samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Pompowanie kół azotem

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-07-17

W ostatnim czasie coraz bardziej popularne staje się pompowanie kół azotem. Czy rzeczywiście są ku temu odpowiednie przesłanki czy to tylko kolejny wymysł w celu zarobienia pieniędzy? Okazuje się ze pompowanie kół azotem niesie za sobą określone korzyści ekonomiczne jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo.

Manometr

Początkowo pompowanie kół azotem stosowano tylko w pojazdach bardzo obciążonych i pracujących w ciężkich warunkach np: w lotnictwie czy w przemyśle wydobywczym. Obecnie jest to czynność na którą decyduje się coraz większa liczba posiadaczy samochodów osobowych.

Zalety pompowania kół azotem

  • azot znacznie zwiększa żywotność opony
  • azot znacznie wydłuża czas stałego ciśnienia w oponie (w oponie napompowanej powietrzem znacznie szybciej można zaobserwować spadek ciśnienia) przez co wydłuża się czas żywotności opony
  • przy pompowaniu azotem występuje znacznie mniejsza wilgoć, a ponadto azot nie wchodzi w reakcje chemiczne z metalami w wyniku czego znacznie spada ryzyko korozji i utleniani się felg w samochodzie
  • spada zużycie paliwa dzięki utrzymywaniu stałego ciśnienia w oponie (zmniejszone opory tarcia)
  • azot nie jest łatwopalny oraz nie “podtrzymuje” ognia przez co zmniejsza się ryzyko zapalenia się opony np. podczas wystrzału
  • minimalne są wahania ciśnienia pod wpływem zmian temperatury
  • przeprowadzone badania wykazały, że zmniejszenie ilości powietrza w oponie o 6% wydłuża jej żywotność nawet o 22%

Gdzie możemy możemy napełnił koła azotem

Napełnienie kół azotem może odbyć się w wielu serwisach opon oraz w zakładach wulkanizacyjnych wyposażonych w odpowiednią aparaturę. Koszt napełnienia jednego koła wacha się od 5 zł w górę w zależności od wielkości opony (koszt pompowania kół azotem jest oczywiście wadą tego procesu).

Obecnie stosowane są dwie metody pompowania kół azotem.

Pierwszą najprostsza i dość powszechnie stosowaną metodą dzięki niskim kosztom instalacji jest pompowanie kół z butli.

Drugą metodą jest pompowanie kół za pomocą generatora azotu, który odzyskuje azot bezpośrednio z powietrza.

Pompowanie kół azotem nie jest wiec chwytem reklamowym chcącym wyciągnąć pieniądze od posiadaczy samochodów ale w pełni potwierdzoną teorią ze azot zmniejsza zużycie opon, zużycie paliwa oraz poprawia bezpieczeństwo użytkowników pojazdów.

Wasze komentarze:

