samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Układ kierowniczy

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-29

Układ kierowniczy jest jednym z niezbędnych układów w samochodzie. Układ ten odpowiedzialny jest za sterowanie pojazdem czyli umożliwienie jazdy na wprost, skręcania oraz omijania przeszkód znajdujących się na torze jazdy samochodu.

Technicznie mówiąc głównym zadaniem układu kierowniczego jest zamiana momentu obrotowego wywieranego przez kierowce na koło kierownicy na obrót kół pojazdu. Mogą to być koła przednie, tylne lub też przednie i tylne.

W skład podstawowego układu kierowniczego wchodzi koło kierownicy, kolumna kierownicza, przekładania kierownicza, drążki kierownicze oraz końcówki drążków. Przy czym kolumna kierownicza powinna być tak zbudowana aby w razie wypadku uniemożliwić “wejście” kierownicy do wnętrza pojazdu czyli kierownica powinna w miarę możliwości pozostać na swoim miejscu.

Dla bardziej zaawansowanych konstrukcji stosuje się elektryczne lub hydrauliczne rozwiązania układu kierowniczego. Układy te podnoszą sprawność układu, a tym samym zmniejszają siłę jaką kierowca musi przyłożyć do koła kierownicy aby móc skręcić kołami samochodu.

Obecnie większość pojazdów wyposażona jest w układ kierowniczy ze wspomaganiem. Zapewnia to znaczne zmniejszenie siły potrzebnej do wywołania skręcenia kół. Wspomaganie układu kierowniczego może być również hydrauliczne, elektryczne lub hydrauliczno-elektryczne. Bez względu na to jaki rodzaj wspomagania zastosowany jest w pojeździe, dla jego zadziałania konieczne jest uruchomienie silnika pojazdu.

W ostatnich czasach coraz częściej usłyszeć można o inteligentnych układach kierowniczych, które są w stanie samodzielnie prowadzić pojazd są one jednak jeszcze w fazie dopracowywania jak również znacznie ograniczone przepisami dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego.

Obecnie stosowane są już rozwiązania pozwalające na utrzymanie pojazdu na danym pasie ruchu lub układy, które samodzielnie naprowadzają pojazd na wybrany wcześniej tor jazy wtedy np kiedy kierowca zaśnie. Są one jednak obecnie stosowane tylko w pojazdach klasy wyższej. W przyszłości zapewne uda nam się doczekać pojazdu który sam doprowadzi nas do miejsca docelowego.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gosia28
Data nadesłania:
  28.09.2007 15:38
Nie wyobrażam sobie jak kiedyś można było jeździc samochodem bez wspomagania. to fajna męczarnia musiała być.
Dobrze ze ktoś wymyslił wspomaganie chwała mu za to
Autor(ka): Rzaba
Data nadesłania:
  05.04.2012 11:23
A ja sobie wyobrażam. Pamietam jak zdałam egzamin na prawo jazdy to ojciec mnie wział starym oplem vectrą BEZ WSPOMAGANIA na zapchany parkcing i kazał mi parkowac. MASAKRA!! Zakwasy miałam chyba przez 2 tygodnie. Mozna wszystko:)
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Układ hamulcowy - podstawowe informacje

Układ hamulcowy - podstawowe informacje

Układ hamulcowy, jest jednym z najistotniejszych podzespołów... » ...więcej
Układ stabilizacji toru jazdy ESP

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

ESP (Electronic Stability Program) to system stabilizacji to... » ...więcej
Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia

Układ kierowniczy należy do jednych z najważniejszych podzespołów znajdujących się w samochodzie. Cz... » ...więcej
Kierownica w bolidzie F1

Kierownica w bolidzie F1

W ostatnich latach kierownice, które instalowane są w bolidach Formuły 1 przeszły praktycznie całkow... » ...więcej
Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Rodzaje i budowa układu chłodzenia

Dość ważnym układem umożliwiającym pracę silnika spalinowego... » ...więcej
Budowa pojazdu samochodowego

Budowa pojazdu samochodowego

W budowie pojazdu samochodowego wyróżnić można kilka niezbędnych podzespołów. Są w tej grupie elemen... » ...więcej
Budowa układu wydechowego

Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy jest ważnym elementem budowy samochodu, który podnosi komfort podróżowania, a zaraze... » ...więcej
Dodatki, uszlachetniacze, uszczelniacze...

Dodatki, uszlachetniacze, uszczelniacze...

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów różnego rodzaju doda... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery