Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Fabryka kabin Volvo Trucks w Umeå wkrótce bÄ™dzie caÅ‚kowicie neutralna pod wzglÄ™dem emisji CO2. Cel ten jest osiÄ…gany poprzez zastÄ™powanie propanu eterem dimetylowym (DME) oraz redukcjÄ™ zużycia energii, polegajÄ…cÄ… na wykorzystaniu zimnych wód podziemnych do chÅ‚odzenia urzÄ…dzeÅ„ przemysÅ‚owych. JednoczeÅ›nie dokonano daleko idÄ…cej modernizacji lakierni, która dziÄ™ki temu staÅ‚Ä… siÄ™ jednÄ… z najbardziej ekologicznych i energooszczÄ™dnych lakierni na Å›wiecie.
W zwiÄ…zku z odbywajÄ…ca siÄ™ w dniach 14-16 października w Umeå w Szwecji, konferencjÄ… ministrów paÅ„stw europejskich, Volvo Trucks zaprezentowaÅ‚o swoje wyjÄ…tkowo skuteczne dziaÅ‚ania proekologiczne w fabryce kabin w Umeå. Od kilku lat Volvo inwestuje znaczne Å›rodki w zwiÄ™kszenie sprawnoÅ›ci energetycznej tego zakÅ‚adu. Wszystko po to, by w ciÄ…gu kilku nastÄ™pnych lat fabryka staÅ‚a siÄ™ neutralna pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla i korzystaÅ‚a z lokalnie wytwarzanej energii. W ciÄ…gu ostatniej dekady zużycie energii spadÅ‚o o 30 procent, w przeliczeniu na wyprodukowanÄ… kabinÄ™, przy jednoczesnym rekordowym wzroÅ›cie produkcji.
Sukces proekologicznych dziaÅ‚aÅ„ w Umeå zainspirowaÅ‚ Volvo Trucks do skorygowania swoich celów Å›rodowiskowych, które obecnie zakÅ‚adajÄ… m.in., że wszystkie duże zakÅ‚ady produkcyjne firmy muszÄ… do 2010 r. osiÄ…gnąć neutralność pod wzglÄ™dem emisji CO2.
- Umeå jest dla nas wzorem i symbolem naszego zaangażowanie w ochronÄ™ Å›rodowiska. Fabryka ta od wielu lat prowadzi wyjÄ…tkowo skutecznÄ… politykÄ™ proekologicznÄ…, opracowuje nowatorskie rozwiÄ…zania i udowadnia, że zaangażowanie to może być korzystne zarówno dla Å›rodowiska, jak i firmy - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony Å›rodowiska w Volvo Trucks.
Obecnie okoÅ‚o 90 procent energii zużywanej przez fabrykÄ™ pochodzi ze źródeÅ‚ odnawialnych. Celem jest osiÄ…gniÄ™cie poziomu 100 procent. Ze 106 GWh energii zużytej w Umeå w 2008 r., 13 procent nadal pochodzi z propanu, chociaż w porównaniu do roku 2006 zużycie tego gazu spadÅ‚o o poÅ‚owÄ™. Propan wykorzystywany do opalania pieców lakierniczych zostaÅ‚ zastÄ…piony energiÄ… dostarczanÄ… z ciepÅ‚owni i obecnie jest jedynym rodzajem paliwa kopalnego używanym w fabryce. Energia z ciepÅ‚owni zastÄ…piÅ‚a również olej opaÅ‚owy, dziÄ™ki czemu emisja CO2 zostaÅ‚a zredukowana o 8000 ton rocznie. Aktualne zużycie energii odnawialnej osiÄ…ga poziom 80 GWh rocznie. Wykorzystywany wciąż propan jest zastÄ™powany DME pozyskiwanym z biomasy. Jest to wspólne przedsiÄ™wziÄ™cie uniwersytetu w Umeå oraz Umeå Energi, Ö-vik Energi i Volvo Trucks. - Projekt wdrażania DME jest dobrym przykÅ‚adem efektywnej współpracy przy poszukiwaniu realistycznych rozwiÄ…zaÅ„ pomiÄ™dzy Å›rodowiskami naukowymi, przemysÅ‚em i spoÅ‚eczeÅ„stwem - kontynuuje Lars Mårtensson.
Najbardziej radykalne oszczędności energii dotyczą fabrycznego sytemu chłodzenia. W pobliżu rzeki Ume i fabryki Volvo płynie podziemna rzeka, w której woda ma stałą, bardzo niską temperaturę, zarówno zimą, jak i latem. Lodowata woda z tej rzeki jest pompowana dwukilometrowym rurociągiem do fabryki i wykorzystywana w różnego rodzaju systemach chłodzących, zastępując klasyczne chłodnie, w których wcześniej stosowano np. freon. Największym odbiornikiem wody chłodzącej jest instalacja osuszania powietrza tłoczonego do kabin lakierniczych. Po raz pierwszy zimna woda spod ziemi popłynęła do fabryki rok temu. Równoważna wydajność wodnego systemu chłodzenia to 3000 kilowatów.
Działania na rzecz realizacji celów środowiskowych doprowadziły również do zredukowania zużycia energii i emisji zanieczyszczeń w lakierni. W ramach kilkuetapowego projektu zmodernizowano wydział lakierniczy i usprawniono proces lakierowania. Rezultatem jest zmniejszenie zużycia farb i rozpuszczalników oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W 1988 r. na każdy metr kwadratowy lakierowanej powierzchni kabiny przypadało około 70 gramów rozpuszczalników emitowanych do otoczenia. Dzisiaj emisja ta nie przekracza 10 gramów i jest o wiele niższa od obowiązującego w Unii Europejskiej limitu 55 gramów na metr kwadratowy.
- Obecnie mamy najczystszÄ… lakierniÄ™ na Å›wiecie pod wzglÄ™dem emisji rozpuszczalników do atmosfery i naszym celem jest utrzymanie tej czoÅ‚owej pozycji - mówi Anders Olausson, dyrektor zakÅ‚adu produkcyjnego Volvo Trucks w Umeå. - Chcemy kontynuować nasze wysiÅ‚ki, by osiÄ…gnąć równie wysokÄ… pozycjÄ™ pod wzglÄ™dem emisji innych zanieczyszczeÅ„ i zużycia energii. Widzimy, że to co robimy sÅ‚uży Å›rodowisku, a także zwiÄ™ksza opÅ‚acalność produkcji - konkluduje Olausson.
Projekt „Ice-River Cooler", zrealizowany przez Volvo Trucks we współpracy z przedsiÄ™biorstwem wodociÄ…gowym z Umeå, UMEVA. Rezultatem projektu sÄ… korzyÅ›ci dla Å›rodowiska oraz znaczne oszczÄ™dnoÅ›ci kosztów zarówno w obszarze inwestycji, jaki bieżącej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Źródło: Volvo, fot. Volvo