Autor(ka): mar
Data nadesłania:
  17.07.2007 14:00
kiedyś dla testu napompowałem koła azotem - jak dla mnie strata kasy
Autor(ka): Stachu
Data nadesłania:
  24.08.2007 10:56
Dla mnie strata kasy! Ale każdy może mieć swoje zdanie.
:)
Autor(ka): ander
Data nadesłania:
  30.12.2007 15:00
tylko azot i nic wiecej
Autor(ka): GUM
Data nadesłania:
  12.03.2008 08:30
Dla mnie to cos naprawde dobrego, pompuje juz drugi sezon i jestem zadowolony.Jak ty mar pompujesz koła w maluchu to dla Ciebie pewnie strata kasy.
Autor(ka): wujek zły dotyk
Data nadesłania:
  04.04.2008 22:34
bzdury i jeszcze raz bzdury. ludzie nie dajcie się ogłupiać !!! powietrze to w ok. 80% azot. to raz. opona nie jest niezniszczalna i kiedyś ją trzeba wymienić a nie przypuszczam żeby te 20% powietrza wpływało drastycznie na proces jej starzenia (przy paranoicznym założeniu że opona starzeje się tylko OD WEWNĄTRZ bo przecież na zewnątrz panują o wiele gorsze warunki - woda, sól, smoła rozpuszczalniki, OCZYWIŚCIE OKRUTNY TLEN i inne). to samo tyczy się starzenia felgi. jeżeli weźmiemy pod uwagę obręcze aluminiowe - teoria pada na pysk. pożar koła ??? jeszcze nie słyszałem. reasumując dodam, że mając ELEMENTARNĄ wiedzę z fizyki (poziom szkoły podstawowej) wie się , że CIŚNIENIE GAZU JEST WPROSTPROPORCJONALNE DO TEMPERATURY. na zakończenie dodam, że ja mam założone dwa komplety opon (lato i zima) na dwa komplety felg - opony napełnione POWIETRZEM - i od trzech lat nie miałem potrzeby dopompowania żadnej z nich. pozdrawiam
Autor(ka): Siwy14
Data nadesłania:
  02.08.2008 17:24
dla osob ktore duz jezdza polecam azot,na wiekszych odleglosciach mozemy dopiero stwierdzic jakakolwiek oszczednosc choc moim zdaniem nie oplaca sie stosowanie tego gazu w felgach slalowych,ale w alumach owszem,azot jest lzejscy od powietrza i nawet paliwo tez sie zaoszczedza,na wiekszych trasach oczywiscie,znam to z autopsji...:}
Autor(ka): buniek
Data nadesłania:
  05.08.2008 19:39
mam pytanko? czy jak napompowałem koła azotem, to czy można spuścić powietrze i napompować koło w tradycyjny sposób bez obawy że coś się stanie?
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 11:13
ściema ten azot. tutaj pierwszy raz widzę pochwalny artykuł na ten temat.
ryzyko zapalenia opony?? tylko w tirach i autobusach a jak będzie miała się zapalić to tlen pozyska z powietrza... a reszta tak jak wujek zły dotyk.
pozdrawiam
Autor(ka): ziut
Data nadesłania:
  09.03.2009 17:25
Zgadzam się z wujkiem. Od początku tego marketingu myślę tak samo. 20% więcej azotu nijak ma się do kosztw. Poza tym podjechać na stację i dopompować powietrze automatem to żaden problem.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  19.05.2009 18:45
Po co Azot za 5 zl za kolo w tej cenie lepiej odrazu pompowac Helem. Gaz szlachetny -obojetny chemicznie, lzejszy od powietrza.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  30.09.2009 23:02
Moim zdaniem w artykule pominięto najważniejszą rzecz jaką daje pompowanie kół azotem, a mianowicie zmniejszenie masy nieresorowanej, co przekłada się na trakcje auto. Ale wydaje mi się że sens stosowania tego rozwiązania jest tylko w sportach samochodowych.
Autor(ka): sienmar
Data nadesłania:
  27.02.2010 00:39
A tak dokładnie to o ile lżejszy będzie twój samochód gdy koła mapompujesz azotem?
Dokładnie o 5 zł na każde koło lzej.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  20.03.2010 09:06
Azot jest super w oponach niskoprofilowych. Mam nissana 350z i jak jest powietrze to czujnik na zimnej oponie pokazuje 32psi na goracej 40psi. Jak mam azot skoki są mniejsze 37 do 40. Oczywiscie w aucie osobowym szkoda fatygi ale auta sportowe to bardzo ważne.
Autor(ka): dydek
Data nadesłania:
  24.03.2010 07:45
Siema!!! Wczoraj nabiłem oponki azotem za pare dni odpisze co azot jest warty.Z tego co śłyszałem od gumiarza to oponka nie traci ciśnienia i mniej się zuzywa zobaczymy!!!
Autor(ka): Damianoski
Data nadesłania:
  03.04.2010 23:48
Nie ma najmniejszego sensu pompować kół azotem. Samo powietrze ma nieco ponad 78% azotu! Czy 20% zrobi tak wielką różnicę? Jak kolega wyżej pisze w typowo sportowych autach to może i ma jakieś znaczenie ale dla "zwykłego" użytkownika nie.
Autor(ka): Marek
Data nadesłania:
  04.04.2010 08:38
Dziwi fakt, ze tylkojeden z komentarzy odniósł się do fizycznych właściwości gazu.
Jeżeli ktoś zauwazył różnicę ciśnienia w oponie po nagrzaniu inna dla azotu i inną dla powietrza to tym samym obalił podstawowe prawo fizyki zawarte w RÓWNANIU CLAPEYRONA.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  19.04.2010 10:55
Ostatnio też napompowałem koła azotem i według mnie to kasa wyrzucona w błoto, tak samo jak bym napompował powietrzem. Po nagrzaniu opony z azotem ciśnienie wzrasta tak samo jak w oponie z powietrzem (mam trzy koła z azotem i jedno z powietrzem więc mam porównanie, dodatkowo auto ma system pomiaru ciśnienia w kołach więc wszystko widzę na bieżąco). A sprawa typu wolniejsze starzenie się opony nic tu nie pomaga, bo jak się jeździ to i tak się bieżnik ściera i trzeba opony wymieniać. A tak w ogóle to nieraz oglądałem stare opony i każda z nich w środku wyglądała jak nowa inaczej było na zewnątrz.
Autor(ka): ~marek
Data nadesłania:
  23.04.2010 23:48
~Marek
Osoba, która zauważyła różnice nic nie obaliła.
Odsyłam do sprawdzenia terminu "kontrakcji objętości", które jest podstawowym w chemii. A co do równania Clapeyrona, to odnosi się ono do gazu doskonałego, a mieszanina gazów na pewno takim nie jest. Już bardziej poprawnym byłoby równanie Van der Walsa.
Autor(ka): baca
Data nadesłania:
  24.05.2010 21:56
Trzeba porównac wsp. rozszerzalności cieplnej i koniec dywagacji.
Mi to ściema zalatuje. Hej!
Autor(ka): Stella
Data nadesłania:
  23.06.2010 10:15
Przecież powietrze składa się w 71% z azotu więc pompowanie kół czystym azotem to tylko strata pieniędzy.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  28.07.2010 16:03
Aż żal ściska jak się czyta niektóre opinie, to tak jak do do dobrej benzyny dolałbyś 20% jakiegoś gówna...oczywiście auto będzie jechać...Dla mnie jest różnica, a że jest to nienamacalne to inna sprawa. Należy zużyć komplet nowych opon pompowanych powietrzem i azotem, dokładnie notować przebieg i zużycie paliwa oraz liczbę wymienionych elementów zawieszenia i wtedy się wypowiadać. Jeżdżę busem po Europie i azot w kołach to czysty zysk dla mnie.Pozdr
Autor(ka): Przemas
Data nadesłania:
  30.10.2010 14:08
powietrze w warunkach niskich ciśnień jest "wystarczająco dobrym przybliżeniem" gazu doskonałego, tak jak dwuatomowy azot, tlen, hel i parę innych. Więc r-nie Clapeyrona się nadaje. SCIEMA TOWARZYSZE. BTW ciekawe czym pompują kapcie w F1....
Autor(ka): Mateusz
Data nadesłania:
  01.02.2011 00:10
Co do Pana odwołującego się do równania Clapeyrona- n-liczba moli gazu jest inna w tej samej objętości czystego Azotu oraz mieszanki gazów- powietrza. Nie wystarczy odwoływać się do "strasznie brzmiących" nazw równań i praw, żeby uchodzić za mądrego.

