samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Mechanizm różnicowy

Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-08-21

Jadąc samochodem o rozstawie kół 1,4 metra po okręgu o średnicy 10 metrów, to koła “wewnętrzne” pokonują około 31 metrów, natomiast koła zewnętrzne około 40 metrów. Różnica w drodze jak widać jest spora. Koła zewnętrzne muszą obrócić się o wiele więcej razy od wewnętrznych. Możliwość taką zapewnia mechanizm różnicowy.

Mechanizm różnicowy Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy zwany również dyferencjałem jest to mechaniczna przekładnia zębata wynaleziona przez Carla Benza. Stosuje się ją w układzie napędowym pojazdów, aby umożliwić obracanie się kół napędzanej osi z różną prędkością obrotową. Jest to jak najbardziej pożądany efekt. Zapobiega on powstawaniu naprężeń w układzie napędowym, prowadzących do szybszego zużycia przekładni, opon, ukręcenia półosi, a także zwiększenia zużycia paliwa.

Sytuacje takie występują podczas:

  • jazdy po okręgu
  • jazdy po łuku, omijania przeszkody, wyprzedzania, itp
  • jazdy po nierównej nawierzchni
  • jazdy po podłożu o różnej przyczepności
  • hamowania, gdy hamulce na jednej osi działają z różną siłą
  • ruszaniu z piskiem opon

Po przeanalizowaniu tych sytuacji można stwierdzić, iż koła na jednej osi bardzo rzadko kręcą się z jednakową prędkością.

Budowa

Schemat układu różnicowego
Mechanizm różnicowy składa się z:

  • dwóch kół koronowych – duże koła zębate napędzające półosie
  • satelitów – czterech lub więcej małych kół zębatych
  • dwóch pierścieni ślizgowych
  • krzyżaka
  • obudowy

Zasada działania

W przypadku gdy oba koła koronowe połączone półosiami z kołami pojazdu, obracają się z jednakową prędkością, wtedy satelity się nie obracają. Można powiedzieć, że mechanizm różnicowy nie pracuje, a napęd jest przenoszony na koło dokładnie w taki sam sposób, gdyby były one połączone sztywną osią.

Z kolei jeśli w wyniku jednej z przyczyn opisanych powyżej, nastąpi zmiana prędkości obrotowej jednego z kół w stosunku do drugiego, to wówczas satelity obrócą się wokół własnej osi. Wynikiem tego będzie to, że prędkość obrotowa drugiego koła zmniejszy się o taką wartość o jaką wzrosła prędkość obrotowa koła pierwszego.


Mechanizm różnicowy nie działa


Mechanizm różnicowy koryguje prędkości obrotowe kół

W praktyce można doprowadzić do sytuacji w której jedno koło będzie się poruszało z podwójną prędkością obrotową, natomiast drugie koło będzie stało. Może się to zdarzyć, gdy koła będą miały różne przyczepności lub jedno z kół nie będzie miało kontaktu z powierzchnią. Zjawisko to obniża możliwość poruszania się po śliskiej nawierzchni oraz w trudnym terenie. Aby temu zapobiec stosuje się mechanizm różnicowy o zwiększonym oporze. Mechanizm taki przenosi większy moment obrotowy na koło o lepszej przyczepności.

Pożądana blokada

W samochodach terenowych, ciężarowych oraz ciągnikach rolniczych stosowane są blokady mechanizmów różnicowych, aby umożliwić tym pojazdom poruszanie się w ich “środowiskach”. Pamiętać jednak należy, aby zbyt długo nie jeździć z włączoną blokadą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu różnicowego.

----------------------
Zdjęcia na licencji GNU Free Documentation License pochodzą z:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Differential_free.png
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Differential_locked.png
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Differentialgetriebe2.jpg

Wasze komentarze:

Autor(ka): tadzio
Data nadesłania:
  31.08.2007 15:27
wygląda tak niepozornie czasem nawet trudno uwierzyć ze to działa. Ten kto to wymyslił to musiał mieć niezły łeb
Autor(ka): Andy
Data nadesłania:
  23.08.2010 20:07
Mech. różnicowy był już przed Benzem. I to sporo lat.
Jeżeli koło stoi a drugie się porusza, to ilokrotnie szybciej porusz się koło w ruchu? Nieskończenie wiele?
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  09.09.2010 15:24
Jeśli jedno koło będzie stało w miejscu to drugie będzie się obracać z podwójną prędkością obrotową.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Mechanizm różnicowy typu Torsen

Mechanizm różnicowy typu Torsen

Zasada działania klasycznego mechanizmu różnicowego posiadał... » ...więcej
Sprzęgło cierne

Sprzęgło cierne

Konstrukcja oraz zasada działania silników spalinowych wymuszają konieczność stosowania zmiany przeł... » ...więcej
Sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne

Stosowanie w samochodach napędu 4x4 spowodowało powstanie kilku rozwiązań służących do przenoszenia ... » ...więcej
AWD, 4WD, 4x4?

AWD, 4WD, 4x4?

Napęd na cztery koła najczęściej kojarzy się z samochodami terenowymi. Jednak wbrew tej opinii napęd... » ...więcej
Klucze grzechotkowe do zadań specjalnych

Klucze grzechotkowe do zadań specjalnych

Zastosowanie wysokiej klasy materiałów czy precyzja wykon... » ...więcej
Najlepsze przedłużenie gwarancji

Najlepsze przedłużenie gwarancji

EXCELLENTE program dla aut używanych z grupy VW. » ...więcej
Kamasa Tools - funkcjonalność i ergonomia

Kamasa Tools - funkcjonalność i ergonomia

Trudno dostępne śruby potrafią zdenerwować nawet najbardz... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery