Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Poduszka powietrzna jest elementem wyposażenia samochodu mającym na celu zminimalizowanie skutków wypadku osób podróżujących pojazdem poprzez zamortyzowanie uderzenia ciała (głównie głowy) o elementy pojazdu. Poduszka powietrzna jest to elastyczny odpowiednio ukształtowany worek, który podczas zderzenia w krótkim czasie (rzędu 0,025 sek) napełniany jest gazem (najczęściej azotem). Gaz napełniający poduszkę wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a uruchamiany impulsem czujników rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu.
Zadaniem czujników jest rozpoznanie z której strony nastąpiło uderzenie i uruchomienie odpowiednich poduszek powietrznych. W wyniku niewielkiej stłuczki poduszki powietrzne mogą nie zostać uruchomione. Po napełnieniu poduszki wypełniający ją gaz natychmiast z niej uchodzi specjalnie przygotowanymi do tego celu otworami. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest prawidłowa amortyzacja podczas uderzenia ciałem o poduszkę oraz rozwiązanie to zapobiega uduszeniu się osoby która np. straciła przytomność.
Ma ona za zadaniem jest zabezpieczenie przed uderzeniem np. głową o elementy samochodu oraz amortyzacja ciała kierowcy lub pasażera podczas zderzenia czołowego. Czołowa poduszka powietrzna obecnie w większości marek samochodowych stanowi wyposażenie seryjne.
Jej zadaniem jest ochrona ciała poszkodowanego podczas zderzenia bocznego. Umieszczona jest najczęściej w bocznej krawędzi fotela. Stanowi wyposażenie dodatkowe samochodów klasy średniej w klasie wyższej należy do wyposażenia standardowego.
Zadaniem tego typu poduszek powietrznych jest ochrona kolan kierowcy lub pasażera podczas zderzenia czołowego. Poduszki te umieszczane są pod kolumną kierowniczą lub zespolone są z poduszką czołową pasażera.
Mają za zadanie ochronę ochronę głowy pasażerów samochodu podczas zderzenia bocznego. Umieszczane są w krawędzi dachu samochodu.
Ma ona za zadanie zamortyzowanie skutków zderzenia czołowego osoby siedzącej w środku tylnej kanapy. Umieszczona jest zazwyczaj w kapsule na pasie biodrowym w przypadku gdy nie występuje pas barkowy.
W ostatnim czasie zaobserwować można znaczny wzrost samochodów wyposażonych w poduszkę powietrzną. W wielu markach poduszka kierowcy i pasażera stanowi podstawowe wyposażenie pojazdu klasy średniej.
Należy jednak pamiętać, że główną zasadą prawidłowego działania poduszek powietrznych są zapięte pasy bezpieczeństwa oraz o tym, że podróżując z nadmierną prędkością znacznie ograniczamy możliwość prawidłowej ochrony ciała za pomocą poduszki powietrznej. Nawet najlepiej wyposażony samochód nie jest wstanie zastąpić umiejętności i wyobraźni kierowcy.
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum: