samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-05-11

ESP (Electronic Stability Program) to system stabilizacji toru jazdy. Układ ten należy do grupy aktywnego bezpieczeństwa, w której skład wchodzą także ABS oraz ASR. Działanie tego systemu w wielu sytuacjach umożliwia uniknięcie groźnych sytuacji podczas pokonywania zakrętów, co oczywiście nie oznacza, że posiadając ESP możemy zapomnieć o prawach fizyki.

Działanie

Działanie systemu ESP. Fot.: Bosch Działanie systemu ESP.
Fot: Bosch

Układ ESP łączy w sobie działanie:

System ESP jest bardzo zaawansowany, działa w oparciu o ogromną ilość czujników (czterokrotnie więcej niż w przypadku ABS-u) oto kilka z nich:

  • czujnik skrętu kierownicy
  • czujnik prędkości obrotowej wokół osi pionowej samochodu
  • czujnik momentu obrotowego
  • czujnik prędkości obrotowej koła
  • czujnik przyspieszenia poprzecznego
  • czujnik ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach.

System aktywuje się samoczynnie w momencie wykrycia tendencji do poślizgu w czasie pokonywania zakrętu (nadsterowność, podsterowność).

Mimo skomplikowanej budowy działa dzięki prostym prawom fizyki: w momencie podsterowności (przód samochodu wyjeżdża poza zakręt) blokowana jest oś tylna, która automatycznie ma mniejszą przyczepność, w związku z tym zaczyna zachodzić delikatna nadsterowność (tył samochodu wyjeżdża poza zakręt). Wszystkie procesy zachodzą w ciągu setnych sekund i powodują kontrolowany poślizg wszystkich kół samochodu.

Analogicznie wygląda sytuacja w momencie nadsterowności.

Korzyści

Napotykając nieoczekiwaną przeszkodę na naszej drodze musimy gwałtownie wykonać przynajmniej dwa manewry, ostry ruch kierownica w jedną ze stron w celu ominięcia przeszkody a następnie tzw. kontrę w stronę przeciwną, aby powrócić na swój tor jazdy.

Jadąc samochodem bez ESP jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia dużej nadsterowności, która może doprowadzić do obrócenia samochodu wokół własnej osi, co w ostateczności może spowodować wypadnięcie z drogi.

Analogiczna sytuacja samochodem z ESP po gwałtownym ruchu kierownicą chcemy powrócić na swój pas, w dużym uproszczeniu wygląda to tak, czujniki wykrywają nadsterowność, blokują automatycznie przednie, koła, co chroni nas przed obróceniem samochodu wokół własnej osi, następnie blokowana jest oś tylna ułatwia nam to powrót na swój pas ruchu.

Błędem jest sądzić, że system ESP pozwoli nam pokonać każdy zakręt z dowolną prędkością. Jest to oczywiście nierealne, gdyż dzięki niemu nie wzrasta przyczepność kół do podłoża.

Nazewnictwo

Jeśli chodzi o nazewnictwo, to z ESP sytuacja wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku ABS-u i ASR-u. Istnieje duża nieścisłość, gdyż każdy z koncernów przez pewien czas miał własną nazwę dla tego systemu.

Nie powinna dziwić nas sytuacja(szczególnie w starszych pojazdach), gdy spotkamy się z nazwą:

  • ASMS
  • STC
  • DSTC
  • ICM
  • PSM
  • CDC
  • IVD
  • VDC

Przyszłość

ESP jest trzecim, jeżeli chodzi o powszechność systemem aktywnego bezpieczeństwa, staje się on coraz bardziej popularny, gdyż w dużym stopniu chroni nas przed bardzo niebezpiecznymi sytuacjami(m. in. dachowanie po wypadnięciu z drogi).

Prawdopodobnie za kilka lat stanie się wyposażeniem standardowym nowych samochodów.

Należy jednak pamiętać, że żaden system elektroniczny nie jest w stanie zastąpić zdrowego rozsądku kierowcy.

Wasze komentarze:

Autor(ka): koko
Data nadesłania:
  24.07.2007 15:02
na pewno w kolejnym moim samochodze znajdzie sie taki system
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  22.08.2008 13:46
najkrócej działanie esp: wywołując kontrolowany poślig zapobiega poślizgowi
Autor(ka): tolkin
Data nadesłania:
  30.10.2009 20:11
To powinno być standard jak ABS.
Autor(ka): skyline
Data nadesłania:
  23.04.2010 14:50
"Błędem jest sądzić, że system ESP pozwoli nam pokonać każdy zakręt z dowolną prędkością."
Dobrze że to napisaliście wytłuszczonym drukiem bo spotkałem bardzo wielu kierowców którzy mówią że auto z esp nie wpada w ogóle w poślizg. Aż strach pomyśleć co by się działo gdyby taki kierowca dostał auto z esp. TRUP NA PIERWSZYM ZAKRĘCIE !!!
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Układ kierowniczy

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy jest jednym z niezbędnych układów w samochodzie. Układ ten odpowiedzialny jes... » ...więcej
Układ hamulcowy - podstawowe informacje

Układ hamulcowy - podstawowe informacje

Układ hamulcowy, jest jednym z najistotniejszych podzespoł... » ...więcej
Kategorie prawa jazdy

Kategorie prawa jazdy

Wielu z was zastanawiało się pewnie nie raz nad oznaczeniami kategorii w prawie jazdy. Z chwilą w... » ...więcej
Utrzymuj tor jazdy

Utrzymuj tor jazdy

Pokonywanie zakrętów to jeden z najczęstszych manewrów, jakie kierowcy wykonują podczas jazd... » ...więcej
Światła do jazdy dziennej - taniej i lepiej?

Światła do jazdy dziennej - taniej i lepiej?

Ostatnia zmiana przepisów wymusza na kierowcach jazdę prze... » ...więcej
Światła LED do jazdy w dzień w Polo i Golfach

Światła LED do jazdy w dzień w Polo i Golfach

Volkswagen wprowadził innowacyjne światła LED do jazdy... » ...więcej
MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy

MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy

MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy MINI obchod... » ...więcej
Przepis unijny obowiązujący od listopada 2011 roku

Przepis unijny obowiązujący od listopada 2011 roku

Nowy przepis unijny obowiązujący od listopada 2011: ESP... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia