samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Geometria zawieszenia

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-07-27

Układ kierowniczy należy do jednych z najważniejszych podzespołów znajdujących się w samochodzie. Często jednak zdarza się że kierowcy samochodu nie zwracają uwagi na ustawienie kół, cześć z nich nie wie nawet jak ważną czynnością jest prawidłowe ich ustawienie. Złe ustawienie kół może nieść za sobą katastrofalne skutki i doprowadzić do groźnego wypadku. Najmniej groźnym efektem nieprawidłowego ustawienia zawieszenia jest zwiększone zużycie opon i paliwa.

Do prawidłowego działanie układu kierowniczego konieczne jest ustawienie kilku kątów aby układ mógł działać prawidłowo. Oto niektóre z kątów, na które warto zwrócić uwagę:

Zbieżność

Zbieżność Zbieżność

Mianem zbieżności możemy określić różnice odległości pomiędzy obręczami kół mierzonej z przodu i z tyłu krawędzi obręczy. Pomiaru tego dokonuje się w płaszczyźnie poziomej równoległej do podłoża, przechodzącej przez środek obrotu kół.

Rozróżnić możemy:

  • zbieżność dodatnią gdy koła skierowane są do wewnątrz patrząc z góry pojazdu,
  • zbieżność ujemną (rozbieżność), kiedy koła skierowane są na zewnątrz
  • zbieżność całkowitą będącą sumą zbieżności połówkowych kół (z zachowaniem znaku).
Rozbieżność Rozbieżność

Nieprawidłowe ustawienie zbieżności w samochodzie powoduje pogorszenie stabilności prowadzenia pojazdu oraz znaczne skrócenie żywotności ogumienia.

Kąt pochylenia koła...

... to kąt zawarty pomiędzy płaszczyzną koła a prostą pionową prostopadłą do płaszczyzny podstawy.

Rozróżniamy pochylenie dodatnie i ujemne. Pochylenie ujemne występuje wtedy gdy koło skierowane jest do wewnątrz patrząc z tyłu lub z przodu pojazdu, natomiast pochylenie dodatnie występuje wtedy gdy koło pochylone jest na zewnątrz.

Kąt pochylenia koła Kąt pochylenia koła

W tylnych kołach napędzanych prowadzonych osią sztywną mają pochylenie równe 0° natomiast koła prowadzone na wahaczach mają niewielkie pochylenie ujemne. Wartość kąta pochylenia kół jednej osi nie powinna przekraczać 0.5°. Zbyt duża wartość kąta pochylenia powoduje to szybsze zużywanie się opon pojazdu oraz nadmierne obciążenie łożysk piasty oraz „ściąganie” pojazdu w bok.

Obecnie w większości samochodów regulacja kąta pochylenia koła sprowadza się do wymiany wadliwej części, która powoduje złe jego ustawienie.

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy

Kąt pochylenia sworznia Kąt pochylenia sworznia

Jest to kąt jaki tworzy sworzeń zwrotnicy z prostą pionową prostopadła do powierzchni podłoża mierzony wzdłuż osi poprzecznej pojazdu. W przypadku pojazdów ze sworzniami kulistymi (przegubami) jest to prosta przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni podczas skrętu. Odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę jezdni osi: sworznia zwrotnicy i pochylenia koła nazywa się promieniem zataczania. Promień zataczania określa się jako dodatni jeżeli punkty przecięcia tych osi leżą poniżej płaszczyzny jezdni. Natomiast jako ujemy jeżeli leżą powyżej. W nowoczesnych pojazdach stosowany jest ujemny promień zataczania dzięki czemu możliwa jest jazda na wprost podczas hamowania nawet kiedy zostanie uszkodzony jeden z obwodów hamulcowych.

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Kąt wyprzedzenia sworznia Kąt wyprzedzenia sworznia

Jest to kąt mierzony pomiędzy osią pionową prostopadłą do płaszczyzny podłoża, a osią jaką tworzy sworzeń zwrotnicy ale mierzony wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Kąt ten określa się jako dodatni (wyprzedzenie sworznia zwrotnicy) jeżeli punkt przecięcia osi sworznia z jezdnia znajduje się przed punktem styku opony z jezdnią. Natomiast ujemy (kąt opóźnienia sworznia zwrotnicy) występuje wtedy gdy w przypadku gdy punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z jezdnią występuje za punktem styku opony z jezdnią. Prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy pozwala na samoczynne powrócenie kół samochodu do pozycji jazdy na wprost po wykonaniu skrętu np. po pokonywaniu zakrętu.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Geometria zawieszenia

Wasze komentarze:

Autor(ka): aRko Honda Civic 5
Data nadesłania:
  06.01.2009 21:47
super wytłumaczenie dzieki :)
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Elementy i rodzaje zawieszenia

Elementy i rodzaje zawieszenia

W nowoczesnych konstrukcjach samochodów spotykamy się z coraz bardziej zaawansowanymi układami za... » ...więcej
Aktywne zawieszenie

Aktywne zawieszenie

Podstawową rzeczą wpływającą na komfort jazdy samochodem jest charakterystyka zawieszenia. W wi... » ...więcej
Prezentacja rajdowej wersji Abarth 500 w San Remo

Prezentacja rajdowej wersji Abarth 500 w San Remo

Z okazji 51. Rajdu San Remo firma Abarth zaprezentowała sw... » ...więcej

Skróty w motoryzacji - cz. 3 - R do Z

Trzecia i ostatnia cześć naszego "słownika" mot... » ...więcej
Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep zaprezentował nowy model Grand Cherokee, który opr... » ...więcej
Nowy Megane Renault Sport

Nowy Megane Renault Sport

Nowy Megane Renault Sport Najnowszy model w ofercie seryjnie produkowanych samochodów sportowych Re... » ...więcej
Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Firma Bosch u progu rozpoczynającego się okresu jesienn... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia