Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Gdy stajemy się właścicielem naszego wymarzonego auta nie dopuszczamy do siebie myśli, że ktoś mógłby nam go zabrać. Jednak wielu jest „amatorów cudzej własności” dlatego naszym obowiązkiem jest zadbanie o to, żeby ich zniechęcić. Skorzystanie z ubezpieczenia Auto-Casco może uchronić nas przed ewentualnymi stratami finansowymi. Jednak zawsze warto utrudnić potencjalnym złodziejom dostęp do naszego samochodu. Zapewniamy, że nawet małym nakładem finansowym jesteśmy w stanie nasz samochód zabezpieczyć tak, że 9 na 10 prób kradzieży zakończy się niepowodzeniem.
Podstawowym założeniem powodującym że zakładanie urządzeń mających na celu utrudnienie kradzieży samochodu jest fakt, że złodziej z reguły ma bardzo ograniczony czas na wykonanie swojej „roboty”. Gdy tylko zda on sobie sprawę z faktu, że samochód posiada różnorakie zabezpieczenia najczęściej porzuca myśl o jego kradzieży i szuka łatwiejszego celu. Dlatego warto stosować nawet najprostsze metody zabezpieczenia samochodu.
Podstawowym (i najczęściej seryjnie montowanym) zabezpieczeniem jest tzw immobiliser. Zadaniem tego urządzenia jest uniemożliwienie uruchomienia samochodu przez osoby niepowołane. Najczęściej zostaje odcięte zasilanie pompy paliwa lub zapłonu.
Immobiliser może zostać odblokowany poprzez wprowadzenie odpowiedniego „kodu” do urządzenia, które nim steruje. Obecne rozwiązania polegają na wbudowanie urządzenia wysyłającego kod do kluczyka (lub karty, która go zastępuje). Tak więc działanie immobilisera w żadnym stopniu nie utrudnia korzystania z auta i jest dla kierowcy zupełnie niezauważalne.
Autoalarm jest już najczęściej na liście wyposażenia dodatkowego samochodu. Jak sama nazwa wskazuje jego zadaniem jest zaalarmowanie otoczenia o tym, że coś podejrzanego dzieje się z samochodem, który autoalarm chroni. W bardziej zaawansowanych autoalarmach istnieje nawet możliwość poinformowania o tym kierowcy poprzez fale radiowe lub nawet wysłanie informacji na telefon komórkowy.
„Rozbrojenie” autoalarmu jest realizowane podobnie jak ma to miejsce w przypadku immobilisera. Z tą różnicą, że autoalarm powinien się wyłączyć gdy mamy dopiero zamiar wsiąść do auta. Dlatego też najczęściej do autoalarmu dołączany jest specjalny pilot. Po naciśnięciu przycisku w pilocie autoalarm wyłącza się i umożliwia prawowitemu właścicielowi skorzystanie z pojazdu.
W związku z metodą odblokowania autoalarmu istnieje pewne zagrożenie związane z tym, że złodziej może próbować przechwycić wysyłany drogą radiową kod. Dlatego nowe autoalarmy korzystają najczęściej z dynamicznie generowanego kodu. Oznacza to, że wysyłany przez pilot kod wyłączający alarm jest za każdym razem inny.
Autoalarm dysponuje systemem czujników wbudowanych w pojazd a wykrywających np. otwarcie drzwi czy też ruch wewnątrz pojazdu. Bardziej zaawansowane model wykryją nawet nienaturalny ruch karoserii pojazdu (np. przy próbie kradzieży pojazdu polegającej na wciągnięciu pojazdu na lawetę).
Centralka alarmu gdy tylko otrzyma sygnał od czujnika włącza alarm. Alarm polega na uruchomieniu syreny i mruganiu światłami. To na pewno zwróci uwagę osób postronnych, którzy powinni zareagować widząc np. człowieka próbującego odjechać tak „oznakowanym” samochodem.