Fizycznie rzecz biorąc- Azot ulega mniejszym wahaniom objętości przy zmianach temperatur. Jest to potwierdzone zarówno przez wzór pV= nRT jak i empirycznie(to słowo specjalnie dla Pana od równania Clapeyron'a) czyli po ludzku mówiąc doświadczalnie przez wielu posiadaczy aut z niskoprofilowymi felgami- tam minimalne różnice w objętości bolą przy polskich drogach.
Ps. Proszę się edukować zamiast wymądrzać!
Autor(ka): inteligent
Data nadesłania:
  05.05.2011 06:26
roczna oszczednosc na azocie moze siegnac 100zl gdyby pompowanie bylo za darmo, zalezy co ile oponki zmieniacie to raz, dwa to bezpieczenstwo przy powiedzmy 240km/h w cieply dzien zmniejsza sie ryzyko wybuchu, gdzie na powietrzu jakby bylo takie samo cisnienie przy 240 w dzien to przy 30km/h w nocy lekki kapec no i opory, pierwsze zastosowanie azotu w F1 w latach 60 czy niedlugo pozniej i stosowanie do dzis mowi samo przez sie. niech ktos zadzwoni do continentala i napisze za i przeciw, bo ja nie mam telefonu, bo mam dopiero 5 lat pozdro600
Autor(ka): masa
Data nadesłania:
  16.07.2011 21:53
napompuje i zrobie 2000 tys km nad morze i z powrotem i zobaczymy,.
Autor(ka): piotr
Data nadesłania:
  25.10.2011 09:05
do Mateusza -
Duzo czytales i sie zapetliles.
Ilosc moli jest (niemal) taka sama tu i tu - stad wynika roznica mas powietrza/azotu w oponie.
I Clapeyrona mozna jak najbardziej stosowac.

