dy elektryczne – od zasobnika energii aż po silnik elektryczny. Blisko 400 milionów euro rocznie Bosch przeznacza na badania i rozwój elektryfikacji napÄ™du.
Zastosowanie napędów hybrydowych i elektrycznych ma wpływ na wiele innych komponentów i systemów w pojeździe, w których rozwój Bosch także inwestuje. Wśród tych komponentów znajdują się np. elektryczne układy wspomagania kierownicy, systemy hamulcowe oraz ESP, przystosowane specjalnie do potrzeb pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych i kontrolujące efektywność hamowania tradycyjnych hamulców ciernych oraz hamowania elektrycznego. W grupie produktów powiązanych znajdują się także efektywne systemy zarządzania energią cieplną dla systemów ogrzewania i klimatyzacji w pojazdach elektrycznych czy też systemy nawigacyjne, obliczające optymalne i energooszczędne trasy przejazdu.
Dzięki swojemu know-how firma Bosch wnosi znaczący wkład w analizę, ocenę i dalszy rozwój techniki, infrastruktury i koncepcji mobilności, tworząc tym samym warunki przyjazne dla sukcesywnego wprowadzania pojazdów elektrycznych na rynki światowe. Według prognoz Bosch w 2020 roku po ulicach jeździć będzie ok. 3 miliony pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu Plug-in oraz ok. 6 milionów samochodów hybrydowych przy ogólnej liczbie ok. 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów. Liczba ta może się jednak zmienić, w zależności od przyszłych przepisów ustawowych, rosnących cen paliwa oraz postępu w dziedzinie technologii akumulatorowych. Jednak nawet jeśli dalsza przyszłość należy do pojazdów elektrycznych, jasne jest, że w ciągu najbliższych 20 lat na rynku dominować będą wciąż silniki spalinowe.
Źródło: Bosch, fot. Bosch