Autoalarm często współpracuje z immobiliserem. Współpraca ta może obejmować np. funkcję antynapadową autoalarmu. W przypadku gdy zostaniemy napadnięci mamy możliwość szybkiego wciśnięcia przycisku aktywującego tę funkcję. Możemy wtedy swobodnie oddać samochód nie ryzykując „starcia” ze złodziejem oraz mając gwarancję, że złodziej i tak daleko naszym samochodem nie odjedzie. Po pewnym czasie autoalarm włączy immobiliser powodując unieruchomienie pojazdu.
Ta grupa zabezpieczeń działa na najprostszej zasadzie. Polega na mechanicznym uniemożliwieniu np. wrzucenia biegu czy poruszenia kierownicą. Mimo swojej prostoty urządzenia te są dość skuteczne. Jeszcze jakiś czas temu uważano, że są to najskuteczniejsze tego typu urządzenia.
Należy tutaj wspomnieć o innym seryjnym urządzeniu z tej grupy – blokadzie kierownicy. Ta seryjna jest wbudowana w kolumnę kierownicy i jest niewidoczna dla kierowcy. Blokada ta jest montowana praktycznie w każdym samochodzie. Niestety skuteczność jej działania jest znikoma (często można ją „zerwać” silnym ruchem kierownicy). Dlatego producenci akcesoriów samochodowych proponują dodatkowe blokady kierownicy. Niektóre z nich są dość skuteczne.
Blokada skrzyni biegów blokuje drążek zmiany biegów na określonym biegu (najczęściej wstecznym). Blokada ta jest dużo trudniejsza do sforsowania niż wcześniej opisana blokada kierownicy. Jadący tyłem samochód z pewnością wzbudzi podejrzenia innych kierowców i policji.
Ta grupa zabezpieczeń jest chyba najskuteczniejsza. Trudno opisywać tutaj konkretne rozwiązania, gdyż właśnie ideą tego typu blokad jest fakt, że są one bardzo urozmaicone.
I tak może to być ukryty wyłącznik immobilisera lub innego urządzenia uniemożliwiającego odjechanie samochodem. Wyłącznik ten może być aktywowany poprzez np. przyłożenie magnesu w odpowiednie miejsce lub włącznie zwykłego przełącznika.
Zabezpieczenie przed podłączeniem się złodzieja do komputera samochodu i rozbrojenia w ten sposób wszelkich systemów alarmowych może być zastosowanie specjalnej „złączki”. Złączkę tę posiada właściciel pojazdu. Jej zastosowanie jest konieczne do podłączenia się do komputera np. w czasie wizyty w serwisie. Oczywiście złodziej złączki tej nie posiada i jego dostęp do komputera samochodu jest niemożliwy (a na pewno zdecydowanie utrudniony).
Oczywiście (niestety) każde zabezpieczenie jest do złamania. Jednak kluczową kwestią jest czas w jakim można tego dokonać. Jeżeli jeszcze takich zabezpieczeń jest kilka i każde z nich jest dla złodzieja „niespodzianką” może się okazać, że stosując je uchroniliśmy nasz samochód przed kradzieżą.
Najprostsze do złamania są seryjne rozwiązania stosowane w poszczególnych modelach samochodów. Złodziej zwykle przystępując do „pracy” ma szybki sposób na ich złamanie. Większym problemem dla niego będzie rozwiązanie niestandardowe (np. autoalarm zamontowany w niezależnym warsztacie). Blokady mechaniczne również należy zaliczyć do grupy średnio skutecznych rozwiązań.
Dobre i pomysłowe zabezpieczenie własnej roboty jest najskuteczniejszą metodą obrony naszego pojazdu. O ile złodziej może mieć metodę rozbrojenia każdego autoalarmu czy seryjnej blokady o tyle tego typu rozwiązanie może być dla niego totalnym zaskoczeniem.
Generalnie polecamy stosowanie zabezpieczeń. Nawet jeżeli są one średnio skuteczne mogą zniechęcić potencjalnego złodzieja do kradzieży naszego pojazdu. A o to przecież w tym wszystkim chodzi.