Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Przechodząc miedzy samochodami np. na parkingu samochodowym często można zauważyć samochód, w którym na przedniej szybie znajduje się niewielkie uszkodzenia. Powstają one najczęściej na skutek uderzenia kamyczkiem “wyrzuconym” przez koło innego samochodu. Jeśli jesteś właścicielem samochodu z tak nieszczęśliwie uszkodzonego samochodu w większości przypadków nie będziesz na szczęście musiał od razu wymieniać całej szyby.
Tak uszkodzoną szybę można na szczęście najczęściej naprawić. Nie jest to dość skomplikowany proces, ale konieczne jest posiadanie do tego celu odpowiednich narzędzi. Tak więc wykonanie tej naprawy w warunkach domowych najczęściej nie jest możliwe. Często też naprawa szyby jest mało opłacalna - na przykład w przypadku pęknięć szyby. Nawet kiedy uda nam się naprawić szybę nikt nie da nam gwarancji, że pod wypływem przenoszonego obciążenia szyba przednia nie zacznie znowu pękać. Dużo większą skuteczność ma naprawa uszkodzeń punktowych, a naprawa pęknięć ma sens jedynie wtedy gdy posiadamy samochód, w którym zakup przedniej szyby wiąże się z dużymi kosztami.
Jakość naprawy w dużej mierze zależy od nas samych, gdyż zwlekanie z naprawą uszkodzonej szyby pogarsza efekt naprawy. Dzieje się tak z powodu zbierania się brudu w miejscu uszkodzenia, którego całkowite usuniecie jest praktycznie niemożliwe.
Jak już wspomniano naprawa uszkodzenia nie jest procesem skomplikowanym jednak wymaga użycia specjalistycznych narzędzi.
W przypadku uszkodzeń punktowych naprawa uszkodzenia polega na wypełnieniu ubytku żywicą.
Proces naprawy rozpoczynamy od dokładnego oczyszczenia uszkodzonego miejsca. Najczęściej wykonuje się to wykorzystując podciśnienie. W kolejnym etapie wypełniamy uszkodzone miejsce żywicą, a następnie utwardzamy je promieniami UV. Po wypolerowaniu uszkodzonego miejsca możemy cieszyć się naprawioną szybą.
W przypadku pęknięć sprawa wygląda dość podobnie, jednak aby zapobiec dalszemu pękaniu szyby konieczne jest jej nawiercenie na końcach pęknięć. Nawiercenie to powoduje zmniejszenie obciążenia, a dokładniej inny jego rozkład. W wyniku tego pękniecie nie będzie dalej postępować. Dalszy ciąg naprawy wygląda tak jak w przypadku naprawy ubytków punktowych. Należy również pamiętać, że naprawiać można jedynie pęknięcia o długości do kilku centymetrów. Naprawa zbyt długich pęknięć jest mało opłacalna gdyż w niedługim czasie zapewne uszkodzenie znowu powróci.
Koszt naprawy uszkodzonej szyby w większości przypadków będzie niższy niż zakup i wklejenie nowej. Regeneracja uszkodzenia może być procesem opłacalnym, o ile zostanie wykonana prawidłowo i z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Jeżeli uszkodzenie nie kwalifikuje się do naprawy niestety właścicielowi samochodu pozostaje już tylko wymiana szyby na nową.