Jesli jestes w stanie dostrzec roznice na piatym albo dziesiatym miejscu po przecinku, gratuluje czulego aparatu pomiarowego.

Azot ma podstawowa zalete w sporcie, gornictwie, oponach wysokich cisnien (auta ciezarowe itd) - nie ma tlenu i przez to jest bezpieczniejszy - stabilniejszy chemicznie.
Autor(ka): Adam
Data nadesłania:
  13.11.2011 16:17
"minimalne są wahania ciśnienia pod wpływem zmian temperatury"(dla azotu)
TO KOMPLETNA BZDURA
"Co do Pana odwołującego się do równania Clapeyrona- n-liczba moli gazu jest inna w tej samej objętości czystego Azotu oraz mieszanki gazów- powietrza. Nie wystarczy odwoływać się do "strasznie brzmiących" nazw równań i praw, żeby uchodzić za mądrego.
Fizycznie rzecz biorąc- Azot ulega mniejszym wahaniom objętości przy zmianach temperatur. Jest to potwierdzone zarówno przez wzór pV= nRT jak i empirycznie"
NIESTETY TO JEST BŁĄD
Przy danej liczbie moli (w konkretnej oponie) p/T=nR/V
więc zmiany ciśnienia zależą przy stałej objętości tylko od temperatury bezwzględnej.
Autor(ka): WAciu
Data nadesłania:
  24.01.2012 17:59
W powietrzu jest i tak 70% azotu, jakby ktoś nie wiedział...hehehe
Autor(ka): patczar
Data nadesłania:
  07.02.2012 19:06
Hej domorośli fizycy i chemicy :) Różnica 21% azotu (między 78 a powiedzmy 99) to mało, ale różnica między 1% tlenu (powiedzmy), a 22% to dużo, i o tę różnicę tu chodzi - opona nie utlenia się od środka, co wpływa na jej trwałość. Fakt - utlenia się od zewnątrz, reaguje z solą i innymi syfami, a także ściera (akurat ta utleniona warstwa). Jakiś zysk jest, choć dużo jeżdżąc na pewno szybciej zetrze się bieżnik niż utlenianie zepsuje oponę.
Co do ciśnienia - czysty azot i czysta mieszanka N2, O2, z odrobinką CO2 itp, powinny rozszerzać się wprost proporcjonalnie do temperatury, ale zapominacie o WODZIE. W powietrzu zawsze jest trochę wilgoci, potem przy niskiej temperaturze będzie się skraplać lub nawet zamarzać, a przy wyższej zamieniać się w gaz, i stąd większe różnice ciśnienia dla powietrza, a mniejsze dla suchego azotu. Jak już pompować powietrzem, to przy słonecznej suchej pogodzie :), najlepiej przy niskich temperaturach (niska wilgotność bezwzględna).
Jest jeszcze jeden szkopuł - koła azotem są dopełniane, w środku już jest trochę powietrza, bo przecież z założonych opon nie są wyciskane resztki powietrza. Więc wedle moich szacunków zostaje jakaś 1/3 powietrza, czyli 7% tlenu...
Co do masy gazu w oponie - dajcie spokój, może kilka gramów różnicy (tlen jest tylko minimalnie cięższy od azotu). Może z helem byłaby jakakolwiek mierzalna różnica.

