Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Do niedawna znane głównie z gier komputerowych powoli rozpowszechnia się wśród fanów tuningu podwyższającego moc silnika. Dobrze zaprojektowane doładowanie silnika podtlenkiem azotu (czyli tzw. „Nitro”) nie przynosi pojazdowi zbyt wielkiego uszczerbku, a amatorowi tuningu może dostarczyć sporej satysfakcji. Oczywiście powinno być używane z zachowaniem sporej dozy rozsądku.
Każdy silnik do pracy potrzebuje tlenu i paliwa. Gdy taka mieszanka znajdzie się w cylindrze, zostanie odpowiednio sprężona i zapalona za pomocą iskry wytworzonej przez świece następuje wybuch (czyli nagłe spalenie paliwa w tlenie, który znajduje się w cylindrze). Szybkość i czas trwania tej reakcji zależy od ilości tlenu i paliwa podczas jej rozpoczęcia. Im więcej tlenu tym reakcja taka może dostarczyć więcej energii.
Nie jest problemem wprowadzenie praktycznie dowolnej ilości paliwa do cylindra – jednak fakt, że oprócz niego musi zmieścić się w nim także powietrze (które zawiera tylko 21% uczestniczącego w reakcji tlenu) powoduje spore ograniczenia. Turbosprężarki wtłaczają do cylindra większą ilość powietrza, intercoolery zmniejszają jego temperaturę (a co za tym idzie pozwalają wtłoczyć go jeszcze więcej) – jednak wciąż tlenu w powietrzu jest tylko 21%.
Sytuację tę zmienia wprowadzenie do komory spalania podtlenku azotu. Substancja ta pod wpływem temperatury panującej w silniku rozpada się na czysty tlen i azot powodując, że w komorze spalania znajduje się już ok. 33% tlenu. Pozwala to na wprowadzenie do cylindra większej ilości paliwa. Spalenie takiej mieszanki pozwala na wyzwolenie większej ilości energii.
Doładowanie podtlenkiem azotu („Nitro”) pozwala więc na zwiększenie mocy silnika o około 30%. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie to powoduje większe obciążenie (i wzrost temperatury) poszczególnych części silnika – z tego względu nie może być używane stale a jedynie okresami. Zalecana jest także wymiana szczególnie obciążonych podzespołów silnika na ich mocniejsze odpowiedniki. Odpowiednio zamontowane i używane „Nitro” nie powoduje znaczącego wzrostu zużywania się silnika.
Nitro może zostać zamontowane na 3 sposoby. Najkrócej rzecz ujmując ”Nitro” suche to wtryskiwanie podtlenku wraz z powietrzem dolotowym. ”Nitro” mokre polega na mieszaniu podtlenku z benzyną przed jej wtryśnięciem do cylindra. Najlepszą metodą jest jednak wtryskiwanie podtlenku bezpośrednio do cylindra.
Każda z tych metod ma swoje wady i zalety. Uzyskiwany przyrost mocy jest wprost proporcjonalny do ceny takiego układu. Bezpieczeństwo jego użytkowania – do profesjonalizmu firmy go montującej.
Pomimo, że użycie takiego doładowania nie jest zabronione może być różnie traktowane przez diagnostów i policję. Pamiętajmy jednak aby używać go z głową – najlepiej na zamkniętych zawodach – na ulicy tylko w granicach dozwolonych przepisami i... rozsądkiem.