Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
WyglÄ…da jak zwykÅ‚e Volvo C30 i niczym nie różni siÄ™ pod wzglÄ™dem bezpieczeÅ„stwa, komfortu czy oferowanej przestrzeni od standardowego modelu. Różnica jest jedna – samochód zasilany jest energiÄ… elektrycznÄ…, w ogóle nie emituje spalin.
Elektryczne Volvo C30 ma zasięg do 150 km.
Strategia "elektryfikacji" produktów Volvo Cars szybko przynosi konkretne rezultaty. Równolegle z planami wprowadzenia samochodów hybrydowych w 2012 r., obecnie prowadzone sÄ… również obecnie prace nad wprowadzeniem samochodu zasilanego wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ…, okreÅ›lanego skrótem BEV (ang. Battery Electric Vehicle – elektryczny samochód o zasilaniu akumulatorowym).
W 2009 r. zbudowano i przetestowano niewielką liczbę prototypowych wersji C30 BEV. Poza kwestią osiągów i bezpieczeństwa, duży nacisk położono na integrację układu napędowego z resztą samochodu.
„Volvo C30 to pierwszy model, który wypróbujemy w wersji elektrycznej. DoskonaÅ‚e wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci C30 w miejskim ruchu ulicznym oraz jego wzglÄ™dnie niska masa sprawiajÄ…, że znakomicie siÄ™ do tego celu nadaje. JesteÅ›my zdania bowiem, iż samochody elektryczne majÄ… być użytkowane przede wszystkim w miastach i okolicach oraz podczas codziennych dojazdów do pracy” – powiedziaÅ‚ Lennart Stegland, dyrektor Volvo Cars Special Vehicles.
Volvo C30 BEV zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym Å‚adowanym przez typowe domowe gniazdko elektryczne.
Ponowne naÅ‚adowanie caÅ‚kowicie wyczerpanego akumulatora przez zwykÅ‚e źródÅ‚o elektrycznoÅ›ci w domu (230V, 16A) potrwa okoÅ‚o oÅ›miu godzin. JeÅ›li samochód jest Å‚adowany przy pomocy odnawialnych źródeÅ‚ energii elektrycznej, oznacza to, że poziom emisji – poczÄ…wszy od produkcji energii po jej wykorzystanie na drodze – bÄ™dzie wynosić zero.
Silnik elektryczny montowany jest pod maską, tak jak silnik spalinowy w zwykłym samochodzie. Jednym z priorytetów projektu BEV jest określenie optymalnego umiejscowienia akumulatora. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest tunel oraz miejsce, w którym zazwyczaj instalowany jest zbiornik paliwa. Oba miejsca znajdują się wewnątrz zoptymalizowanej strefy zgniotu w przypadku większości rodzajów kolizji. Ponieważ samochód zasilany jest w całości energią elektryczną, wymaga akumulatora o większej mocy (24 kWh) niż samochody hybrydowe (12 kWh).
W C30 BEV prędkości maksymalna została ograniczona do ok. 130 km na godzinę, a samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie krótszym niż 11 sekund. Zasięg samochodu wyniesie do 150 km.To więcej niż wynosi typowy dystans pokonywany w ciągu dnia przez 90 procent kierowców w Europie.
Volvo Cars przestrzega zawsze tych samych, wysokich standardów bezpieczeństwa, niezależnie od typu paliwa czy źródła zasilania. Koncentruje się zawsze na ludziach, a swe działania opiera na solidnej znajomości rzeczywistych sytuacji drogowych. Ponadto wszechstronne testy wewnętrzne prowadzone są zarówno wirtualnie jak i w zaawansowanym technologicznie laboratorium testowym. Jeśli Volvo zdecyduje się wprowadzić na rynek całkowicie nowy typ samochodu elektrycznego, będzie on tak samo bezpieczny, jak każdy inny samochód z rodziny Volvo.
We wczeÅ›niejszych etapach okreÅ›lone zostaÅ‚y teoretycznie wszystkie scenariusze bezpieczeÅ„stwa zwiÄ…zane z wprowadzeniem napÄ™du elektrycznego – w trakcie zderzenia i po nim. Po ich starannej analizie inżynierowie firmy opracowali rozwiÄ…zania dostosowane do każdej z okreÅ›lonych sytuacji, co gwarantuje, że wszystkie produkowane w przyszÅ‚oÅ›ci samochody elektryczne bÄ™dÄ… pod każdym wzglÄ™dem speÅ‚niaÅ‚y znane standardy bezpieczeÅ„stwa Volvo.
Wyjątkowa sprawność energetyczna silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym sprzyjać będzie upowszechnieniu się tych samochodów. Zwłaszcza w obliczu wzrostu cen paliwa oraz dążeń do zmniejszenia poziomu emisji dwutlenku węgla.
Głównym obszarem wprowadzania rozwiązań elektrycznych przez Volvo Cars w najbliższych dziesięcioleciach pozostaną samochody hybrydowe. W szczególności odnosi się to do większych modeli. Połączenie silnika elektrycznego i spalinowego to rozwiązanie o prawdopodobnie największym potencjale z technicznego i komercyjnego punktu widzenia. Samochody hybrydowe oferują duży zasięg, dobre wskaźniki wpływu na środowisko, a jednocześnie ograniczoną zależność od drogiej technologii akumulatorowej.
Potencjalny sukces samochodów elektrycznych w przyszłości określa kilka czynników:
„Konsument musi być przekonany, że warto prowadzić i posiadać ten typ samochodu. By to zapewnić, samochody elektryczne muszÄ… być tak samo wygodne i bezpieczne, oraz oferować podobne osiÄ…gi co samochody o innych źródÅ‚ach zasilania. DoÅ›wiadczenia wyniesione z prac nad C30 BEV pomogÄ… nam speÅ‚nić te kryteria i dowieść determinacji Volvo na rzecz rozwoju elektryfikacji w motoryzacji” – powiedziaÅ‚ Paul Gustavsson, dyrektor ds. strategii elektryfikacji w Volvo Cars.
Źródło: Volvo, fot. Volvo