Ja jutro zakładam opony i jeszcze się waham, ale chyba wybiorę zaufany punkt wulkanizacji, który akurat tego bajeru nie oferuje, a nie będę eksperymentował np. złego wyważenia w nieznanych warsztatach dla tego bajeru.
Autor(ka): silentjack
Data nadesłania:
  29.03.2012 11:47
Zgadzam się z moim poprzednikiem poza jednym szczegółem. Wg tego co można znaleźć w wikipedii nawet ilość pary wodnej w powietrzu o wilgotności 100% w temperaturze ok 30stC nie przekracza 3% objętości powietrza. W niższych temperaturach jest jej jeszcze mniej. Czyli nawet jak cała para wodna zamarznie to ciśnienie nie zmieni się o więcej niż 3%. Nie każdy manometr jest w stanie zmierzyć ciśnienie z taką dokładnością. I jeśli tak wszyscy piszą, że badania potwierdziły wyższość azotu nad zwykłym powietrzem to dlaczego nikt nie pisze kto te badania przeprowadził i gdzie można znaleźć wyniki? Jedynym w miarę sensownym argumentem za napełnianiem azotem jest obecność oleju w powietrzu ze sprężarki, który podobno ma zły wpływ na gumę. Choć wątpię aby mógł zrobić coś złego przez czas dopóki się nie zetrze bieżnik opony czyli przez max 6 lat. To, że ciśnienie w kole zmienia się w mniejszym stopniu wraz z temperaturą gdy w oponie jest sam azot to trochę przeczy prawom fizyki.
Czyli wg mnie nie ma istotnych korzyści z napełniania kół samochodów osobowych azotem. Chyba, że ktoś lubi bajery.
Autor(ka): zl
Data nadesłania:
  13.11.2012 14:34
"minimalne są wahania ciśnienia pod wpływem zmian temperatury"
Prawo Boyla przestało obowiązywać? pxV/T = const, azot, czy nie azot
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Poduszki powietrzne ratują życie

Poduszki powietrzne ratują życie

Poduszka powietrzna jest elementem wyposażenia samochodu ma... » ...więcej
Przeguby napędowe

Przeguby napędowe

W większości obecnie eksploatowanych pojazdów, napęd samochodu przenoszony jest przez przednie k... » ...więcej
ABS - jak to właściwie działa

ABS - jak to właściwie działa

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie.... » ...więcej
Podstawowe informacje o układzie ASR

Podstawowe informacje o układzie ASR

Asr (Acceleration Slip Regulation) jest elektronicznym ukła... » ...więcej
Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy

Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wew... » ...więcej
Wymiana opon – samodzielnie czy w warsztacie?

Wymiana opon – samodzielnie czy w warsztacie?

Samodzielna wymiana opony nie jest zadaniem trudnym, wyst... » ...więcej
Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia

Układ kierowniczy należy do jednych z najważniejszych podzespołów znajdujących się w samochod... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia